Det er et stort problem for mig, at min tissemand stikker ud. Jeg skal starte i 1.g efter sommerferien, og jeg er bange for, at det sker på 1. skoledag.
hej brevkasse.
jeg er en dreng på 17 år og jeg ønsker at være anonym:)
alle drenge kender til problemet, når tissemanden stikker ud og det er desværre et stort problem som jeg går rundt med.
jeg skal snart starte i 1 g (efter sommerferien), hvor der er en masse mennesker som man ønsker at være sej foran, men der er et problem, fordi jeg har problemer med mit tredje ben og jeg er bange for det sker på min første skoledag’
hvad skal man gøre, ved dette problem?
– måske lyder det meget fjollet, men det faktisk et stort problem for mig og min selvtillid, så jeg ønsker at blive taget seriøst

(Dreng, 17 år)
Kære dreng på 17 år
Det lyder som et super ubehageligt problem. Så jeg kan godt forstå, at du rigtigt gerne vil tages alvorligt. For det er ikke sjovt at gå rundt og kæmpe med noget, der fylder så meget for en.
Det er ikke unormalt
Når ens tissemand bliver stiv i situationer, hvor det ikke er meningen, den skal blive det, kalder man det for ufrivillig rejsning. Det kan føles super ubehageligt, når man får ufrivillig rejsning. Og man kan måske synes, at det er mega pinligt, fordi det kan føles som om, at alle rundt omkring en har lagt mærke til det. Men der er det virkeligt vigtigt at huske sig selv på, at selvom man selv er mega opmærksom på det, så er det slet ikke sikkert, at andre omkring en har lagt mærke til det. For det meste er man nemlig selv meget mere opmærksom på sådan nogle ting, end andre er.
Og så er det i øvrigt slet ikke unormalt at få uvillige rejsninger. Og du er langt fra alene med problemet. Det er også vigtigt for mig at få sagt til dig. De fleste har nemlig oplevet at få ufrivillig rejsning på et tidspunkt. Det er for det meste et problem, der er størst i teenageårene, og så går det over igen, når man bliver ældre. Det er fordi, der er en masse hormoner, der suser rundt i ens krop, når man er teenager, at man ofte oplever at få ufrivillig rejsning i den periode. Nogle gange kan ufrivillig rejsning handle om, at man har set noget eller nogen, man tænder seksuelt på. Men det behøver det ikke at gøre. Ufrivillig rejsning kan også komme, hvis man for eksempel sidder i en bus, der bumler meget.
Tænk på noget usexet
Fordi ufrivillig rejsning er noget, der sker uden, at man selv vil det, og uden man selv kan styre det, kan det godt være svært at gøre noget ved det. Men der er nogen, der synes, at det hjælper dem at tænke på noget, der er helt vildt usexet, hvis de har fået ufrivillig rejsning, fordi de har set noget eller nogen, de synes er sexede. Lidt ligesom Neville i Harry Potter, der tænker på Professor Snape i sin mormors lyserøde morgenkåbe for at overvinde sin frygt for ham. Det er ikke alle, der synes, det virker. Og det virker selvfølgelig for det meste også kun, hvis man har fået rejsning på grund af noget, der tændte en.
Skjul det med tøjet
Der er også nogen, der synes, det hjælper at gå i noget tøj, der kan skjule rejsningen. Det kan for eksempel være lange t-shirts eller nogle lidt løse bukser som for eksempel jogging-bukser. Det er selvfølgeligt ikke noget, der hjælper direkte på problemet med ufrivillig rejsning. Men for nogen bliver det nemmere at leve med, at de får ufrivillig rejsning en gang imellem, hvis de ved, at det ikke kan ses så godt.
Fokuser på noget andet
Det sidste råd handler om simpelthen at fokusere på noget andet end, at du har fået ufrivillig rejsning. For det går over igen. Og det går som regel hurtigere over, hvis man forsøger at lade være med at tænke for meget på, at man har fået en ufrivillig rejsning. Så hvis det sker mens, du er i gang med at lave noget, kan du prøve at fordybe dig i det, du allerede var i gang med at lave. Og hvis du ikke lige er i gang med noget, kan du prøve at finde noget, du kan gå i gang med. Det kan være noget, som du synes er vildt sjovt, og som du ved kan flytte dine tanker væk fra, at du har fået ufrivillig rejsning.
Fokuser på det, du godt kan lide ved dig selv
Jeg kan godt forstå, at det påvirker din selvtillid rigtigt meget, at du har problemer med at få ufrivillig rejsning. For det er selvfølgeligt ikke så fedt, hvis det sker på første skoledag for eksempel. Men her tænker jeg, at det måske kan hjælpe dig at øve dig i at fokusere på nogle andre ting ved dig selv, som du faktisk virkeligt godt kan lide. For det er for det første som sagt slet ikke sikkert, at de andre faktisk lægger mærke til, at du har fået ufrivillig rejsning. Og for det andet er du jo heldigvis også meget mere end fyren, der får ufrivillig rejsning. Og det kan være en rigtigt god idé at øve sig i at få øje på det, sådan så det her ene problem ikke får lov til at definere hele ens selvbillede. Du kan kigge på vores artikel med gode råd til at få en bedre selvtillid, hvis du gerne vil have lidt råd til, hvordan du kan øve dig.
Tag fat i Sexlinien
Jeg synes også, du skal prøve at tage fat i Sexlinien. De ved nemlig en hel masse om alt, hvad der drejer sig om kroppen, sex og seksualitet. Og deres rådgivere er super dygtige. Ligesom de er helt vant til at snakke med unge om alle de emner, der berører krop og seksualitet. Så de skal nok tage dig alvorligt og lytte til dig. Samtidigt kan du også være helt anonym hos Sexlinien. Så der er faktisk ingen derinde, der behøver at vide, hvem du er.
Snak med din læge
Hvis det bliver ved med at være et problem for dig, at du får ufrivillige rejsninger ofte, synes jeg, at du skal snakke med din læge. Det kan godt føles super pinligt at skulle gå til lægen med sådan et problem, fordi det måske kan føles meget privat. Men husk på, at din læge er uddannet til at snakke med dig om sådan nogle problemer. Og din læge skal nok tage dig alvorligt, hvis du kommer ind og fortæller ham, at det er et stort problem for dig. Din læge kan både undersøge dig og tjekke, at alting er, som det skal være. Og hvis han eller hun vurderer, at det er nødvendigt, kan din læge også henvise dig videre til nogen, der kan hjælpe dig med problemet. For der er nemlig noget, man kan gøre ved det. Men din læge og de forskellige andre super dygtige sundhedsfaglige personer kender mulighederne meget bedre end mig.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du finder ud af at løse dit problem.
De bedste hilsner fra en Mindhelper