Hej Mindhelper
Det drejer sig om at jeg kæmper for at være det Aller sødeste menneske i hele verden. Så alle i verden elsker mig og holder af mig. Og det slider mig fuldstændigt. Problemet er bare lige det at det har et stort gevinst for mig at være sukkersød konstant hvilket er at jeg føler mig konstant og altid – elsket af alle. Derfor bestræber mig jeg på aldrig at vise vrede, Aldrig sige nej til nogen, Aldrig skuffe nogen osv osv. Altså jeg vil være en engel hvis man kan sige det sådan.. Jeg fik læst jeres artikel om perfektionisme men det her er et helt emne for sig selv, selvom jeg også kan forestille mig at det i sig selv stammer fra tendensen til at vile være perfekt. Men ligemeget hvad jeg siger til mig selv frygter jeg helt inderligt bare at give slip og øve mig på bare at være et ganske almindeligt menneske der ikke skal stræbe efter titlen om den sødeste i hele verden. Hvad skal jeg dog gøre??

(20 år)
Hej 20 årig
Det lyder super hårdt, at du altid kæmper for at være det allersødeste menneske i hele verden. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt imod at gøre noget andet.
Vi har brug for at føle os elsket
Det lyder som om, der er en side af dig, som har lyst til at blive ved med at være sød, fordi du gerne vil føle dig elsket. Men så er der også en anden side af dig, som egentligt godt kunne tænke sig, det var anderledes, fordi det også slider på dig altid at skulle være sød. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis det er, så tænker jeg, det giver mega god mening. For som du selv så fint skriver, så har det en gevinst altid at sige ja til folk og være søde og rare overfor dem. De fleste mennesker kan nemlig godt lide at være omkring andre, som hele tiden er opmærksomme på dem og er søde ved dem. Så når man er på den måde, så får man følelsen af at være elsket.
Men det er også helt vildt opslidende altid at skulle være sød. For det er der ingen mennesker, der kan holde til altid at skulle være. Vi mennesker har nemlig brug for på den lange bane også at kunne føle os elsket, som vi er. Med alle vores små særheder og alle de følelser og tanker, vi har.
Øv dig i at give slip
Jeg tænker på, hvad du er bange for, der ville ske, hvis du ikke altid var det sødeste menneske i verden? For det er ikke unormalt at have det på den måde. Og tit kan man have det sådan, hvis man er bange for ikke at blive elsket, som man er. Det kan der være mange grunde til. Men tit er det noget, som man har lært som barn. Det kan for eksempel være, hvis man har fået skæld ud, hver gang man har været vred eller sagt nej. Så lærer man hurtigt at for at være elsket, så skal man altid opføre sig pænt. Giver det mening?
Det kan man godt komme til at tage med sig, når man er blevet voksen, fordi det sidder så dybt i en. Men det kan være en god idé at prøve at øve sig i at give lidt slip. For hvis man bliver ved med altid at være sød, så finder man aldrig ud af, om ens venner stadig ville elske en, hvis man for eksempel sagde nej til en aftale en dag. Og heldigvis så kan de fleste mennesker sagtens forstå, at man ikke altid kan være sød og være med til det hele.
Du kan eventuelt prøve at vende den om. Ville du kun holde af dine venner, hvis de altid var søde og sagde ja til de ting, du foreslog? Eller ville du også holde af dem, hvis de ind imellem havde en dårlig dag og blev vred eller ikke lige kunne overskue en aftale?
Start i de små
Jeg kan sagtens forstå, hvis det lyder mega overvældende og grænseoverskridende at prøve at øve dig at give slip. For det er mega angstprovokerende, når man har været vant til i meget lang tid at gøre noget andet. Og i starten så går ens tanker måske helt amok og tænker, at nu er der aldrig nogensinde nogen, der kommer til at kunne elske en, fordi man begynder at øve sig lidt i at give slip.
Men du behøver ikke starte der, hvor det føles allermest grænseoverskridende. Du kan sagtens starte et sted, hvor det føles lidt svært. Men hvor det heller ikke føles som om, du sætter det hele over styr. Det kunne måske være at sige, at du mere har lyst til pasta og ikke pizza til aftensmad. På den måde får du nemlig øvet dig en lille smule i at gøre noget andet, end du plejer. Og så får du forhåbentligt også en masse gode oplevelser med, at folk godt kan lide dig alligevel, selvom du ikke altid er sød. Og det vil gøre, at det med tiden vil blive nemmere for dig at gøre noget andet end altid at være sød.
Det er helt normalt, hvis det tager tid og er hammer-svært i starten. For du har været vant til at gøre noget andet meget længe, så det tager tid at ændre på det, og det er okay. Hvis du har lyst, kan du også prøve at læse vores artikel om at blive bedre til at sætte grænser. Det kan være, der er noget i den, der kan hjælpe en?
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen omkring dig om, at du har det på den her måde? Hvis du ikke har det, så tænker jeg nemlig også, det kunne være en god idé. Det kan nemlig også være en måde at øve dig i at turde at vise dem omkring dig, at der også er andre sider af dig, som ikke altid er sød. Men som har det svært og måske er bange for ikke at være elsket. Samtidigt er det også bare hammer-vigtigt, at man ikke går med de svære ting og tanker alene. Det er der nemlig ingen mennesker, der kan holde til på den lange bane.
Det er ikke så vigtigt præcis, hvem du starter med at snakke med. Det skal bare være en person, som du er tryg ved. Og som du forestiller dig ville være god til at lytte til det, som du fortæller dem. Det kunne være en god ven eller veninde, det kunne være en søskende eller måske dine forældre. Måske er der en helt fjerde person, du tænker på, når du læser det her afsnit? Så kan du også snakke med dem.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du er ung og mangler nogen at snakke med. Og der er ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. De frivillige rådgivere som er i Headspace er super søde og dygtige. Og så er vant til at snakke med unge, som har det svært. Så de skal nok gøre deres bedste for at lytte og hjælpe. Du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det.
Kunne det være rart at snakke med en psykolog?
Hvis man i virkeligt lang tid har kæmpet for at være det sødeste menneske i hele verden. Så kan det være rart at snakke med en psykolog om det. For så kan psykologen nemlig hjælpe en med at finde ud af, hvor det kommer fra. Og psykologen kan også hjælpe en med at finde ud af, hvordan man lige så langsomt kan øve sig i at gøre noget andet. Hvis du tænker, det kunne være rart for dig at snakke med en psykolog om det, så kan du læse vores artikel om, hvordan man kommer til psykolog
Det er super opslidende, hvis man altid føler, man skal være det sødeste menneske i hele verden. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper