Nogle på min skole siger, at min 17-årige kæreste er på stoffer. Og jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre!
Hej Mindhelper
jeg er 14 år og er kærester med en på 17, han er mega sød. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi han kan næsten ikke lide nogle af mine venner og så er der nogen på min skole der siger at han er på stoffer, jeg ved ikke hvad jeg skal gør ved det. så håber at i kan hjælpe mig!.

(Pige, 14 år)
Kære 14-årige pige
Hvor er det dejligt, at du har en kæreste, der er mega sød. Men det må bestemt også være svært for dig, når han for det første ikke kan lide dine venner og for det andet måske tager stoffer. Så det er rigtig godt, at du reagerer på det og skriver herind.
Forholdet mellem kæresten og vennerne
Du skriver, at din kæreste næsten ikke kan lide nogen af dine venner. Det er jeg ked af at høre. Hvordan har du det med det? Og er det noget, I har snakket om? Hvis det fylder meget for dig, synes jeg, at det ville være godt at snakke med ham om det. Så har du mulighed for at få luft for nogle af dine tanker og fortælle ham, hvad det betyder for dig, at han ikke kan lide dem.
Tror du, at han er på stoffer?
Jeg tolker dit brev som om, at du er ret bekymret for ham, fordi der er andre, der siger, at han tager stoffer. Og det kan jeg virkelig godt forstå. Det havde jeg også selv været. Hvordan er han, når I er sammen? Har du selv tænkt, at han kunne være på stoffer? Normalt når personer er på stoffer, kan de virke fjerne både i måden, de er på, men også i blikket. Det kan være noget, du kan holde øje med. Og er hans venner mon nogle, som kunne være på at tage stoffer?
Tag en snak med din kæreste
Mit vigtigste råd til dig er, at du skal snakke med ham om det. Det er klart, at det er en svær snak at tage, men også rigtig vigtig. Hvis du ikke helt ved, hvad du skal sige, kan du fx fortælle ham, hvad du har hørt fra de andre. Du kan sige, at du gerne vil vide, om det er rigtigt, fordi du er bekymret for ham. Hvis du stadig ikke helt ved, hvordan du skal gribe det an, kan du kigge i vores artikel om at være bekymret for en ven. Der kan du nok bruge noget, der vil gøre det lidt nemmere at tage snakken med ham.
… og også en veninde eller forælder
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med en veninde eller en af dine forældre om det? Det er altid godt at dele ting med andre. Især når man ikke helt ved, hvad man skal gøre. Der kommer nye øjne på, og de kan måske hjælpe med gode råd til, hvad der kunne være godt at gøre i din situation. Du kan læse flere gode grunde i vores artikel, om hvorfor det er en god idé at dele ting.
Jeg håber for dig, at du får taget en snak med din kæreste om det. Og at du har fået idéer til, hvad du kan gøre ved din situation.
De bedste hilsner fra Mindhelper