Jeg fik min menstruation i starten af 6. klasse og har ikke fåret den siden. Er der noget galt med mig?
Hej
jeg fik min mens i starten af 6klasse og har ikke fåret den siden og jeg går i 7klasse nu hvad er der gald med mig

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13
Hvis ens menstruation udebliver længe, så kan man godt blive lidt nervøs. Derfor er jeg også glad for, at du skriver herind og deler dine tanker med os.
Menstruation
Der kan være mange årsager til, at ens menstruation kommer, men så alligevel udebliver derefter. Men det er faktisk fuldstændigt normalt. Det er der rigtigt mange piger og kvinder der oplever. Derfor tror jeg heller ikke, at du behøver være nervøs. Især når man er ung, så kan ens menstruation godt være ret uregelmæssig. Der kan være mange årsager til det. Eksempelvis fordi man er i puberteten eller fordi man er lidt tynd, dyrker meget sport eller lidt presset. Der kan være mange årsager, men det er sjældent alvorligt. Hvis man har dyrket ubeskyttet sex, bør man dog være opmærksom på, om man er blevet gravid. Dette kan gøres ved at tage en graviditetstest, som kan købes i håndkøb på apoteket.
Snak med din mor
Jeg tænker på, om du har snakket med din mor om din menstruation? Hvis ikke, så tænke jeg, at det måske kunne være en god idé. Så kan i sammen snakke om, hvordan det er at have menstruation og at den nogle gange ikke kommer helt regelmæssigt. Hvis den bliver ved med at udeblive, så kan i også ringe til lægen og tage en snak med lægen om, hvad der kan være årsag til at menstruationen udebliver.
Er der en sundhedsplejerske på skolen?
Hvis du synes det er lidt svært at snakke med din mor om, eller du bare synes det kunne være rart at snakke med en sundhedsprofessionel, så kan du også prøve at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Så kan hun snakke med dig om menstruation og rådgive dig i, hvordan man lige håndterer den.
Jeg håber du har kunne bruge mit svar til noget. Og så ønsker jeg dig masser af held og lykke fremadrettet.
De venligste hilsner fra en Mindhelper