Jeg føler, at der er nogen, der lyver om, at de kan lide mig for at sætte mig i et dårligt lys. Og der er ikke rigtigt nogen omkring, der kan hjælpe mig.
Hej brevkasse.
Jeg føler at nogle lyver om de kan lide mig for at stætte mig i dårlig lys fordi de skriver alt muligt til mig og at det mig der har fuckedet det hele op jeg ville ikke mere i den her sitation. Jeg bed ik hvad jeg skal gøre. Jeg føler jeg ik har nogle der kan hjælpe mig eller støtte mig eller stoppe det her for jeg kan ikke mere

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det lyder bestemt som en virkeligt svær situation, du står i lige nu. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For du skal ikke gå alene med de svære ting.
Tilliden er brudt
Når jeg læser dit brev, har jeg lidt svært ved at finde ud af, hvad der egentligt er på spil her. Ved du, at folk forsøger at sætte dig i et dårligt lys, fordi de skriver en masse ting til dig? Eller er det noget, du er bange for kommer til at ske? Men uanset hvad lyder det i hvert fald, som om der er noget med en tillid, der er blevet brudt. Og det er ikke så underligt, hvis man har oplevet noget, der var virkeligt ubehageligt. Når man har fået brudt sin tillid til andre mennesker, kan det nogle gange være rigtigt svært at stole på dem igen. Og tro på, at folk faktisk gerne vil være sammen med en uden, at de har en bagtanke med det. Jeg ved ikke, om der er noget af det, der lyder genkendeligt for dig?
Tag fat i en lærer
Du skriver, at du ikke føler, du har nogen, der kan hjælpe med det her. Og det er jeg virkeligt ked af at høre. Men jeg kommer alligevel til at tænke på, om ikke der er en lærer på din skole, der kan hjælpe? Nu ved jeg ikke, hvem det er, du frygter forsøger at sætte dig i et dårligt lys. Men hvis det er nogen fra din klasse, er jeg helt sikker på, at en af dine lærere gerne vil hjælpe dig med at snakke med dem, så der kan blive kastet lidt lys over situationen. Hvis du ikke lige ved, hvilken lærer du skal tage fat i, kan du starte med at tage fat i din klasselærer. Klasselæreren har nemlig et særligt ansvar for, at alle i klassen trives og har det godt. Så jeg er helt sikker på, at din klasselærer gerne vil hjælpe.
Snak med nogen
Faktisk synes jeg helt generelt, at det er virkeligt vigtigt, at du får snakket med nogen om det her. For der er ingen tvivl om, at det er en virkeligt svær situation for dig. Og at den fylder rigtigt meget. Det er helt forståeligt. Men det skal du tage alvorligt. Når det er så svært for dig, er det nemlig ikke en situation, du skal klare helt alene. Så har du brug fra hjælp og støtte fra nogen omkring dig.
Jeg ved godt, at du ikke rigtigt føler, der er nogen rundt omkring dig, der kan hjælpe. Men jeg kommer alligevel til at tænke på, om du har prøvet at snakke med dine forældre om det her? Jeg ved godt, det kan være svært at snakke med sine forældre om de svære ting. Men det ville være super godt, hvis du fik snakket med dem. For det er dem, der er tættest på dig. Så det er dem, der har bedst mulighed for at hjælpe dig med den her situation.
Hvis du slet ikke synes, du kan snakke med dine forældre, kan du også prøve at tage fat i Headspace. Headspace er nemlig et anonymt rådgivningstilbud til unge. Og der er du altid velkommen, hvis der er noget, du har brug for at snakke om. Det er nogle super dygtige frivillige rådgivere, der sidder i Headspace. Så måske de også kan hjælpe dig med at finde ud af, hvem du kan snakke med, så du kan få det her til at holde op? Jeg synes i hvert fald, du skal prøve at tage en snak med dem.
Jeg bliver også lidt usikker på, om det er et udtryk for selvmordstanker, at du skriver, at du ikke kan klare det mere. Eller om det mere er et udtryk for, at du bare ikke kan klare den her situation mere. Og det forstår jeg godt. Men hvis det er fordi, du har selvmordstanker, vil jeg rigtigt gerne gøre dig opmærksom på Livslinien. Det er nemlig et sted, hvor du kan snakke med nogen om den der følelse af ikke at kunne klare det mere. Hvis du ikke slås med selvmordstanker, kan du bare ignorere det her afsnit. Det er bare vigtigt for mig at vide, at du ved, at der er et sted at gå hen, hvis du nu slås med selvmordstanker.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt på vej. Og så håber jeg, at det du vil tage med dig er, at du skal have snakket med nogen om den her situation. For det er ikke noget, du skal stå alene med. Du skal have noget hjælp til at løse den fra nogen af de mennesker, du har rundt omkring dig.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper