Jeg begyndte at skrive med mange forskellige fyre på random chatrum på nettet. Men jeg fandt en fyr, som jeg nu har skrevet med i flere måneder. Jeg ved ikke, om jeg skal gøre noget ved det? Eller om jeg skal passe mere på mig selv?
Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 17 år. Jeg var på efterskole i 17/18 og der kæmpede jeg meget med nogle tanker, og jeg fandt måske en distrahering. Jeg begyndte at finde random chatrum på nettet som omegle.dk og chatroulette og begyndte at skrive med mange forskellige fyre, som alle kun vil have en ting, og jeg tænker det er ret indlysende hvad.
Men jeg fandt en fyr, jeg har nu skrevet med ham i flere måneder og han er virkelig sød, men han er lige blevet 24 i marts, og der er derfor en stor aldersforskel. Jeg ved ikke om jeg skal gøre noget ved det vi har, eller om jeg skal passe mere på mig selv. Han har spurgt flere gange om vi ikke skal mødes, men jeg er bange. Ikke for ham, men for hvad han vil tænke om mig. Jeg har meget lavt selvværd og har det meget skidt med mig selv.
Igår fandt jeg ham på facebook, selvom jeg ikke havde hans rigtige fornavn. Han endte så også med at finde mig, men jeg er så bange for hvad han tænker om mig nu. Vi snakkede i tlf. da det skete og en ting han sagde bliver ved med at køre i mit hoved “Jeg troede ikke du sådan ud”. Jeg har sendt flere billeder af mig selv, men kun “gode”. Jeg ved ikke hvordan jeg skal tage det. Han er ikke vågen endnu da vi først gik i seng omkring kl. 6 om morgenen, men jeg kan ikke sove mere, og jeg er bange for hvad han siger når han vågner. Jeg er virkelig bange for at det har ødelagt noget, og hvis han forsvinder er jeg bange for at mine gamle tanker kommer tilbage. Jeg tror jeg havde en depression.
Jeg var sikker på at det var ovre, og at jeg havde det godt, men måske er jeg bare distraheret. Jeg er begyndt at være mere åben om det fordi jeg troede det var slut. Men måske er det ikke, nogle gange begynder jeg at græde uden grund, og inden jeg fandt ham, skadede jeg også mig selv. Jeg tror han har holdt mig oppe, så jeg er også utroligt bange for at miste ham.
Jeg kan ikke snakke med nogen om det, for jeg har ikke fortalt nogen om hvordan jeg havde/har det. Mine forældre ved intet om min efterskoletid, hvad jeg lavede og hvordan jeg havde det. Og min mor går igennem rigtigt meget selv i øjeblikket med stress. Min far har svigtet mig gang på gang, så snakker ikke rigtigt med ham om personlige ting mere. Og der er ingen voksne i mit liv jeg rigtigt stoler på mere. Jeg føler jeg står alene, og jeg har lidt brug for nogle råd, så håber i kan hjælpe.
Mvh. Mig

(Pige, 17 år)
Kære dig
Det lyder til, at du går igennem en rigtig svær periode i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når det gør ondt indeni
Hvis man oplever rigtigt mange svære tanker og følelser, så kan man godt have brug for, at flytte tankerne et andet sted hen. Det er fuldstændigt normalt. Det er fordi, at der er meget smerte inden i en. Og der er jo ingen der har lyst til, at have det dårligt. Derfor kan det være rart, at fjerne sine tanker for en stund. Det kan faktisk også være super sundt, at komme til at tænke på noget andet, hvis man har det svært. Men nogle gange, så kan de ting vi vælger, at distrahere os selv med, godt være dårlige for os. Eksempelvis, hvis man skader sig selv. Selvskade er en måde, hvor man kan fjerne de svære tanker i et øjeblik – så kan man godt komme til, at føle sig rolig og befriet. Men når man så er færdig med at skade sig selv, så vender tankerne desværre ofte tilbage. Det lyder til, at det lidt er det, der plejede at ske for dig? Derfor er jeg også glad for at høre, at du ikke selvskader mere. For det kan være super svært at stoppe med. Det lyder til, at du har fundet en anden form for distrahering iform af chatrooms i stedet.
Chatrooms som distrahering
Du skriver, at du har fundet en distraktion i de her chatrooms. Og du skriver/har skrevet med forskellige mænd på de her chatrooms. Det har kunne flytte dine svære tanker lidt, mens du gik på efterskole. Det lyder til, at det har været mega hårdt for dig, at gå på efterskole. Du har haft en masse svære tanker og følelser, der har fyldt rigtigt meget for dig. Derfor kan jeg sagtens forstå, hvis du har haft brug for, at tænke på noget andet. Sådan tror jeg rigtigt mange ville have haft det, hvis de stod i samme situation.
Hvis man har problemer med sit selvværd, og tænker mange negative tanker om sig selv – jamen så kan det være helt vildt rart, at blive bekræftet positivt af andre. Så er det måske ikke så vigtigt hvem det er. Hvis man har det rigtigt dårligt, så kan det være rigtigt rart, at de forskellige mænd på chatrummene giver en en masse af positiv opmærksomhed. Det kan godt give en et lille selvtillidsboost For hvis man har det dårligt, jamen så leder man bare efter et eller andet, der kan give en lidt selskab og fred/glæde. Måske kan du nikke genkendende til nogle af de ting? Hvis det er det, at du har oplevet – jamen så synes jeg det giver rigtig god mening, at du har haft behov for at snakke med de her mænd gennem chatrummene.
Du lyder til at være en rigtigt sød og klog pige, som godt ved, at mange af de her mænd nok ikke har en reel interesse i dig, men måske mest i din krop. Men nu har du så fundet en fyr, som du er blevet glad for, og som holder dig oppe, når du er nede.
Men jeg må indrømme, at jeg bliver lidt nervøs på dine vegne, fordi du er et rigtigt sårbart sted i dit liv lige nu. Jeg tænker, at der er en risiko for, at du kun kender den person, som han har lyst til at vise frem. Altså, at du ikke kender den ‘virkelige’ person. Og jeg tænker, at det måske er lidt mærkeligt, at en 24 årig mand snakker med en 17 årig pige gennem et tilfældigt chatrum på nettet. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, præcis hvad hans intentioner er. Derfor er jeg lidt nervøs for, at han kunne finde på at udnytte dig, og at du er rigtig glad for ham. Det er desværre ikke alle mennesker, som vil en noget godt. Også selvom de måske giver udtryk for det. Så er der nogle, der godt kan finde på at udnytte, at man er i en sårbar situation. Og så kan det være svært at sige fra, fordi man stoler på personen og regner med, at de ikke vil udnytte en. Samtidigt tænker jeg også, at du ikke kan vide, hvor mange andre piger han ellers er i kontakt med. Der er en risiko for, at det kan være rigtigt rigtigt mange. Og at han går og venter på, at der er en der bider på krogen.
Du bestemmer helt selv, hvad du vil gøre. Men jeg vil nok ikke anbefale dig, at mødes med ham. Jeg synes risikoen for, at han ikke vil dig noget godt, er for stor. Hvis du alligevel beslutter dig for at mødes med ham, så sørg for, at mødes et offentligt sted, og hav en ven/veninde med til at se ham an. Og pas rigtigt rigtigt godt på dig selv. Det kan altså godt være, at han viser sig at være fuldstændigt anderledes i virkeligheden.
Depression
Du skriver, at du tror, at du måske har haft en depression. Du uddyber ikke så meget omkring de tanker, som du har haft. Så jeg kan ikke rigtigt sige så meget om, om det har været en depression eller ej. Men jeg synes, at du skal prøve at læse denne her artikel omkring typiske tegn på depression. Så kan du prøve at undersøge, om der er mange af tegnene du kan nikke genkendende til? Hvis der er det, så kan det være en rigtigt god idé, at kontakte din læge. For lægen kan hjælpe dig med at finde ud af, om det er en depression du har. Og så kan han eksempelvis henvise dig til en psykolog, hvis det bliver nødvendigt.
Det kan godt kræve en del arbejde, at komme sig oven på en depression. Og jeg tænker, at det kan blive et problem, hvis det eneste der holder dig ovenpå er ham fyren – for der er så mange ting, der kunne gå galt ved det. Han kan vise sig at være en hel anden end du havde regnet med, eller måske holder jeres forhold ikke i længden. Derfor er det en god idé, også at prøve at arbejde på depressionen selv og måske sammen med din familie, venner eller en terapeut, så du ikke er afhængig af fyrens bekræftelse for at have det godt.
Du kan også læse lidt mere om, hvad du selv kan gøre for at håndtere depression her. Jeg tænker også, at du måske vil kunne få glæde af denne her artikel omkring 7 gode råd til, at styrke sit selvværd.
Snak med nogen om, hvordan du har det.
Jeg tænker det kunne være en rigtig god idé, hvis du fik snakket med nogen om, hvordan du har det. For det lyder til, at du går rundt med rigtigt mange svære tanker og følelser, som du måske har brug for hjælp til. Når man føler sig alene med sine tanker, så kan ens problemer godt vokse sig større og større. Så kan det være rigtigt rart, at få snakket med nogen om, hvordan du har det. For når vi taler med andre, så bliver tingene nogle gange lidt lettere. Det er måske også det, som du har oplevet ved at skrive med fyren. Men jeg tænker det kunne være godt, hvis der også var nogle andre, du kan snakke med. Du skriver, at der ikke er nogle voksne, du kan stole på. Men jeg vil prøve at komme med nogle forslag til, hvem du kan snakke med.
Snak med din mor
Du skriver at din mor selv er ramt af stress i øjeblikket, og derfor har du ikke lyst til at fortælle hende om, hvordan du har det. Men jeg tænker på, om du måske kunne overveje at gøre det alligevel? For selvom din mor er stresset, så vil hun måske stadig gerne vide hvordan du har det? Det kan også være, at fordi din mor selv har prøvet, at have det svært – jamen så kan hun måske forstå dig bedre, end du regner med. Hvis du synes det er svært, at skulle snakke med hende, så prøv at læse den her artikel, der kommer med gode råd til, hvordan man taler med sine forældre om svære ting.
Snak med et familie eller venner
Hvis du har et medlem af din familie, eller måske en tæt ven, som du er tryg ved – jamen så kan du jo overveje, at snakke med dem om, hvordan du har det. Det kan være super rart, at få snakket tingene igennem, med nogle som kender en. Så kan i sammen overveje, hvad der kunne være en god løsning for dig, du kan få det godt igen.
Få hjælp på din uddannelse
Du skriver godt nok ikke, om du går i skole i øjeblikket. Men pga. din alder, tænker jeg, at du nok gør. I så fald er der nogle forskellige muligheder for at få støtte på din uddannelse. Du kan måske få nogle samtaler med en skolepsykolog eller studievejleder. Du tænker måske “det her handler ikke om skole”, men det behøver det heller ikke, for at du kan få tilbudt hjælp. Man kan godt får hjælp på sin uddannelse, hvis man har det rigtigt svært.
Headspace
Jeg tænker at Headspace kunne være en rigtig god mulighed for dig. Headspace er et rådgivningstilbud for unge, hvor man kan komme og have samtaler med en frivillig. De er vant til at rådgive i alle slags problemer, og de er super gode til at lytte. Det kan være en rigtig rar måde, at få snakket sine problemer igennem, og få et ekstra perspektiv på, hvad man kan gøre. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. De er super søde, og du kan være anonym, hvis du synes det er rarest. Du kan også starte med at kontakte dem på deres chat, hvis du synes det er rarere end at dukke op i person.
Børnetelefonen
Du kan også bruge børnetelefonen, hvis der ikke er en Headspace nær dig, eller du foretrækker at få rådgivning via telefon, sms eller chat. De er også super søde, og det er helt anonymt.
Ventilen
Hvis du føler dig meget alene, så kan du overveje at tjekke Ventilen ud. Ventilen er en forening, som har til formå, at gøre ungdommen mindre ensom. Ventilen er et mødested for unge, som føler sig alene. Der kan man komme og være social sammen med andre unge, som også føler sig alene. Det er et super hyggeligt tiltag, som der er mange, der får super meget glæde af.
Det lyder til, at du går igennem en helt vildt svær periode af dit liv. Og at fyren fra chatrummet har været en distrahering for dig, så du ikke behøvede mærke, at der var ting der gjorde ondt. Jeg tænker, at det er en god idé, hvis du fandt nogle at snakke med, som ikke var ham fyren. For det kan være han har nogle andre intentioner, end dem han umiddelbart viser dig.
Du behøver ikke gå alene med dine problemer, og jeg håber at du kan bruge nogle af de tilbud, som jeg har foreslået til dig.
Jeg krydser super meget fingre for, at du kommer til at få det rigtigt godt.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper