Hej Mindhelper!
Jeg vil være helt fri fra skælds- og bandeord snarrest muligt, men det skal være sådan så min familie ikke fatter mistanke om, at “nu er jeg pludselig blevet vidunderbarn”. Det skal helst være i et smooth tempo.
Jeg ønsker også, at være mere taknemmelig og høre mere efter.
Hvad tror I ville kunne hjælpe på det?
Hilsen “vidunderbarnet”

(15 år)
Kære Vidunderbarnet
Det lyder som en god mission, du har om at begynde at bande mindre. Men jeg kan godt forstå, du ikke helt ved, hvor du skal starte henne, for det kan være super svært at bryde vaner. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du har allerede taget første skridt.
Du spørger, hvad der kan hjælpe på, at du kan blive fri for bandeord. Og her tænker jeg, at du allerede har taget det første skridt. Du er nemlig blevet opmærksom på, at du gør noget, som du gerne vil holde op med. Og når man gerne vil holde op med noget, så er første skridt at blive opmærksom på det. For hvis man ikke er opmærksom på, at man gør noget, som man egentligt gerne vil holde op med, så kan man heller ikke gøre noget ved. Og det med at blive opmærksom på det kan faktisk nogle gange være det allersværeste. Derfor synes jeg også godt, du må give dig selv et klap på skulderen for allerede at være nået dertil.
Del det op i små bidder
Det lyder også som om, du gerne vil have, at bandeordene lige så stille bliver fadet ud af dit ordforråd. Og det tænker jeg egentligt, kommer til at ske meget automatisk. For det med at bande er tit lidt en vane, og det tager tid at ændre på vaner. Det er for det meste ikke noget, som man bare gør fra den ene dag til den anden. Så kan det nemlig let blev alt for uoverskueligt. Derfor handler det om at bryde det ned i let mindre bidder.
Det kan for eksempel være, at du bliver enig med dig selv om, at du i starten bare gerne vil holde op med at sige fucking hele tiden. Så kan du prøve at være opmærksom på, hvornår du bruger “fucking.” Og når du så bliver opmærksom på, at du har brugt ordet prøve at rette dig selv. Måske du fik sagt: “det er også bare fucking irriterende.” Det kan måske rettes til: “det er også bare super irriterende.” På den måde lærer du langsomt din hjerne at bruge nogle andre ord i stedet for fucking. Hvis du har brug for flere tips til at bryde vanen, så kan du læse vores artikel om at give de dårlige vaner et los bagi. Der er nemlig en masse gode tips til, hvordan man kan bryde dårlige vaner.
Vi kommer alle til at bande ind imellem
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du gerne vil være helt fri for bande – og skældsord. Det synes jeg, er en super sympatisk målsætning. For bande – og skældsord kan godt gøre andre sure eller kede af det. Men jeg kan heller ikke lade være at tænke, at det er rigtigt meget pres at lægge på dig selv, at du aldrig mere må bande. For når alt kommer til alt, så er vi alle sammen bare mennesker. Og ind imellem så kommer vi til at bande, også selvom vi egentligt godt ved, det ikke er særligt pænt.
Det kan for eksempel være, hvis man får tabt noget meget tungt ned over sin fod. Så kan man let kommer til at udbryde: “av for helvede,” fordi det gør så ondt, at ens fornuftige hjerne er slået helt fra. Og det er helt okay, for det er bare en måde at sige, at det der skete gjorde helt vildt ondt. Derfor håber jeg også, at du vil prøve ikke at være alt for hård ved dig selv, hvis du alligevel kommer til at bande ind imellem. For det sker for os alle sammen fra tid til anden, og det er der ikke noget galt i.
Skriv tre ting som du er taknemmelig over
Det lyder til, du godt kunne tænke dig at få lidt mere taknemmelighed i ind i din hverdag også. Det tror jeg egentligt, der er rigtigt mange, der kender til. For tit bliver man måske lidt for vant til alle de gode ting, man har i hverdagen, og så er det nemt at komme til at tage dem lidt for givet. Men heldigvis så er der nogle genveje til, hvordan man kan blive bedre til at huske på alle de ting, man har at være taknemmelig over.
En af dem er for eksempel at skrive tre ting ned, som man er taknemmelig over hver dag. Det kunne for eksempel være, at man er taknemmelig for at have adgang til rent vand. Så kunne det være en ting, man skrev på sin liste. På den måde træner man nemlig sin hjerne til at være opmærksom på alle de ting, man har at være taknemmelig over. Hvis du har lyst, så kan du finde flere gode råd til at få mere taknemmelighed ind i din hverdag i den artikel, jeg har linket til.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har givet dig svar på dit spørgsmål. Og så ønsker jeg dig held og lykke med din mission om at bande mindre!
De bedste hilsner fra en Mindhelper