Hej,
mine forældre har kigget min telefon igennnem.
Jeg og nogle venner har skrevet grimt til hinanden med. f.eks sut min pik osv.
Vi har selv syntes det var sjovt, det har mine forældre så ikke.

(14 år)
Kære Du
Du lyder ikke særlig rart, at dine forældre har kigget din telefon. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du skriver, at dine forældre har kigget din telefon igennem og læst nogle beskeder, som dig og dine venner har skrevet sammen. Ens telefon kan være meget privat og derfor kan det også føles rigtig ubehageligt, hvis der er nogen som kigger i ens telefon.
Snak med dine forældre
Det lyder til, at din oplevelse af beskederne og dine forældres ikke er den helt samme. Og at I måske har misforstået hinanden lidt. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine forældre. Og fik fortalt dem, hvordan det fik dig til at føle, at de kiggede i din telefon. Måske du også kan prøve at spørge dem, hvorfor de har kigget i din telefon. For sommetider når forældre kigger i deres børn telefoner, er det fordi, at de er bekymrede for deres børn og gerne vil være sikre på, at de har det godt. Måske det også er sådan med dine forældre. Og så kan det være, at I kan lave en aftale om at blive bedre til at snakke om tingene, hvis de fx er bekymrede for dig, så de ikke kigger din telefon igennem.
Når man skal have sådan nogle snakke, kan det være en rigtig god ide at forsøge at være så meget så muligt på ens egen banehalvdel. For hvis man kommer til at anklage, kan de andre godt komme til at gå lidt i forsvarsmode og slet ikke lytte efter, hvad man siger. I vores artikel om at løse konflikter med venner, kan du finde en masse gode råd til at få løst konflikter, som måske er gået i hårknude. Og selvom artikel er lavet til konflikter med venner, tænker jeg alligevel, at der er mange af rådene som også er gode, når man er gået lidt skævt af sine forældre.
Snak med dine venner
Det kan være svært, at gå med sådan en oplevelse alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine venner om det.
Måske der også er nogle af dem, som har oplevet at deres forældre har kigget i deres telefon eller computer. Og så kan det være at I kan snakke lidt om det. Og uanset om de har eller ej, oplever langt de fleste, at det kan være rigtig rart at få fortalt om sine oplevelser og frustrationer, så de ikke ligger og ulmer.
Det kan være rigtig træls og ubehageligt, når ens forældre kigger i ens telefon. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt. Jeg krydser fingre for, at dig og dine forældre finder en god løsning, som er rar for jer begge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper