Hej Mindhelper
Jeg prøver hele tiden at gøre det rigtige, men tit ender det bare med at det ikke er det rigtige.
Jeg har aldrig været den store festtype og har ikke nogen venner og har meget sjælendt i mine teenageår været sammen med nogen kammerater i fritiden. I dag har vi fejret min storebrors fødselsdag, hvor vi planlagde med min farmor at jeg skulle komme og besøge hende i næste uge.
Min storebror fortæller mig så at jeg ikke skal føle mig presset til at bruge min sidste ferieuge på at besøge min farmor, hvis ikke jeg har lyst. Hvortil min stedmor siger at det kan da være ligemeget og at det jo ikke er fordi det ligefrem ødelægger noget, når jeg jo bare har været hjemme de sidste 3 uger af min ferie. Og det har jeg det simpelthen bare stramt med
Min far siger hele tiden at jeg skal leve det liv jeg gerne vil og ikke tænke på hvad amdre forventer eller tænker om mig, og det er helt korrekt og jeg er helt enig, men det er fandeme bare svært når jeg stort set for at vide at jeg er uduelig fordi jeg bare har holdt ferie, min stedmor ved udemærket godt hvor introvert jeg er og at jeg ingen venner har. Måske prøver hun at hjælpe, men jeg føler bare hun træder i det. Nu har jeg ikke flere tegn. Øv.

(17 år)
Hej 17 årig
Man kan blive rigtigt såret, når folk kommenterer på den måde, som man er. Derfor er jeg super glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er normalt at blive påvirket af andre
Det lyder som om, det er svært for dig at give dig selv lov til at gøre de ting i din ferie, som du har lyst til, fordi din stedmor hele tiden stikker til dig. Er det rigtigt forstået? Det kan jeg sagtens forstå. Og det er helt naturligt, at du har det på den måde. For vi mennesker er udviklede til at være opmærksomme på, hvad andre tænker og mener om os.
Det er vi, fordi det har været vigtigt for os at kunne. For hvis vi blev smidt ud af vores gruppe, dengang vi stadig boede på savannen, kunne det være livsfarligt. Det var nemlig meget sværere for os at overleve på savannen alene. Derfor var det også smart at kunne være opmærksom på, hvordan de andre havde det med en, så man kunne rette ind, hvis de virkede til at være sure.
Derfor er det også helt normalt, at du bliver påvirket af, at din stedmor stikker til dig på den måde. Og jeg kan sagtens forstå, det ikke er rart for dig, for det kan gøre rigtigt ondt, når man føler sig angrebet på sin personlighed. Men du skal vide, at det er helt okay, at du er, som du er. For vi mennesker er forskellige, når det kommer til,  hvor mange mennesker, vi eksempelvis har lyst til at se. Nogle er mere ekstroverte og andre er introverte, og der er ikke noget, der er mere rigtigt. Det er bare to meget forskellige måder at være i verden på.
Det er okay at sætte grænser
Jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet at sige fra, når din stedmor stikker til dig på den måde. Altså simpelthen har prøvet for eksempel at sige: “når du siger sådan der, så gør det mig ked af det, så jeg vil godt have, at du holder op.” Hvis ikke du har det, så tænker jeg, det kunne være en god idé at øve dig i at gøre det.
Jeg ved godt, det kan være hammer svært at sige fra. Især når det er overfor ens forældre eller stedforældre. Men vi har alle sammen ret til at have grænser for, hvad vi vil finde os i, at folk siger til os. Og når folk træder over den grænse, så er det helt okay at sige det. Samtidigt kan det også hjælpe med at gøre det nemmere at acceptere sig selv, fordi man står ved sig selv, når man sætter grænser. Hvis du har lyst, så kan du læse vores artikel om at sætte grænser. Der kan du finde nogle flere tips til, hvordan man kan blive bedre til at gøre det.
Snak med din stedmor om det
Jeg tænker også på, om du har fortalt din stedmor, hvordan det på virker dig, når hun siger sådan nogle ting til dig, som hun gjorde til din storebror fødselsdag. For det er ikke sikkert, at hun har ment noget ondt med det, som hun sagde. Men ind imellem kan vi mennesker godt komme til at misforstå hinanden. Derfor kan det være rigtigt godt at få talt om det, hvis man er blevet såret af noget, som en anden har sagt.
Når du taler med din stedmor om det, er det en god idé at gøre det i fredstid. Det vil sige på et tidspunkt, hvor hun ikke lige har sagt noget, der har såret dig. For det er nemlig lettest at få skabt en samtale, hvor der er plads til at lytte til hinanden, hvis bølgerne ikke allerede går højt i forvejen. Du kan også læse vores artikel om at håndtere konflikter, hvis du godt kunne tænke dig flere gode råd til, hvordan du kan tage snakken. Selvom den er skrevet om at håndtere konflikter med venner, kan mange af rådene bruges i de fleste konflikter.
Snak med nogen
Hvis ikke du allerede har gjort det, så kunne det måske også være rart for dig at snakke med nogen om de her ting helt generelt. For når man går og tumler med nogle tanker og følelser, der er lidt svære, så er det rigtigt godt at dele dem med nogen. Når man gør det, så kan man nemlig få lidt luft for tankerne, og så kommer de tit til at fylde mindre.
Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Bare det er en, som du er tryg ved. Men det kunne for eksempel være din far eller din storebror, hvis du tænker, der er en af dem, der ville være gode til at lytte. Du kan kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre, hvis du godt kunne bruge nogle gode råd til, hvordan du får startet samtalen.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogen om det hele. Hos Headspace sidder der nemlig nogle super søde og dygtige rådgivere klar til at snakke og lytte. Der er ikke nogle ting, der er for store eller for små at snakke om hos Headspace. Så man kan snakke med de frivillige rådgivere om lige præcis de ting, der fylder mest i ens eget liv. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber, der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du og din stedmor får talt sammen, så hun forhåbentligt holder op med at stikke til dig på den måde.
De bedste hilsner fra en Mindhelper