Hej
Jeg er en pige på 18 år og har en langdistancekæreste som er nogle år ældre end mig. Jeg oplever generelt (også i mine tidligere forhold) at jeg har tendens til at tænke at personen elsker mig nu men det kan stoppe rigtig hurtigt, og jeg føler derfor at jeg altid går med den frygt at personen mister følelser eller slår op. Også når jeg ser mine veninders forhold udvikle sig og de f.eks. fortæller at de lige har sagt at de elsker hinanden, så tanker jeg straks at det er rigtig sødt men jeg tænker også er du ikke bange for at det begynder at gå nedad igen. Hvorfor kan jeg ikke bare være glad og leve i nuet når mit forhold faktisk går rigtig godt?

(18 år)
Kære Pige på 18 år
Det kan være mega frustrerede og hårdt, når frygten for at ens kæreste mister følelserne fylder. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og delt det.
Når tankerne fylder
Du skriver, at du både nu og i tidligere forhold har en tendens til at tænke, at selvom forholdet er godt lige nu, så stopper det nok snart. Det kan være ret ubehageligt, at have det sådan. For når man har en kæreste, så er tanken om at de stopper med at elske en tit noget af det værste man kan forestille sig. Derfor kan det godt gå ind og spænde ben for at nyde forholdet. Og måske kommer man til at tage sorgerne på forskud, selvom der slet ikke er tegn på, at forholdet er ved at køre skævt. Og det er ret ærgerligt. Derfor giver det også god mening, at du kan undre dig over, hvorfor du har det sådan.
Hvorfor er det sådan?
Du spørger også, hvorfor du ikke kan være glad og leve i nuet. Og det kan jeg desværre ikke give dig noget direkte svar på. Vi mennesker er nemlig vildt komplekse og forskellige. Derfor kan der også være rigtig mange forskellige grunde til, at man har svært ved at leve i nuet. De fleste unge kender til, at frygten for, at deres kærestes følelser forsvinder, kan dukke op. Og tit er det et tegn på, at der er meget på spil for en.
Når tankerne fylder meget, så kan det for nogle handle om, at man har nogle trælse erfaringer med i rygsækken. Måske har man prøvet at en kæreste slog op ud af det blå, uden varsel. Og så kan tankerne om “Det slutter nok alligevel lige om lidt”, være en måde at beskytte sig selv på. For hvis man er forberedt på, at det værste kan ske, så bliver man måske ikke nær så såret, hvis det faktisk sker. Giver det mening?
Men man kan også sagtens få tankerne om, at ens kæreste stopper med at elske en, uden at det er noget, man har prøvet før. Og så kan det for nogle handle om, at de generelt har en tendens til at blive fanget i svære tanker. Tanker kan nemlig være lidt som kviksand. Den ene tanker tager den anden. Og inden man har set sig om, har man forvildet sig ud i en tankestrøm, hvor alt går galt og det værste sker. Hvis det er noget du kan genkende, så kan du tjekke artiklen Overtænker du? Få 8 råd. Måske der er noget i den, som kan hjælpe?
Opfind en figur, og få det lettere med tankerne
Ligegyldigt hvad årsagen er til, at de tunge tanker fylder hos dig. Så er det noget, man kan arbejde med. En af de måder du kan prøve at arbejde med tankerne på er ved, at opfinde en figur til dem. Jeg ved godt, at det nok lyder lidt mærkeligt. Men det kan være med til at holde tankerne lidt på afstand. Og på den måde, kan de ikke ramme en nær så hårdt, når de dukker op. Du kan læse om, hvordan man gør i Opfind en figur til tunge tanker.
Jeg vil også tippe dig om 4 mindfulness øvelser, du kan prøve allerede i dag. Her er der nogle øvelser, som jeg tænker måske også kan være rare for dig at prøve. Mindfulness handler nemlig rigtig meget om, at blive bedre til at være i nuet. Det med at være til stede i det der er lige nu og her, er ikke noget der kommer naturligt til os mennesker. Vi er designet til at tænke på fremtiden og bekymre os. Og derfor kan det også være en god hjælp med nogle øvelser til at trække opmærksomheden tilbage til nuet, når man kan mærke, at tankerne begynder at vandre.
Tal om det med andre
Når man bøvler med tunge tanker er noget af det bedste at gøre, at snakke med nogen om dem. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har fortalt nogen om, hvordan du har det? Det kan nemlig være lettende og rart, at dele tankerne med andre. Og det kan også tage lidt af luften du af bekymringerne. Så måske kan du tale med din kæreste, en god veninde, eller en helt tredje?
Hos Headspace vil de gerne lytte
Hvis du gerne vil tale med nogle helt andre, kan jeg også varmt anbefale Headspace, Hos Headspace arbejder der nogle rigtig søde frivillige. De er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige ting. Og det kan være ret rart at have et sted, hvor man kan komme, og lufte ens tanker. Der ligger Headspacecentre i det fleste større byer, og ellers har de også en chat.
Det kan være frustrerende, når det er svært at nyde nuet uden at bekymre sig om ens kæreste mister følelser. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper