Hej Mindhelper
Jeg har et problem.
Jeg er så fucking vild med en dreng, fordi han er en af de eneste der kan gøre mig glad.
Jeg har depression, så at han kan gøre mig glad og få mig til at grine, føles så rigtigt.
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle ham, at jeg er vild med ham.
Jeg bliver altid for bange, når jeg skal til det, fordi nogle dage giver han tegn på han har det på samme måde og andre gør han ikke. Jeg vil ikke miste ham som ven.
Hvad skal jeg gøre?
Sige det og risikere at ødelægge det? Eller skal jeg bare lade være og have ondt i maven når han snakker om hans andre pige venner? Eller skal jeg lade være og komme over ham?
HJÆLP!

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder til, at du går med en masse tanker, om du skal sige til ham drengen, at du er vild med ham eller ej. Det kan godt gøre en hammerforvirret og i tvivl. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Forelskelse er dejlig, men kan også være forvirrende
Det der med forelskelse kan være rigtig dejligt. Det kan give en masser af dejlige og boblende følelser i kroppen. Og man kan måske slet ikke holde op med at smile, når man er sammen med personen, fordi man simpelthen bare synes, at den anden person er så dejlig. Men samtidig kan det også være rigtig svært og forvirrende, hvis man ikke helt ved, om den anden person også er vild med en.
Det lyder til, at du allerede har forsøgt at holde lidt øje med tegn på, om han også er vild med dig. Og det er rigtig fint, for det er en god måde at få en fornemmelse af, om den anden person også godt kan lide en. Hvis du har lyst kan du også kigge i vores artikel: 15 tegn på at han/hun er vild med dig. Det kan være, at der også er nogle tegn i den, som du også kan bruge. Og som kan hjælpe dig lidt på vej.
Mærk efter
Det allerbedste råd, som jeg kan give dig er at mærke efter. For du er den eneste, som kan mærke hvad, der er det rigtige for dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du sætte dig ned og fik mærket efter helt nede i maven. Du kan også prøve at tænke over, hvordan du ville have det med ikke at sige det til ham? Det kan nemlig hjælpe mavefornemmelsen lidt på vej.
Og hvis du kan mærke, at du slet ikke kan holde ud ikke at sige det til ham, så kan det godt være, at det ville være en god ide, at få det sagt. Det er nemlig også sådan med kærlighed, at man sommetider nødt til at kaste sig ud i det og tage en chance, for at finde ud af, om den anden person også er vild med en.
Snak med dine veninder
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine veninder om det. Det med at være lidt i tvivl, om den anden også er vild med en, er noget som rigtig mange unge har oplevet. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dem, som også har prøvet at have det sådan. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det.
Det kan også være, at der er nogle af dine veninder, som kender drengen, og som derfor kan hjælpe dig med at lege detektiv og finde ud af, om han også er vild med dig.
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om det, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse rigtig søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. De frivillige er vant til at snakke med unge og derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så dem kan du trygt tage fat i.
Får du hjælp til din depression?
Jeg kommer også til at tænke på, om du får hjælp for din depression? Det er nemlig et stort ansvar for din ven, hvis han er den eneste som kan gøre dig glad. Det er nemlig de voksne i dit liv, som har ansvaret for, at du har det godt. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. For de er måske nogle af dem som er allertættest på dig. Og de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller at man bøvler med nogle ting. Hvis du synes, at det kan være lidt svært at få snakket med dine forældre, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Hvis du ikke får hjælp, tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog et smut til lægen og fik snakket om, hvordan du har det. Så kan lægen nemlig også hjælpe dig med at få noget hjælp. Så alt ansvaret ikke ligger hos din ven. Og læger er rigtig gode at snakke med, når man går og bøvler med nogle ting, for de ved en helt masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. I vores guide til at snakke med lægen om svære ting, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen om svære ting.
Det der med kærlighed kan være hammer forvirrende. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som har hjulpet dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får mærket efter, hvad der er det rigtige for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper