Hej Brevkassen
Jeg er en ung pige på 19 år, og jeg har et dilemma vedrørende arbejde.
Jeg har haft brug for et nyt job det seneste år, men har ikke haft overskud eller lyst til at sende ansøgninger. Jeg er på en måde lidt angst for at finde arbejde, det er som om jeg har en slags stopklods. Jeg er en smule introvert, så derfor har jeg også svært ved at finde ud af hvilke jobs der ville passe bedst for mig. Jeg må indrømme det skræmmer mig en del at skulle være et sted med rigtig mange mennesker, og med et job der ville kræve for meget af mig. Jeg har arbejdet hos en lokal kro som opvasker, men efterhånden har jeg fået mindre vagter og nu arbejder jeg der slet ikke.
Jeg håber i kan give nogle råd. Tak på forhånd.

(19 år)
Hej 19 årig
Det lyder som om, du har udviklet lidt af en blokering i forhold til at søge nyt arbejde. Det giver så god mening, for det kan være hårdt at skulle i gang med den proces. Derfor er jeg så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Det kan være en mega uoverskuelig proces at skulle lede efter et nyt job. For det kræver tit ret meget energi at få skrevet en ansøgning. Og så er der også lige det der med at finde et job, som man tror på, man ville kunne klare, der kan være svært. Derfor giver det rigtigt god mening, at du føler, du lidt har en stopklods, der gør det svært for dig at komme i gang med jobsøgningen.
Men du skal også vide, at det er helt normalt, at tanken om et nyt job kan være skræmmende. For der er en hel masse nye ting, som man skal til at sætte sig ind i, og det kan godt gøre en rigtigt usikker. For nogle af ens opgaver på det nye arbejde er måske noget, som man aldrig rigtigt har prøvet før. Og så kan man nemt komme til at blive bange for, om man overhovedet kan finde ud af det, fordi man ikke rigtigt har erfaring med noget lignende, man kan trække på. Men det er rigtigt træls, hvis man bliver lammet af den usikkerhed eller angst.
Hvad kunne du godt tænke dig at arbejde med?
Du skriver, at du har rigtigt svært ved at finde ud af hvad for en type job, der ville passe godt til dig. Det tænker jeg også, giver rigtigt god mening. For man kan godt have en masse tanker om hvad for nogle jobs, der måske ikke passer så godt til en. Men hvordan finder man så lige ud af, hvad det så er for nogle jobs, man godt kan klare?
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på, om der er noget, du godt kunne tænke dig at arbejde med? Kunne du for eksempel godt tænke dig at fortsætte med at være opvasker men måske bare et andet sted? Eller kunne du godt tænke dig at prøve noget helt andet? Det er nemlig tit rarest at arbejde med noget, som man faktisk godt kan lide.
Og lige med arbejde er det tit sådan, at man er nødt til at prøve det af for, at man kan finde ud af, om det passer til en. For det er tit helt anderledes at være i arbejdet i forhold til, hvordan man måske havde forestillet sig, det ville være. Og mange gange så finder man ud af, at man sagtens kan klare de ting, som man startede med at være bange for, man ikke ville du til. Så selvom jeg godt ved, det er mega grænseoverskridende. Så tænker jeg, du er nødt til at prøve at kaste dig lidt ud i det for at finde ud af hvad for noget arbejde, der passer dig.
Bryd opgaven ned i mindre bidder
Nogle gange så kan det hjælpe at bryde opgaven ned i lidt mindre bidder, hvis der er noget, man totalt har udviklet en stopklods på. Sådan så du starter med at lave den del af det, som virker mindst uoverskuelig og måske også vækker mindst angst i dig. Det kunne måske være bare at kigge efter, om der er nogen, der har slået noget arbejde op, som lyder spændende. Så kan du måske aftale med dig selv, at du gør det mandag fra 16 – 17. Og når du så har gjort det, så kan du prøve at overveje, hvad det næste skridt så kunne være og så videre.
På den måde bliver det nemlig tit meget mere overskueligt at få brudt stopklodsen. Både fordi det er meget mere konkret, hvad man egentligt skal gøre. Men også fordi man tit heller ikke helt på samme måde bliver overvældet af angst og usikkerhed, hvis man ved, når man sætter sig ned, at man ikke behøver at sende en ansøgning af sted i dag. Men at man måske i stedet “bare” skal kigge efter spændende job eller opdatere sit CV.
Spørg folk omkring dig om hjælp
Når man er gået helt i stå med noget, så hjælper det tit at få andre til at hjælpe en lidt i gang. Det kunne for eksempel være ved, at man satte sig ned sammen og skrev nogle ansøgninger. Eller måske ved, at man får lov til at se andres jobansøgninger, så man kan få inspiration til, hvordan man kan skrive sin egen. Og helt andre gange så hjælper det bare få snakket det hele igennem med nogen, så man ikke går med alle tankerne og usikkerhederne omkring jobansøgning for sig selv.
Derfor tænker jeg også på, om der mon er nogen tæt på dig, der ville kunne hjælpe dig med din jobansøgning? Det kunne for eksempel være en god veninde, en søskende eller dine forældre. Men det kan også være en helt fjerde person. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem det er. Det vigtigste er bare, at det er en person, som du er tryg ved. Og som du tænker ville kunne hjælpe dig lidt videre med jobsøgningen.
De vil altid hjælpe hos Headspace
Hvis du godt kunne tænke dig at få hjælpe til din jobsøgning af nogen, som du slet ikke kender, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace er man nemlig altid velkommen, hvis man er ung og har brug for at snakke med nogen. Der er nemlig intet, der er for stort eller for småt hos Headspace. Og de frivillige rådgivere hjælper gerne en med at komme i gang med en jobansøgning eller få opdateret sit CV, hvis det er det, man har brug for hjælp til. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Her på falderebet vil jeg også gerne lige linke dig til et andet brevkassespørgsmål. Det er nemlig fra en anden ung, som også er introvert og har lidt svært ved lige at finde ud af hvilke job, der mon passer til dem. I svaret er der nogle forslag til typer af jobs, hvor man ikke behøver have kontakt med vildt mange mennesker hele tiden. Så måske du kan finde lidt inspiration der?
Det kan være en hård nød at knække, når man skal i gang med at søge arbejde. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig al mulig held og lykke med jobsøgningen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper