Hej Mindhelper
Jeg er så ked af min eksistens. Det føles som at jeg ikke kan gøre noget selv. Jeg kan ikke skabe noget som helst selv. Jeg vil så gerne skrive bøger, men jeg har en fornemmelse af at det kun går hvis en anden skriver et eller andet for mig først. Hvorfor kan jeg ikke selv? Jeg har ikke noget selvværd eller selvtillid. Det er så anstrengende. Kan I hjælpe mig
Hilsen frøken ingenting

(Pige, 15 år)
Hej Frøken ingenting
Det lyder godt nok som om, at du er landet lidt i en rigtigt frustrerende periode, hvor du ikke rigtigt føler, at du kan skabe noget kreativt. Derfor er jeg også super glad for, at du har delt det med os. For det kan være svært at se, hvordan søren man lige kommer op af det hul.
Er det blevet for uoverskueligt?
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på, om din drøm om at skrive, er blevet lidt for uoverskuelig for dig? Det lyder til, at du ikke helt ved, hvor du skal begynde og hvordan du skal gribe det an. Og så kommer du måske til at slå dig selv lidt i hovedet over det? Jeg synes det er mega sejt, at du gerne vil skrive bøger og du endeligt skal holde super godt fast i din drøm. Og så jeg vil gøre mit bedste for at komme med lidt råd til, hvordan det måske kan blive lidt nemmere for dig, at komme igang.
Du kan sagtens selv
Lige nu føles det hele lidt uoverskueligt og det virker til, at det især er det med at begynde skrivningen, som er rigtig svært for dig. Og så kommer du til at tænke, at det kun vil gå, hvis der er en anden, som skriver noget først, som du kan fortsætte på. Men jeg tror, at der er rigtigt mange forfatterspirer, som sagtens kan nikke genkendende til den følelse, som du sidder med. Derfor tænker jeg også, at du sagtens kan selv, men du måske bare lige har brug for hjælp til at finde et sted at begynde. Og hey, øvelse gør mester, Der er ingen der kan forvente af dig, at du bare præcis skal vide, hvordan man skriver, når du aldrig har prøvet det før. Så husk at klappe dig selv på skulderen og minde dig selv om, at det tager til at blive god og det er helt okay, at der er periode, hvor det bare er lidt træls.
Bryd problemet ned i mindre bidder
Du kan prøve at læse den her artikel om, hvordan man bryder sine problemer ned i mindre bidder og tager dem trin for trin. For hvis ens problem er blevet helt uoverskueligt, så kan det være en stor hjælp, at bryde problemerne op, sådan så de bliver små mål, man bedre kan overskue.
• Det kan eksempelvis være, at et af dine problemer er, at du ikke ved hvad din bog skal handle om. Så kan du eksempelvis starte med at finde ud af, hvilken genre bogen skal være i (eller i hvert fald IKKE være i). Så sidder du måske lige pludselig med en genre. For eksempel fantasy, ungdomsroman, kærlighedshistorie eller gyser.
• Så kan det være at dit næste problem er, at du ikke ved, hvad bogen skal handle om. Så kan du prøve at bryde problemet ned i, hvilke temaer, det kunne være i din bog. Måske noget med kærlighed, krig, missioner, personlig udvikling eller en masse andet.
•  Når du så står og tænker ‘hov, nu vil jeg faktisk gerne begynde at skrive, men det virker også uoverskueligt’ – jamen så kan du også bryde det ned i mindre bidder, eksempelvis ved at sige, at du kun vil skrive i 10 min. Og på den måde gøre det mere overskueligt. Måske kunne det være hjælpsomt for dig?
Kan du se, at du på den måde bryder skriveriet ned i mindre bidder og tager dem en af gangen? Og så skridt for skridt nærmer du dig, at du har skrevet en side, et kapitel og til sidst en hel bog måske.
Hurtigskrivning
Nogle gange kan det også være uoverskueligt at gå i gang, fordi man synes, at projektet skal være perfekt inden, man overhovedet er startet. Eller man måske går i stå, når man har skrevet en sætning, fordi den sætning ikke er god nok. Hvis det er derfor, man går i stå, så kan det nogle gange hjælpe at skrive hurtigskrivning – det vil sige skrive i f.eks. 15 minutter, hvor man ikke må løfte fingrene fra tastaturet. Hvis man ikke ved, hvad man vil skrive, så skriver man bare: “jeg ved ikke, hvad jeg vil skrive, jeg ved ikke hvad jeg vil skrive,” indtil man kommer i tanke om noget, man kan skrive. Så kan man altid slette og rette til bagefter, når man har fået taget hul på bylden.
Brug nettet
Der ligger rigtigt mange videoer og blogs på nettet om, hvordan man kan gribe hele den der skriveproces an. Og det kan være en kæmpe hjælp, at høre fra andre forfattere, hvordan de har grebet det an, når de gerne har skrevet en bog. Deres erfaringer må du hjertens gerne trække på og så tage de råd med fra, som du synes, du kan bruge.
Snak med nogen om, hvordan du har det
Det lyder til, at der er mange svære følelser, du går rundt med i øjeblikket. Men jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? For ellers så kunne det måske være en rigtig god idé. Når man snakker med andre om sine problemer, så bliver de nemlig også nogle gange lidt nemmere at overskue. Man kan sige, at hvis man forestiller sig, at man går rundt, som en helt udspændt ballon. Der er lige ved at briste, fordi man er fyldt med så mange svære følelser. Når man så snakker med nogen om sine problemer, så kan det godt føles som om, at man lige lukker en lille smule luft ud af ballonen hver gang. Og så bliver det hele lige pludseligt lidt nemmere at håndtere. Måske er der nogle i din omgangskreds, som du vil kunne snakke med. Dine forældre, en god veninde, sød moster eller helt 4. person?
Det lyder som om, at det er nogle rigtigt spændende forfatterdrømme du har. Og jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Jeg hepper i hvert fald rigtigt meget på dig og krydser fingre for, at det snart kommer til at gå rigtigt godt med skrivningen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper