Hej,
jeg føler mig ensom og er rigtig usikker på mig selv. Nogle dage kan jeg stå op og føle jeg er den smukkeste pige i verden og virkelig elske mig selv men de fleste dage er det med had til mig selv, jeg syntes jeg er grim og jeg føler mig ikke god nok, dette ligner ikke mig men sådan er det altså.
Jeg føler mig ensom og uden venner.. jeg var en dag så ked af det at jeg gjorde selvskade, det vil jeg ikke ha sker igen.. hvad skal jeg gøre og hvor kan man få gratis hjem online?
Knus en knust

(Pige, 19 år)
Kære Den knuste
Det lyder som om, det er svært at være dig for tiden. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er vigtigt ikke at gå med de svære tanker alene.
Det er godt, du rækker ud efter hjælp
Det er ikke særligt sjovt, når man rammer ind i perioder af ens liv, hvor der er flere trælse dage, end der er gode. Og det lyder som om, det er det, du oplever for tiden. Er det rigtigt? Men selvom sådan nogle perioder kan være rigtigt svære, så er de også helt normale. For selvom det kunne være utroligt rart, hvis der kun var de dage, hvor man vågner op og elsker sig selv. Så er de svære tanker og følelser lige så meget en del af livet, som de gode tanker og følelser er.
Derfor oplever de fleste mennesker også på tidspunkter i deres liv, hvor det er selvkritikken og de tunge og triste tanker, der fylder mest. Men det er super godt, at du tager det alvorligt, at du har det sådan og rækker ud efter hjælp. For selvom svære perioder i livet er helt normale, så kan man nogle gange godt have brug for lidt hjælp til at komme ud af dem igen. Og det er ikke meningen, at du skal gå rundt og være så ked af det, at man kommer til at gøre skade på sig selv.
Bliv din egen bedste ven
Det lyder som om, du bliver utroligt hård ved dig selv og kommer til at være rigtigt selvkritisk på de svære dage. Det er ikke sjovt at have det sådan, men det giver også rigtigt god mening. For vores tanker bliver tit farvet af det humør, vi er i. Så når vi er kede af det og i træls humør, så har vi også meget nemmere ved at få øje på alle de trælse ting, der fylder i vores tanker – som for eksempel alle de ting, vi ikke kan lide ved os selv. Men heldigvis så kan man godt øve sig i at blive bedre til at finde de ting, som man godt kan lide ved sig selv frem, også selvom humøret driller. Det kan du læse mere om i vores artikler om at slutte fred med sin krop og sit udseende og om at blive sin egen bedste ven
Snak med nogen
Du slutter dit brev af med at spørge, hvad du skal gøre? Hvis ikke du allerede har snakket med nogen omkring dig om, hvordan du har det, så er det mit bedste råd til dig. For vi mennesker er ikke bygget til at klare os igennem de svære perioder. Vi er bygget til at have brug for hjælp og støtte fra folk omkring os. Derfor kan man også hurtigt komme til at føle sig ensom, hvis man går rundt og har det svært uden at snakke med nogen om det.
Det er ikke så vigtigt lige præcis, hvem du snakker med. Det skal bare være nogen, som du er tryg ved, og som plejer at være god til at lytte, når du har brug for det. Så jeg tænker på, om der mon er sådan en person i nærheden af dig? Det kunne være dine forældre, det kunne være en søster eller en bror, eller en helt tredje person jeg ikke har tænkt på.
Hvor kan du få hjælp henne?
Du spørger også, om det er muligt at få hjælp nogen steder online? Og ja, det kan man heldigvis sagtens. Der findes en masse forskellige tilbud, hvor man kan få hjælp online, hvis man har brug for det. Jeg har lavet en liste med nogle af dem, som du kan se nedenunder. Du kan være anonym hos Headspace og LMS:
• Headspace: hvis man er ung og har brug for nogen at snakke med, så er man altid velkommen hos Headspace. Der kan man snakke med en frivillig rådgiver om alt, hvad der fylder for en. Hos Headspace kan man for eksempel chatte med de frivillige rådgivere, når man har brug for det.
• LMS: når man skader sig selv, fordi man er ked af det, så er det en copingstrategi – altså det er noget, man gør, fordi følelsen af at være ked af det er for svær at være i. Selvskade er bare ikke den bedste copingstrategi, fordi den kan gøre det hele sværere. Derfor er LMS der også til at hjælpe, hvis man kæmper med tanker om selvskade. Der er mange forskellige muligheder for at få hjælp hos LMS, så du kan vælge den, der passer dig bedst.
• Ventilen: du er slet ikke alene om at opleve ensomhed. Det er der desværre mange unge, som gør. Heldigvis så kan man godt komme ud af ensomheden igen. Et af de steder som kan hjælpe med det er Ventilen. Der kan man møde andre unge, som også oplever ensomhed og flere af Ventilens mødesteder har online tilbud for tiden på grund af corona.
Jeg håber, at mit svar har givet dig svar på dine spørgsmål. Og så håber jeg, at der er noget i mit svar, som har hjulpet dig lidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper