Hej Mindhelper
Okay så jeg er en pige på 15 år, jeg har aldrig rigtig været forelsket i en dreng, eller skrevet /haft noget med en dreng.
Men her i weekenden lyttede jeg til lidt musik på spotify og faldt over noget ret fedt musik. Jeg slår bandet op på insta og finder frem til sangeren i bandet.
Han er virkelig pæn (synes jeg), altså VIRKELIG pæn. Jeg finder også hans instagram og bliver helt besat, jeg kan seriøst ikke tænke på andet nu.
Mine venner siger at jeg bare skal skrive til ham, ”der er jo intet at miste”. Hvilket de jo også har ret i, men jeg ved simpelt hen ikke hvordan man starter sådan en samtale ud. Og jeg har jo alligevel ham at miste (selvom jeg ikke har mødt ham, ja jeg er helt crazy).
Nå men jeg har altså absolut INGEN erfaring indenfor drenge.
Så hvordan kan jeg starte samtalen ud uden at det bliver for pludseligt og akavet?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det er helt normalt at opleve, at blive forelsket i en musiker. Også selvom man måske slet ikke kender ham. Det tror jeg der er er rigtigt mange teenagere, der kan nikke genkendende til. Så kan man godt blive en lille smule besat, som du selv skriver. Og hvad søren gør man så lige?
Hvor gammel er han?
Egentligt er jeg enig med dine venner. Der er vel ikke noget at miste i, at du skriver til ham? Det værste der kan ske er at han afviser dig eller slet ikke svarer. Det kan selvfølgelig også godt føles rigtig træls, men så står du det samme sted, som du står nu. Jeg kommer dog til at tænke på, hvor gammel han er? Hvis i er ca. lige gamle, så tænker jeg godt, du kan skrive til ham. Men hvis han er mere end et år ældre end dig, tænker jeg, at du nok bør lade være. For så er i måske nogle ret forskellige steder i jeres liv og når du bare er 15, så kan jeg godt blive lidt bekymret for hvad der kunne ske.
Men hvis han også er ca. 15, så kan du jo skrive til ham, at du lige har hørt noget af hans musik og synes det var mega fedt. Så kan det være, at han svarer dig. De fleste musikere vil blive rigtig glade for at høre, at folk kan lide deres musik. Og så er samtalen jo åbnet. Ellers kan du måske få lidt hjælp af dine veninder til at formulere en god besked til ham?
Du bliver måske skuffet
Når man bliver vild med en, som man slet ikke kender, så er der desværre en risiko for at blive skuffet. For hvis man så kommer i kontakt med personen, oplever man måske, at personen er meget anderledes, end man havde forestillet sig. Den person som musikere virker til at være, når de står på scenen, er tit meget anderledes end den person, de er i virkeligheden. Når man er musiker, er man også entertainer og noget af ens attitude og opførsel vil være skuespil. Og hvis man så er lidt forelsket i den person de er på scenen, så kan man blive godt og grundigt skuffet, når man snakker med dem i virkeligheden. Du skal vide, at selvom selvom man er forelsket, så behøver man ikke handle på sine følelser. Og selvom du er meget forelsket lige nu, så vil det gå over af sig selv med tiden. Det gør forelskelser altid. Men det kan du læse lidt mere om i vores artikel om forelskelse.
Hvis i får kontakt
Hvis du ender med at få kontakt med ham, så er det rigtigt vigtigt, at du er forsigtig. For du kender ham ikke i virkeligheden og du ved ikke, hvad han er for en. Hvis i eksempelvis aftaler at mødes, så er det mega vigtigt, at du ikke tager alene afsted. Og dine forældre ved hvor du er og hvem, du er sammen med. Det kan godt være, at det er lidt overbeskyttende sagt og du ved det sikkert godt allerede, men det er bare for at være sikker på, at der ikke sker noget med dig.
Det er helt normalt at blive forelsket i en, som man aldrig har mødt. Nogle gange så bliver man bare ramt af, at de er pæne og virker super dejlige. Så kan man overveje, om man vil prøve at tage kontakt til dem, selvom der selvfølgelig er risiko for, at man kan blive skuffet. Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper