Jeg kan godt lide ham her fyren, men han er ikke faldet for mig. For jeg er jo smuk, ikke? Men jeg har også mange negative tanker og føler mig grim altid.
Hej 🙂
Jeg er mega træt af mine negative tanker. Jeg føler mig altid rigtig grim og har aldrig haft en kæreste før.
Men min søster er bare mega smuk og hun har bare alt. Den fyr jeg godt kan lide, skriver rigtig meget til hende og når jeg skriver, bliver samtalen rigtig hurtigt færdigt.
Jeg har rigtig meget lyst til, at være ligeglad med det hele og bare tænke at han jo alligevel ikke er noget for mig.
Men jeg er bare mega ked af, at han ikke er faldet for mig. Fordi jeg er jo også smuk, ik?
Jeg forstår det bare ikke… Jeg er rigtig træt af de her negative tanker og håber I kan hjælpe mig.
Vh A

(Pige, 20 år)
Kære A
Det lyder bestemt ikke sjovt, at ham, du godt kan lide, ikke er faldet for dig. Og at det starter en masse negative tanker hos dig. Det er nemlig rigtig hårdt at gå med negative tanker. Så jeg kan godt forstå, at du er træt af dem.
Jeg skal lige fortælle dig, at jeg har valgt at slette dit navn for at sikre mig, at du forbliver helt anonym.
Det er helt almindeligt
Jeg synes, du skal vide, at det ikke er unormalt at være usikker på og have negative tanker om sig selv. Slet ikke, når der er en fyr, man godt kan lide. I sådan nogle situationer føles det bare, som om der er mere på spil. Mere man kommer til at tænke over. Fx at du kan gå og føle dig rigtig grim altid. Kommer de tanker mon, fordi du godt kan lide ham? Og at han i stedet for er interesseret i din søster, som du synes er mega smuk?
Udfordr dig selv og dine tanker
Som jeg læser dit brev, lyder det, som om de negative tanker kommer af, at han ikke er faldet for dig. Og du derfor får tanker om, at du er grim. Er det rigtigt forstået? Som jeg har skrevet, er det bestemt ikke unormalt at have det sådan. Men jeg tænker alligevel, at der er nogle artikler, jeg gerne vil linke til. Nogle som forhåbentlig kan hjælpe dig lidt på vej.
Fordi du skriver, at du altid føler dig grim, linker jeg til en artikel om at slutte fred med sit udseende. Den synes jeg, du skal kigge i. Du skriver også, at du er træt af dine negative tanker. En måde at komme dem til livs på er at udfordre dem. Derfor kunne artiklen Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv måske være god for dig at tjekke ud. Til sidst linker jeg til en artikel om at være ulykkeligt forelsket. Det kan være, at den er lidt skæv i forhold til, hvordan du har det. Men jeg linker alligevel til den, fordi det virker til at fylde for dig, at han ikke lader til at kunne lide dig.
Snak med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine veninder om det her? Det er nemlig et rigtig godt emne at tage op med veninderne. Det kan være, de har oplevet noget lignende, de kan fortælle om? Måske har de nogle gode råd til, hvad du kan gøre? Hvad havde de selv gjort, hvis de var dig? Man kan få så meget godt ud af at snakke med sine veninder. Så det er klart et af mine bedste råd til dig.
Jeg håber, at mit svar har kunnet hjælpe dig. Det er svært med negative tanker, og når drenge, man kan lide, ikke falder for en. Men det vigtigste er, at man udfordrer sig selv og sine tanker. De er nemlig ikke sandheden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper