Hej Mindhelper
Jeg drømmer sådan om at skrive fantasy, men jeg er så nervøs for at jeg bare finder på noget som allerede er opfundet. Eller at jeg skriver dårligt eller urealistisk.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder som en mega sej drøm, at skrive fantasy. Og det er helt normalt, at man bliver nervøs, når man skal forfølge en drøm. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det.
Jeg kommer til at tænke på, om det også er dig, som har skrevet dette her brevkassespørgsmål? For det minder lidt om dit. Hvis det ikke er, så vil du måske kunne finde noget rigtig god inspiration i det svar også.
Historier er ikke unikke
Jeg kan sagtens forstå, hvis du bliver nervøs for, at komme til at skrive noget, som måske allerede eksisterer. Men det kan være en rigtig god idé, at huske på, at der ikke er nogen bøger eller historier, som er helt unikke. Alle historier vil have dele, temaer, karakterer eller universer, som minder om andre historiers. Prøv for eksempel at tænke på, hvor mange bøger og film, hvor der er magi og troldmænd med. Det er virkeligt mange, som har skrevet om noget, der allerede eksisterer. Men det betyder ikke, at historierne ikke var gode eller forskellige. Det er helt normalt at historier vil minde om andre historier. Sådan er det også med alt andet kunst – såsom musik, hvor mange sange vil bruge nøjagtigt de samme akkorder. Det er vigtigt at huske på, at man ikke behøver at opfinde den dybe tallerken for at skrive fantasy. Tværtimod kan det være en fordel, at skrive om noget, som allerede finde. Så har man nemlig masser af inspiration lige fra begyndelsen.
Øvelse gør mester
Det kan være svært, at tage skridtet og begynde at skrive. For måske har man en masse tanker og drømme i hovedet om, hvad historien skal handle om. Men man har måske også nogle bekymringer om, hvad der kunne gå galt. Derfor synes jeg også, at det giver rigtig god mening, når du skriver, at du er nervøs for, at du skriver dårligt eller urealistisk. For sådan tror jeg rigtigt mange forfatterspirer har det. Men det betyder ikke, at du behøver lade dig stoppe af det. For når man begynder på noget, som man måske ikke har prøvet så meget før, så vil det ikke være perfekt fra begyndelsen. Og det er helt okay. Det er nemlig også på den måde, at man lærer. Du kender sikkert godt ordsproget ‘øvelse gør mester’. Sådan er det også med skrivning. Det er en proces, hvor man hele tiden lærer. Og måske vil der være tidspunkter, hvor du har skrevet noget, som du ikke synes er godt eller som virker urealistisk. Det er helt normalt og så er det bare med at komme op på hesten igen og tænke over, hvordan du så gerne vil have, at din historier den former sig.
Det er en mega sej drøm, du har, og jeg håber, at mit svar kan være med til at inspirere dig til at tage det næste skridt og begynde at skrive. Jeg hepper i hvert fald på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper