Hej Mindhelper
Jeg er lige gået i gang med mit 2. sabbatår, og det går ikke så godt. Jeg er startede på mit nye arbejde for 4 måneder siden, og det svinger meget om det er fedt at være på arbejde, eller om det egentlig bare er for energikrævende. Jeg føler at når jeg kommer hjem har jeg stadig ikke fri, og drømmer tit om at være stresset på arbejde.
Udover det er der mange af mine venner der er flyttet, eller har lige så travlt som mig, så jeg er ikke særlig tit socialt, hvilket også gør mig rigtig ensom og mut. På arbejde er vi egentlig kun unge mennesker på samme alder som mig, men det er få jeg også ”klinger” med privat, og kan godt føle mig ensom der (selvom alle er super søde). Det skal siges at jeg udadtil er meget god til at være positiv, og møder altid med et smil ligemeget hvad. At få nyt arbejde er svært for mig, da jeg ikke har lyst til at skuffe min arbejdsplads eller mig selv.
Jeg ved at jeg vil flytte til Aarhus og læse til næste sommer, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre indtil da. Jeg ville have rejst lidt i foråret, men det kommer nok ikke til at ske på grund af Corona virus. Jeg har også gået og overvejet højskole livet, men jeg er både rigtig bange for at ikke passe ind og det sociale, og at det koster mange penge. Ellers havde jeg i tankerne om at jeg bare skulle flytte til Aarhus og arbejde, men at starte et nyt liv uden et socialt netværk eller noget at beskæftige sig med virker ekstremt skræmmende. Ser også fordelen i at bo ved mine forældre, da jeg bor gratis, og selvfølgelig hvor jeg har min familie at støtte mig op ad.
Jeg ved mildest talt ikke hvad jeg skal gøre. At forsætte med det jeg har gang i og håbe at humøret og tilværelsen vender? Eller gør noget ”spontant”, som slet ikke ligger naturligt til mig. Jeg synes bare der er uendeligt langt til studiestart, og ved ikke helt hvordan jeg skal klare mig igennem.
Jeg ved godt at der ikke er én løsning til det her, men hvis jeg kunne få nogen råd fra en anden synsvinkel, kunne det være utroligt dejligt.
Hilsen en frustreret person

(Pige, 20 år)
Kære en frustreret person
Det med sabbatår kan være lidt af en udfordring, især hvis ens planer er gået lidt i stykker pga. coronavirus. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når sabbatårsplanerne bliver forpurret
Det lyder til, at du er hammerforvirret over, hvad du skal gøre med dit 2. sabbatår indtil studiestart næste sommer. Og det kan jeg sagtens forstå, for det lyder til, at dine planer gik lidt i vasken, og nu føler du lidt, at du skal finde en måde at få tiden til at gå på. Giver det mening? Da jeg læste brev, kom jeg til at tænke på en anden pige, som også skrev herind for et stykke tid siden. Hun sad nemlig i en situation, som minder om din. Jeg linker lige til hendes brevkassespørgsmål her. Nogle gange kan det nemlig være rigtigt rart at læse, at man ikke er den eneste, som sidder med en bestemt bekymring.
Der er mange muligheder
Jeg synes det virker til, at du allerede har gjort dig nogle super gode tanker om, hvad der kunne være af muligheder for dig. Du spørger til sidst i dit brev, om du skal fortsætte med det, du gør lige nu. I sidste ende, er det selvfølgelig din egen beslutning, men jeg tænker, at det virker til, at du ikke er særligt glad lige nu. Og så virker det ikke som en særlig rar løsning for dig at bide tænderne sammen og bare holde ud. Så er det måske en bedre idé at prøve noget andet? Jeg vil i hvert fald prøve at komme med lidt perspektiver til dig
Arbejdet
Som jeg læser dit brev, så er dit arbejde rigtigt godt i nogle perioder og i andre er det for hårdt. Og du er i tvivl om, hvorvidt du skal finde nyt arbejde, fordi du helst ikke vil skuffe arbejdspladsen. Det synes jeg er enormt omsorgsfuldt af dig. Men det er helt okay at skifte arbejde, hvis du ikke er glad, der hvor du er. Og jeg tænker ikke, at du kommer til at skuffe din arbejdsplads overhovedet. Det lyder til, at de er helt vant til at have unge mennesker ansat. Og så er de også vant til det, at de unge ikke bliver så længe af gangen. Især når de hyrer ansatte på sabbatår.
Til gengæld kommer jeg til at tænke på, om du har prøvet at snakke med din chef/leder om, hvordan du har det? For hvis du egentligt godt kan lide arbejdspladsen, men arbejdet bliver for krævende, så kan det være, at dig og din chef kan finde en rigtig god løsning på det. Det kan være, at der er nogle opgaver, som du ikke skal have så mange af, eller det vil være rart for dig at gå lidt ned i timer. Eller en helt 3 løsning. Det er din chefs job at sørge for, at de ansatte har det godt. Og det har din chef allerbedst mulighed for at gøre, hvis hun/han ved, hvordan du har det. Så måske kunne det være en løsning for dig at prøve at tage fat i din chef?
Turen går til Århus
Jeg synes, det lyder super modigt og sejt, at du overvejer at flytte til Århus sådan lidt spontant. Men når jeg læser dit brev, så har jeg lidt svært ved at se, hvad fordelene ved det vil være for dig. For du lister en del ting, som taler imod det at flytte. Men hvad er det, du tænker kunne være sjovt og spændende ved at flytte til Århus allerede nu? Hvad er det, der trækker i dig?
Hvis du finder ud af, at der egentligt ikke er så meget, som trækker i dig endnu, så er det måske fint at vente et års tid? Hvis du bare kan mærke, at det giver rigtig god mening for dig, så kan det sagtens være en god løsning at tage til Århus og lære byen lidt at kende, inden studiet for alvor går igang.
Højskolelivet
Jeg kan sagtens forstå, hvis du bliver nervøs ved tanken om højskolelivet. For man tager altid et sats, når man tager afsted for at bo sammen med en masse andre mennesker. Og det er helt naturligt at blive nervøs for, om man kommer til at passe ind. Fordelen ved højskoler er, at de fleste kommer med et ønske om at få nye venner og være social. Og derfor kan det være et ret taknemmeligt miljø at lære nye mennesker at kende i – hvis man er tilpas i et miljø med mange mennesker.
Du kan eventuelt prøve at tage op og besøge den/de højskoler, som du overvejer. På den måde vil du kunne få et indtryk af, hvordan stemningen er på stedet, og du vil kunne mærke efter, om du har en god fornemmelse med stedet. Jeg er tænker, at hvis du kontakter højskolen, så vil de måske gerne lade dig komme forbi og sige hej. Ofte er der også arrangementer og foredrag på højskolerne, som er åbne for alle, og man kan købe billetter til. Det kunne også være en mulighed for at tjekke stedet ud.
Har du en hobby eller særlig interesse?
Om et år så begynder studietiden for dig. Så vil dit liv blive vendt lidt på hovedet, og du vil sikkert få travlt med studiebøger, nye venner, ny by og alt det der følger med. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er noget, som du kommer til at savne at have god tid til? Det kunne være en hobby eller særlig interesse, som du er glad for at bruge tid på. For så er et sabbatår et super godt tidspunkt at dyrke det så meget, som du overhovedet har lyst til.
Lav en for og imod liste
Jeg tror mit bedste råd til dig er at prøve at lave en for/imod liste over dine muligheder. Og så prøve at mærke rigtigt godt efter, hvad der trækker mest i dig. Hvad du ville synes var sjovest at bruge det sidste sabbatår på. Hvis du starter med at liste over alle dine muligheder og så skriver alle de fordele og ulemper, som du overhovedet kan komme på. Så vil du kunne danne dig et overblik over, hvad du egentligt føler og tænker om de forskellige ting. Og du vil sikkert også komme på endnu flere ting, som du ikke havde overvejet. Det kan være et rigtigt godt værktøj, hvis man står et sted i sit liv, hvor der er mange veje at gå ned af.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om de her overvejelser, som du går med? For det kan være rigtigt rart, at få nogle ekstra øjne på sin situation og muligheder. Selvom det selvfølgelig kun er dig, som kan mærke, hvad der er det rigtige for dig. Så kan det være rart at høre lidt om, hvad andre tænker kan være fordele og ulemper ved ens overvejelser.
Hvis du er tryg ved det, så kunne du måske prøve at snakke med din mor eller far om dine tanker. De kender dig måske rigtigt godt og holder super meget af dig. Derfor kan de måske også se nogle sider af situationen, som du ikke selv har overvejet?
Du skriver at du har nogle venner, som godt nok har travlt, men måske kunne du også snakke med dem? Det lyder til, at i måske er nogenlunde det samme sted i jeres liv. Og derfor står de måske også med nogle af de samme tanker som dig eller har gjort det tidligere. På den måde vil du kunne trække på deres erfaring og høre dem ad. Det kan være rigtigt rart, at have nogle at sparre med og støtte sig op af. Så måske er det noget, som kunne være rart for dig.
Tag fat i Headspace
Hvis du har mere lyst til at snakke med nogle, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det, der fylder. Intet problem er for stort eller småt – og de er helt vant til at snakke om overvejelser og bekymringer i forhold til sabbatår og studiestart. Det er helt gratis og anonymt. Og de er super søde. Dem kan jeg varmt anbefale.
Det er nogle både spændende og svære overvejelser, som du står med i øjeblikket. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig og du ender med at finde den helt rigtige løsning for dig. Jeg krydser både fingre og tæer for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper