Jeg var sammen med en fyr i to uger. Efter han slog op ignorerede han mig. Nu lægger han an på mig til valgfag, men ellers vil han ikke snakke til mig.
Hej Mindhelper
Okay, det her bliver lidt svært at forklare, men jeg vil gøre mit bedste.
Det her er den eneste mulighed jeg har får at få hjælp, fordi jeg er meget introvert. Så jeg snakker ikke med andre om mine problemer. Men denne gang bliver jeg nød til det. Nu er det for meget for mig. Jeg kan slet ikke holde op med at græde hele tiden. Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig.
Jeg har før prøvet at sende et spørgsmål ind til jer engang i november 2018. Dengang spurgte jeg om noget med den dreng jeg er forelsket i. (Jeg giver ham bare et navn, så det ikke er så forvirrende; Elliott) I svarede at det ikke var en god ide at jeg skylle være sammen med Elliott fordi han ikke var så sød imod mig. Men da jeg så endelig fik et svar fra brevkassen havde jeg allerede fortalt Elliott hvad jeg følte for ham. (Elliott går i min parell klasse på min skole.) Og han sagde at han følte det på den samme måde. At han også godt kunne lide mig. Så jeg ignorere bare jeres råd. Vi var sammen i sådan 2 uger og så skrev han til mig at vi bare skulle være venner. Han sagde at han skulle have klaret noget med sig selv. “Altså få det positive ind og det negative ud og bla bla bla” det var det Elliott skrev.
Jeg sagde at det bare var fint, men han talte slet ikke til mig i flere måneder. Så jeg begyndte at få det skidt. Jeg kunne jo stadig godt lide Elliott. Og jeg kan ikke lade være med at tænke tilbage til den gang hvor vi var sammen og kyssede. Jeg savner ham. Virkelig meget endda.
Efter jul skiftede vi vores valgfag i skolen og jeg fik et der hed avis (vi skal bare skrive en avis med artikler).
Men selvfølgelig havde Elliott skiftet sit eget valgfag til avis så han kunne være sammen med en af mine gode venner fra klassen. Og næsten hver eneste gang vi har haft valgfag har Elliott lagt an på mig. (Men ignorer mig, resten af ugen indtil det bliver onsdag igen.) Altså spurgt om han savnede mig og sådan rørt ved mig og sådan. Men hver gang har jeg sagt at jeg ikke savner ham, mens det gør jeg jo. Jeg går bare i panik i situtationen og dummer mig. Men her i sidste onsdag (til valgfag) gav han den lidt mere power på. Men jeg afviste ham, og det forstår jeg ikke. Jeg er forelsket i ham. Meget.
Men jeg er begyndt at ligge mærke til at Elliott måske godt kan lide min BFF.
Men er ikke sikker.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg elsker jo Elliott.
Håber i kan hjælpe mig med at fikse mit hjerte.

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Kærlighed kan være noget super rod. Og det er aldrig særligt sjovt, når en person man er rigtigt glad for lige pludseligt fortæller, at de ikke vil være kærester mere.
Det er helt normalt
Du skriver, at du begyndte at få det skidt og blive ked af det, da Elliott fortalte dig, at han ikke ville være sammen med dig mere. Og også begyndte at undgå dig i månederne bagefter. Det er helt normalt, at man bliver ked af det efter sådan en omgang. For du er jo helt tydeligt stadig glad for Elliott. Og han behandlede dig faktisk heller ikke særligt pænt, efter han fortalte dig, at han ikke ville være sammen med dig mere. Så det giver rigtigt god mening, at du begyndte at blive ked af det og få det skidt, for det har ikke været særligt sjovt at skulle opleve det.
Hvorfor afviser du ham?
Nu er Elliott så begyndt at lægge an på dig til valgfag. Men når han gør det, afviser du ham, selvom du egentligt stadig er forelsket i ham. Du skriver, at du gør det, fordi du går i panik. Men jeg kommer til at tænke på, hvorfor du mon går i panik, når han lægger an på dig? Er det for eksempel fordi, du er bange for, at han sårer dig igen, hvis du vælger at gå med på den? Prøv at mærk efter, hvad det er, der sker indeni dig, næste gang du afviser ham. Det kan være, det kan hjælpe dig med at forstå lidt bedre, hvorfor du afviser ham.
Hvad så nu?
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du har to muligheder. Den ene mulighed er at prøve at finde sammen med Elliott igen. Og den anden mulighed er at komme over ham. Det er dig selv, der skal mærke efter, hvad der føles mest rigtigt for dig.
Hvis det er svært lige at mærke det i dig selv, kan du prøve at lave en liste med fordele og ulemper ved begge dele. Det mega smarte ved lister er nemlig, at man har det hele lige foran sig. Så det bliver lige pludseligt meget mere tydeligt, om det egentligt er fordelen eller ulemperne, der fylder mest. Fordi man har det liggende lige foran sig. Sort på hvidt.
Hvis det er svært at lave listen selv, er det ikke forbudt at spørge nogen om hjælp med at lave den. Det kunne for eksempel være at nogen af dine veninder kunne hjælpe dig.
Snak med ham
Uanset om du vælger at prøve at finde sammen med ham igen. Eller om du vælger at prøve at glemme ham og komme videre, så synes jeg, at du skal snakke med ham om det. For jeg kan godt forstå, hvis det er sindssygt frustrerende, at han faktisk lægger an på dig, når I har valgfag sammen. Men så til gengæld vælger at ignorere dig resten af ugen. Det er ikke nogen særligt pæn måde at behandle dig på. Og det må du gerne sige til ham klart og tydeligt.
Hvordan du kan fortælle ham det, afhænger jo lidt af om du vælger at prøve at finde sammen med ham igen. Eller om du vælger at prøve at glemme ham. Hvis du vælger at prøve at finde sammen med ham igen, kunne det for eksempel lyde sådan her: “det gør mig virkeligt ked af det, når du lægger an på mig til valgfag, men ignorere mig resten af ugen. For jeg vil faktisk gerne være kærester med dig igen, og du gør det svært for mig at finde ud af, hvad du vil.”
Og hvis du vælger at prøve at glemme ham, kunne det for eksempel lyde sådan her: “det er faktisk ikke særligt pænt af dig at lægge an på mig, når vi har valgfag, men så ignorere mig resten af ugen. For det var dig, der slog op med mig. Og du gør det faktisk ret svært for mig at komme videre.”
Du kan godt komme videre
Hvis du vælger at prøve at komme videre og glemme ham, så står du jo stadig tilbage med en ulykkelig forelskelse i Elliott. Og det gør altid mega nas at være forelsket i en, som man ikke kan være sammen med. Det kan føles som om, man aldrig kan blive forelsket i nogen som helst anden igen. Og at man aldrig nogensinde kan komme videre. Men det kan man heldigvis. Hvis du får brug for det, kan du læse vores artikel om gode råd mod ulykkelig forelskelse. Mon ikke der er nogle råd i den, der kan hjælpe dig?
Snak med nogen om ham
Du skriver, at det her er din eneste mulighed for at få hjælp, fordi du er meget introvert. Det kan selvfølgeligt godt gøre det svært lige at skulle starte en samtale med nogen. Men det er ikke umuligt. Og jeg synes, det ville være en rigtigt god idé, hvis du fik snakket med nogen om den her fyr. For han fylder rigtigt meget i dine tanker. Og det er så vigtigt, at du ikke går alene med de ting, der fylder for dig. For så kan de komme til at bygge sig op og fylde mere og mere. Men hvis du snakker med nogen, kan du få lidt luft fra dem. Du kunne for eksempel snakke med nogen af dine veninder. Men du kan også snakke med dine forældre, hvis du hellere vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvad du skal gøre med Elliott.
De bedste hilsner fra en Mindhelper