Jeg har et dårligt forhold til min mor. Det har gjort mig ked af det, og det har gjort, at jeg har cuttet. Det går også ud over min skole. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Hej Mindhelper
jeg har et rigtig dårligt forhold til min mor..
hvilket har gjort mig virkelig ked af det. det har desværre også gjort at jeg har cuttet.
det går ud over min skoletid…
jeg har haft snakket med en akt lærer, uden hjælp…
jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre..
jeg har et godt forhold til min far, men føler ikke jeg kan snakke med ham om det..
og heller ikke med mine veninder.
kan i hjælpe mig?
kh K

(Dreng, 19 år)
Kære K
Det er super hårdt, når man har et dårligt forhold til den ene af sine forældre. Så jeg kan godt forstå, at det er svært for dig og, at det gør dig rigtigt ked af det. Derfor er jeg så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med dem.
Allerførst vil jeg lige skrive til dig, at jeg har slettet dit navn. Det har jeg kun gjort, fordi jeg vil være helt sikker på, at der ikke er nogen, der kan genkende dig ud fra dit brev.
Kan I snakke om det?
Som jeg startede med at skrive, så er det virkeligt hårdt, når man har et dårligt forhold til en af sine forældre. For ens forældre er dem, der skal være ens trygge base. Og det er dem, der skal støtte en og holde af en. Så når der er knas i forholdet til ens forældre, så gør det bare virkeligt ondt. Derfor giver det også så god mening, at det gør dig rigtigt ked af det, at du har et dårligt forhold til din mor.
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, hvorfor du mon har et dårligt forhold til din mor? Og om det er noget, som I på nogen måde ville kunne redde ved at snakke sammen om det og få sagt undskyld til hinanden? Det er jo ikke sikkert, at det overhovedet er muligt. Men hvis det er, så synes jeg helt klart, at du skal gøre det. Så du kan få snakket med din mor om, hvordan jeres forhold påvirker dig. Jeg ved godt, det ikke er nogen nem snak at tage. Men det er super vigtigt at gøre det, hvis det på nogen måde er muligt. Jeres forhold kan nemlig ikke blive bedre, hvis I ikke snakker sammen om det.
Hvis det giver mening for dig, kan du prøve at læse vores artikel om, hvordan man kan håndtere sine konflikter. Artiklen er godt nok skrevet om venner, men rådene kan bruges i alle konflikter. Vi har også en artikel om, hvad man kan gøre, hvis man skændes meget med sine forældre. Måske er der nogle af rådene i den, du kan bruge?
Cutting er en copingstrategi
Det giver faktisk ret god mening, at det her dårlige forhold til din mor har udløst, at du er begyndt at cutte. For cutting – eller selvskade som det også hedder – er en copingstrategi. Altså en strategi man bruger til at håndtere nogle virkeligt svære følelser. Så jeg gætter på, at cuttingen virker for dig på den korte bane? Fordi det bliver lidt nemmere for dig at håndtere de svære følelser i de sekunder, hvor det gør ondt. Er det rigtigt forstået? Problemet med cutting er bare, at det ikke løser de svære følelser, der er grunden til, at man cutter. Til gengæld skaber cutting et nyt problem. For cutting kan være farligt. Og der følger også tit en hel masse nye svære følelser med cuttingen. Så det bliver hurtigt en ond cirkel, hvor de svære følelser bygger sig mere og mere op. Og lige pludseligt har man faktisk to problemer i stedet for det ene, man havde til at starte med.
Derfor tænker jeg på, om der mon er noget andet, der hjælper dig, når du bliver ked af det? Det kunne for eksempel være at gå en tur eller at høre noget helt vildt god musik. Hvis du overhovedet kan komme i tanke om noget, så kan du skrive alle tingene ned på en liste. Så kan du nemlig finde den liste frem næste gang, du får lyst til at cutte og prøve nogle af tingene af, inden du begynder at cutte. Når man får fjernet sine tanker lidt fra lysten til at cutte og over til noget andet, så forsvinder lysten til at cutte nemlig også ofte efter noget tid. Men prøv at lade være med at være for hård ved dig selv, hvis det ikke altid lige lykkedes at lade være. For det er mega hårdt arbejde. Og det allervigtigste er, at du prøver.
Hvad har du brug for, din AKT lærer skal gøre?
Du skal have virkeligt meget ros for, at du allerede har snakket lidt med din AKT lærer. Det er nemlig så vigtigt, at man får snakket med nogen om det, når man går rundt og har det så svært. At turde at snakke med nogen om det, er nemlig det første skridt på vejen mod at få det bedre. Men det er selvfølgeligt mega ærgerligt, at du ikke følte, at det hjalp dig at snakke med din AKT lærer. Var der noget bestemt, der gjorde, at du ikke rigtigt følte, at det hjalp? Var der for eksempel noget bestemt, du gerne ville have hjælp til, som du ikke fik hjælp til? Eller noget bestemt, du gerne ville have haft, at din AKT lærer gjorde?
Jeg tænker nemlig, at det kunne være en super god idé at forsøge at snakke med din AKT lærer igen. Og hvis du har tænkt lidt over, hvad det var, der ikke var hjælpsomt for dig sidst i snakkede sammen, så kan du måske bedre få gjort det klart for din AKT lærer, hvad det egentligt er, du har brug for. Jeg er næsten sikker på, at din AKT lærer vil tage super godt imod det, hvis du fortæller personen, at det I gjorde sidste gang, ikke hjalp dig så meget. Og at der er noget andet, du har mere brug for personen hjælper dig med. For din AKT lærer er der for at hjælpe dig. Hvis du ikke har lyst til at snakke med din AKT lærer igen, kan du også tænke over, om der mon er en anden på din skole, du ville være tryg ved at snakke med. Det kunne for eksempel være en anden lærer eller en sundhedsplejerske.
Hvorfor kan du ikke snakke med din far?
Det er helt vildt vigtigt, at du får snakket med nogen om det her. For du skal ikke gå rundt og have det så svært helt alene. Derfor bliver jeg også lidt nysgerrig på, hvorfor du ikke rigtigt føler, du kan snakke med din far om det her? For det lyder jo faktisk som om, at I ellers har det ret godt med hinanden. Det er helt normalt, at det er mega svært at snakke om de svære ting. For det er faktisk ikke noget, vi gør særligt meget. Men det er bare så mega vigtigt at få snakket med nogen om det, når man går rundt og er ked af det. For vi mennesker er slet ikke bygget til at skulle bære rundt på de svære ting helt alene.
Derfor ville det også være så godt, hvis du kunne få snakket med din far. Så tænker jeg nemlig også, at han ville kunne hjælpe dig med at få snakket med din mor om jeres forhold. Nogle gange kan det være svært at snakke med sine forældre om de svære ting, fordi man er bange for at gøre dem kede af det. Men jeg er faktisk næsten sikker på, at din far rigtigt gerne vil vide, at du går rundt og har det svært. Fordi han bare vil dig alt det bedste og derfor rigtigt gerne vil vide, at du har det svært, så han kan støtte dig og hjælpe dig mens, det er svært. Hvis du slet ikke kan få det sagt til din far, kan du også skrive det til ham i et brev. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere, fordi man så har tid til at tænke over, hvad man gerne vil have sagt. Og hvordan man vil sige det.
Tag fat i LMS
Hvis du har brug for at snakke med nogen om, at du cutter, kan du altid tage fat i Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade – eller bare LMS. Hos LMS ved de nemlig en hel masse om, hvordan man har det, når man slås med cutting. Og så har de nogle super dygtige rådgivere, der altid sidder klar til at snakke med dig. Og de gør altid deres allerbedste for at lytte til dig og hjælpe dig. Hos LMS er der lidt forskellige muligheder for at komme til at snakke med deres rådgivere. Du kan både få en personlig samtale, hvor du møder op i et af deres lokaler og får en snak med en rådgivere. Men du kan også chatte med deres rådgivere, sende dem en mail eller ringe dem op. Så du kan vælge lige netop den mulighed, du er mest tryg ved.
Hos Headspace er de altid klar til at lytte
Hvis der slet ikke er nogen tæt på dig, som du føler, du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig også en masse super søde og dygtige rådgivere, som er klar til at snakke med dig. Og dem kan du fortælle om alt, hvad der fylder for dig. Der er nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt hos Headspace. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det, så dem kan ud trygt tage fat i, og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt på vej. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med din far om, at du går rundt og er så ked af det over dit forhold til din mor. Sådan så du kan få noget hjælp til det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper