Hej brevkassen,
Jeg har et par spørgsmål.
Er det normalt, at føle at man har depression af og til? Altså at man et par dage eller en uge føler sig meget deprimeret, er pessimistisk og kun ser det negative i livet. Men pludselig er man glad igen og den følelse af depression går over efter nogle dage..? Eller kalder man det bare humørsvingninger?
Derudover i en alder af 20, har jeg fundet ud af, at jeg er introvert. Jeg har bare fundet ud af, at jeg ikke er som alle andre. Jeg synes ikke, at det er fedt at tage til fester og drikke mig stiv og jeg kan ikke lide at socialisere mig med alt for mange mennesker på en gang.
Jeg synes bare, at der ligger et pres på unge konstant, om at vi hele tiden skal fremvise en form for facade der siger “jeg er perfekt”.
Det er bare svært at passe ind i vores moderne samfund, hvor der ligesom er en forventning om, at man er ekstrovert, synes jeg. Og mit problem er, at jeg tit føler mig anderledes eller som en “outsider”, fordi jeg ikke har lyst til at følge strømmen og gøre hvad de andre vil. Jeg gider ikke, at deltage i meningsløse arrangementer eller fester hvor det handler om at lære folk at kende overfladisk. For mig er det vigtigt, at have dybe samtaler med folk/veninder i rolige omgivelser, hvor man skaber en forbindelse til hinanden.
Og det gør bare, at jeg føler mig “uden for” på en måde, men det er jo min personlighed. Men alligevel føler jeg, at jeg går glip af en masse fordi jeg er introvert, og at jeg ikke er god til at få nye veninder…
Jeg har kun et par veninder som er ligesom mig, og derfor synes jeg, det kan være ret så ensomt i dette samfund eller i denne verden med så mange ekstroverte personligheder. Jeg synes, det er udmattende at være social i store kredse og jeg bryder mig ikke om det, men så bliver man stemplet for at være “mærkelig”. Jeg er altid den som forlader fester tidligere, fordi jeg har brug for at være alene, ikke fordi at jeg ikke kan lide folk, men fordi det er udmattende og jeg bliver træt hurtigere end andre, faktisk omkring kl. 22. Jeg er ikke en person, som kan være vågen til sen nat og det føler jeg er et MUST i vores samfunds ungdom. Det er bare hele forventningen om, at man har mange venner og at man er “populær”, jeg ikke kan leve op til.
hilsen en forvirret introvert

(Pige, 20 år)
Kære 20 årige pige
Det lyder, som om der er en del tanker, der fylder hos dig lige nu. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Triste perioder er helt normalt
Du spørger, om det er normalt at have nogle dage eller en uge, hvor man føler sig deprimeret? Og det helt korte svar er, at det er det. Vi har alle sammen nogle dage, hvor vi føler os kede af det. Og hvor det bare kan være svært at se det positive i noget som helst, fordi man føler sig trist og tung. Sådan nogle dage er ikke særligt rare, men de er helt normale. Det vigtige er bare, at man bliver glad igen. Hvis man lige pludseligt begynder at føle sig trist og deprimeret uden, at det vil gå over. Og så det måske begynder at gå ud over ens evne til at passe sin dagligdag, så skal man tage det alvorligt. For så er det et tegn på, at der kan være noget mere alvorligt galt som for eksempel depression.
Man kan gøre lidt selv
Det er som udgangspunkt vigtigt at give sig selv lov til at være trist og ked af det, når man føler sig trist og ked af det. Det er nemlig sådan med følelser, at hvis man accepterer dem og giver dem plads til at være der, så forsvinder de også hurtigere igen. Men nogle gange kan det godt føles lidt tungt, hvis man går rundt og føler sig ked af det flere dage i træk. Og så kan man heldigvis godt gøre lidt selv for at vende sit humør.
En af de ting du for eksempel kan prøve, er at skrive tre gode ting fra din dag ned. Det behøver absolut ikke være nogen store ting. Det må gerne være et lille bitte øjeblik på 2 minutter, der gjorde dig glad – som for eksempel at du fik god mad til aftensmad. Hvis man træner sig selv i at få øje på de små øjeblikke i hverdagen, der er fyldt med glæde, kommer de nemlig til at fylde mere. Fordi man giver dem mere opmærksomhed. Hvis du gerne vil have flere gode råd mod tristhed, kan du læse den artikel, jeg har linket til.
Det er helt okay at være introvert
Det lyder, som om du kommer til at føle dig anderledes, fordi du er introvert, når verden omkring dig er mere ekstrovert. Er det rigtigt forstået? Jeg kan i hvert fald godt forstå, at det kan være rigtigt svært at holde fast i, at det faktisk er helt okay at være introvert. Og specielt mens man er ung. For der er tit rigtigt meget fart over feltet med fest og ballade, mens man er ung. Og så kan man hurtigt komme til at føle sig udenfor eller måske endda forkert, hvis man ikke har lyst til at være en del af det.
Men husk på, at du ikke er forkert, bare fordi du er introvert. Du er bare i verden på en anden måde, end alle de ekstroverte mennesker omkring dig er i verden på. Og jeg synes faktisk, at det er mega sejt, at du tør holde fast i, at du ikke har lyst til at følge strømmen og gøre, som alle andre gør. For det er faktisk ikke nemt at gøre det. Det kræver super meget mod at turde at gå imod strømmen. Men jeg ved godt, at det ikke er nemt. Men prøv at husk dig selv på, at det er helt OK at være introvert.
Til sidst får jeg lige lyst til at skrive til dig, at det tit bliver nemmere at være introvert, efterhånden som man bliver ældre. Jeg ved godt, det er en ringe trøst lige nu. Men jo ældre man bliver, jo mere falder folk på ens egen alder også til ro. Og så bliver det nemmere at finde nogen, der også hellere vil sidde i rolige omgivelser og have dybe samtaler over en kop kaffe, end de vil ud i byen og danse til den lyse morgen.
Snak med dine veninder
Du skriver, at du har nogle få veninder, der er ligesom dig. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har prøvet at snakke med dine veninder, om alle de her tanker, du har omkring at være introvert i en ekstrovert verden? Hvis du ikke har det, synes jeg, du skal prøve at gøre det. Både fordi, det lyder som om, at de har tanker faktisk fylder en hel del for dig. Og når der er en masse tanker, der fylder rigtigt meget, er det en rigtigt god idé at dele dem med nogen. Så de ikke bare kører rundt oppe i hovedet på en og kommer til at fylde mere og mere. Men også fordi, jeg tror du vil opdage, at de veninder du har, som også er introverte, vil nikke genkendende til rigtigt mange af de tanker, du går rundt med. Og det kan nogle gange være det fedeste i verden at opdage, at der er andre i verden, der har det ligesom en selv.
Du kan altid tage fat i Headspace
Hvis du har brug for nogen andre end dine veninder at snakke med. Eller hvis du måske bare synes, at det kunne være rart nok at snakke med nogen, som du ikke behøver at se i øjnene igen bagefter, kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du har brug for nogen at snakke med. De frivillige rådgivere i Headspace er super søde. Og så er de vant til at snakke med en hel masse forskellige unge. Så de ved, hvordan de kan gøre samtalen så tryg som mulig for dig. Du kan desuden være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at mit svar har givet dig svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Jeg krydser fingre for, at du får snakket med dine veninder omkring dine tanker om at være introvert. For jeg tror virkeligt, at det kunne hjælpe dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper