Hej Mindhelper
Jeg er bange for at få menstrusion, fordi jeg vil ikke være teenager, jeg tænker alt for meget over det siger min mor.. hvad kan jeg gøre?

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om menstruation og det at blive teenanger fylder rigtig meget hos dig. Det kan være hammerhårdt, når bekymringerne fylder meget. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er normalt
Det lyder til, at der suser en masse tanker og bekymringer rundt inde i dig. Og sådan kan man godt få det, når man er 13 år og er ved at blive teenager. For det er sådan med os mennesker, at vi rigtig godt kan lide det, vi kender. Derfor er det også normalt, at det kan føles skræmmende, og man kan blive bange, når man står overfor noget nyt. Når man er ung sker der en masse ting inde i kroppen. En af de ting er, at man får menstruation. Og når man ikke har prøvet det før, kan man godt blive bange for, hvad det betyder, og hvad det er for noget. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge som kender til. Derfor tænker jeg også langt fra, at du er alene om at synes, at det der med at blive teenager og få menstruation er skræmmende.
Der er 1000 måder at være teenager på
Når man ikke har haft menstruation endnu eller er blevet teeanger, kan man godt gå med en masse tanker om, hvad der vil ske, når man får menstruation og bliver teenanger. Men selvom man fx bliver teenanger betyder det ikke, at man bliver en helt anden. Man er stadig helt sig selv og kan gøre lige præcis de ting, som man godt kan lide. For ligesom der er 1000 forskellige måder at være barn på, så er der også mindst ligeså mange måder at være teenanger på.
Hvad er det som er skræmmende ved at blive teenager?
Jeg bliver også lidt nysgerrig på, hvad det er ved det at blive teenager, som du er bange for? Ofte kan det nemlig være en hjælp at finde ud af, hvad det er man er bange for. Nogle unge kan være bange for, om det betyder at, de nu skal være meget mere voksne og ikke må lave de samme ting mere, og for andre er det nogle helt andre bekymringer, som fylder.
Derfor kan det også være en god ide at mærke efter og undersøge, hvad det præcist er bekymringerne drejer sig om. For når man ved det, kan det også være nemmere at punktere dem, så de ikke bliver ved med at fylde på meget.
I vores artikel Undersøg dine bekymringer som en detektiv, er der en guide til, hvordan man kan undersøge dine bekymringer og på den måde skrue ned for dem. Så jeg tænker, at det måske kunne være en hjælp for dig at prøve at følge den guide.
Godt du snakker med din mor
Du skriver, at din mor siger, at du tænker for meget over det. Det kan godt være rigtig hårdt at få af vide, når det er noget som fylder rigtig meget for en. Men ofte siger andre mennesker det for at være søde og hjælpe, selvom det måske ikke lige er det, som man har brug for at høre. Derfor tænker jeg også, at din mor gerne vil hjælpe og lytte til dig.
Du skal også lige have et kæmpe skulderklap med på vejen – det er simpelthen så godt, at du deler dine bekymringer med din mor. Det at dele det svære med andre, er nemlig det allerbedste, man kan gøre, når man bøvler med nogle svære ting. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med din mor om, hvordan du har det.
Snak med dine venner
Det med at synes, at det er skræmmende at få menstruation og blive teenanger er noget, som mange unge oplever. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har eller har haft det sådan. Så måske I kan snakke lidt om dine bekymringer og på den måde få punkteret nogle af dem.
Børnetelefonen
Hvis du tænker, at det også kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i Børnetelefonen. Der sidder nemlig en hel masse super søde og rare rådgivere klar til at hjælpe. Hos Børnetelefonen vil de altid gerne lytte og de er vant til at snakke med børn og unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man går med bekymringer om menstruation og det at blive teenager.  De sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at benytte Børnetelefonen, og du kan også sagtens være anonym. Du kan både ringe til dem, chatte eller sende en SMS. Og uanset, hvordan du kontakter dem, så vil de altid gerne lytte og hjælpe.
Det kan være rigtig svært, når bekymringerne fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får undersøgt dine bekymringerne og snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du ikke skal blive ved med at gå og være bange for at blive teenager og få menstruation.
De bedste hilsner fra en Mindhelper