Hej Mindhelper
Jeg har svært ved at koncentrere mig i mine timer, har en masse familie problemer og så er der en dreng jeg godt kan lide??
Ved ikke hvordan jeg skal få min koncentration tilbage, kan i hjælpe mig???

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at der er flere ting som fylder lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Når hovedet er fyldt ryger koncentrationen
Du skriver, at du har en masse familieproblemer. Det er jeg ked af at høre. Det kan nemlig være ret hårdt, når der er problemer i ens familie. Det kan både gøre en ked af det og frustreret. Derfor kan man også hurtigt komme til at tænke en masse over problemerne, og måske bekymre sig.
Hvis man så oven i hatten også er blevet vild med en dreng – så tænker jeg, at det giver god mening, at hovedet er fyldt op. Det med at være blevet forelsket er nemlig noget, som kan fylde en masse. Jeg tror i hvert fald at mange unge har prøvet, at tankerne om ham eller hende den søde, kan hvirvle rundt i hovedet. For “Hvad laver han lige nu?”, “Er han mon vild med mig?” eller “Hvordan kan jeg komme til at tale med ham?”
Koncentration kan svinge
Det er helt normalt, at ens koncentration svinger i perioder. Så nogle gange er det nemt at fokusere. Men andre gange føles det næsten umuligt. Det kan være mega irriterende, når det er sådan. Men for det meste kommer koncentrationen tilbage igen af sig selv.
Hvis du gerne vil læse mere om koncentration, og hvad man kan gøre. Så kan det være at der er lidt råd at hente i artiklen Svært ved at koncentrere dig? 11 tips til at få lavet dine lektier.
Få tankerne ud af hovedet
Jeg kommer også til at tænke på, om du taler med nogen, om familieproblemerne? Ellers er mit bedste råd, at gøre det. For tit fylder tankerne og følelserne ikke nær så meget, når man deler dem med andre. Og derfor kan det måske også hjælpe på koncentrationen, at snakke det igennem med en, du er tryg ved. Det kan for eksempel være med en forældre, en sød lærer, eller en helt tredje voksen. Det vigtigste er ikke hvem du taler med, men at du ikke går med det alene.
Når man er blevet vild med en dreng, kan det også være rart, at tale med nogen om det. For så kan man både høre hvad de tænker. Og måske har de selv prøvet at være forelsket, og så kan man tale lidt om det. Så måske har du en god ven, veninde, eller storesøskende, som kunne være god at tale med?
Børnetelefonen
Hvis du gerne vil tale med en voksen, som ikke lige kender dig, så kan du tage fat i Børnetelefonen. Børnetelefonen er både for børn og unge. Og de er vant til at tale om alle mulige forskellige ting. Derfor gør de også deres bedste for at lytte og støtte en. Du kan enten skrive eller ringe til dem.
Det kan være svært, når koncentrationen svigter en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kunne bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får talt med en om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper