Hej
jeg er en dreng på 12 men snart 13 har et lille problem med at jeg snakker meget og kan ikke sidde stille og er urolig hele tiden har det både svært i skolen fordi jeg også er meget lav når vidre til mit problem er at jeg har meget krudt så alle tysser på mig hele tide og jge ved det godt selv men det flyver bare lige ud af munden så hvad gør jeg fordi min mor er blevet træt af det så hun bliver nemt sur på mig vis jeg snakker meget men kan jo ikke gøre for at jeg er sådan så hvad gør jeg?

(Dreng, 13 år)
Hej Dreng på 13 år
Det kan være mega svært at tie stille, hvis man har krudt i røven og meget på hjertet. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. Du er helt sikkert ikke den eneste, som har det problem.
Det giver god mening
Jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er rigtigt irriterende, når de andre tysser på dig hele tiden. For det kan være hammersvært at se sig ud af, hvordan søren man skal stoppe med at snakke, når ordene bare flyver ud af munden på en. Desværre kan man godt komme til at gøre dem omkring en trætte og småsure, hvis man bliver ved. Derfor giver det også god mening, hvis du er forvirret over, hvad søren du kan gøre nu.
Træk vejret og få ro på kroppen
Nogle mennesker oplever, at de kommer til at snakke meget og hurtigt. Og jo mere energi de har i kroppen, jo mere snakker de. Er det også sådan for dig? Så vil du måske kunne mærke, at du snakker mere, hvis du er glad, frisk eller meget påvirket af dine følelser. Sådan er der i hvert fald mange, der har det. Hvis du har det sådan, så kan det være hjælpsomt at prøve at få ro på kroppen. For hvis kroppen bliver rolig, så bliver det tit nemmere at styre snakkeriet. Det kan du gøre på flere forskellige måder. Jeg har 3 forslag til dig, som jeg synes du skal prøve af.
1. Tæl langsomt ned fra 10: Hvis du mærker, at nu begynder du at snakke for meget, eller de andre gør dig opmærksom på det. Så stop lige op et øjeblik og tæl laaaaaaangsomt ned fra 10 inde i hovedet. Hvis du kan mærke, at nu har du ro i kroppen igen, så kan du stoppe, ellers tæller du bare ned fra 10 igen.
2. Vejrtrækningsøvelser: Vejrtrækningsøvelser får ro på kroppen, fordi de sørger for, at der kommer ilt nok rundt i blodet. Du kan prøve vores vejrtrækningsøvelser her.
3. Lav en lille observationsøvelse: Observer rummet du sidder i og læg så mærke til 5 ting, du kan se. 4 ting, du kan røre ved. 3 ting, du kan høre. 2 ting, du kan lugte. 1 ting du kan smage.
Nogle synes også det kan være hjælpsomt at dyrke motion, hvis de har meget energi i kroppen. Det kan du gøre ved at cykle, spille fodbold, løbe eller gøre noget helt andet, når du har fri fra skole. Det kan nemlig også gøre krop lidt mere træt.
Snak med mor om problemet
Jeg tænker, at det kunne være en god idé, hvis du prøvede at snakke med mor om det her med snakkeriet og uroen i kroppen. For det er ikke særligt rart at skulle gå med alene. Og ens forældre er tit dem, som har rigtig god mulighed for at hjælpe en og komme med gode råd. Hvis du synes det er svært at få sagt, så kan du læse vores guide til at snakke om svære ting med sine forældre. Der står nemlig lidt gode tips.
Snak med lærerne om problemet
Hvis man har meget uro i kroppen, så kan skoledagene være rigtigt lange, når man skal sidde ned og lytte efter. Men du kan prøve at snakke med din lærer om problemet. Fortæl læreren de samme ting, som du har fortalt mig. Og snak så med læreren om, hvad i sammen kan gøre for at det bliver nemmere for dig at være i skolen.
Du kan eventuelt få hjælp fra dine forældre til at snakke med læreren. Så kan dig og lærerne komme med nogle gode idéer og løsninger til, hvordan du nemmere kan klare uroen, når du er i skole. De fleste skoler er helt vant til at have elever, som synes det er svært at sidde stille. Så måske har de allerede nogle idéer til, hvordan du kan blive hjulpet.
Hvis det bliver ved
Hvis du bliver ved med at opleve, at du slet ikke kan kontrollere ordene og uroen i kroppen, så tag lige en tur til lægen. For lægen kan hjælpe med at finde ud af, hvordan man kan håndtere mange forskellige slags problemer. Og det kan være rigtigt rart lige at snakke med lægen om, hvordan man egentligt har det. Du kan eventuelt snakke med dine forældre om det, og få dem til at tage med dig.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper