Hej brevkasse
I dag var jeg meget ked af det, pga. nogle ting med min veninde. Så kaldte min mor på mig og sagde præcis sådan her ”hvad laver du inde på dit værelse?” sådan et meget vredt stemme, hvor jeg var sådan ”jeg sad bare, tænkte omkring nogle ting” også sagde hun så ”imens du græder? Hvad græder du af, der er noget psykisk galt med dig!” også blev jeg mere trist. Så sagde hun ”jeg fatter dig overhovedet ikke, jeg ved en ting og det er at du nok græder over INGENTING og du kun græder fordi du laver ingenting! græd over andre ting!” sådan meget vredt. Så for første gang fik jeg selvtillid og sagde ”Hvad ved du om hvad jeg bliver ked af? Om jeg er ked af det eller noget!” Så sagde hun så ” har du lagt mærke til, at jeg slet ikke har snakket til dig i 4 dage? Hvordan kunne en som jeg, få et barn som dig!” Har jeg ikke lov til, at være ked af det?! Jeg er aldrig ked af det normalt, foran mine forældre, fordi min mor er sådan! Derefter sagde hun ” Jeg gider ikke en gang hjælpe dig. Du er ikke en man skal hjælpe” Så sagde jeg ”Spurgte jeg dig om hjælp? Har jeg nogensinde spurgt dig om hjælp?!” ”Du har intet at græde over” sagde hun.. HVAD VED HUN OM MIG, jeg er træt af det her!
Min vrede og sorg var stor i forevejen, derfor valgte jeg, at skrive til jer. Jeg kan ikke snakke med en lærer, ingen bekendte, mine venner og jeg er uvenner. Jeg har ingen

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder godt nok som om, at det er rigtigt svært mellem dig og din mor. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Når konflikterne fylder
Det er rigtigt hårdt hvis man oplever, at der er store konflikter mellem en selv og ens mor. Det lyder til, at dig og din mor har rigtigt svært ved at snakke sammen i øjeblikket og i hurtigt bliver sure på hinanden. Jeg kan sagtens forstå, hvis de ting din mor sagde, gjorde dig rigtigt ked af det. For det var ikke rart at få sådan nogle ting at vide. Og det er selvfølgelig okay, at du nogle gange bliver ked af det. Sådan har vi alle sammen det engang imellem. Men selvom det er rigtigt svært mellem dig og din mor lige nu, så tænker jeg, at der stadig er håb for, at dig og din mor kan blive gode venner igen.
Jeg bider mærke i, at din mor sagde, at “hun ikke fatter dig”. Og det tænker jeg måske er en rigtig vigtigt ting at holde fast i. For rigtigt ofte så kommer man op og skændes, fordi man ikke forstår hinanden. Og måske vil det være nemmere for din mor, ikke at blive så sur, hvis hun forstod, hvorfor du bliver ked af det. Jeg tænker i hvert fald, at det kunne være forsøget værd at prøve at fortælle din mor, hvorfor du blev så ked af det. Det kan godt være, at hun stadig ikke forstår det helt, men så har du i hvert fald gjort dit bedste for at forklare det.
Hvordan snakker man sammen
Det er ikke okay, at din mor kalder dig grimme ting. For hun er den voksne og derfor burde hun også kunne tale ordentligt til dig, selvom hun bliver sur. Jeg vil anbefale dig at prøve at læse vores artikel om, hvordan man kan få færre sammenstød med sine forældre og vores artikel om, at snakke om svære ting med sine forældre. Der står nemlig en masse gode tips til, hvordan man kan snakke sammen på en måde, så man måske kan undgå, at det bliver til skænderier. Det er ikke sikkert, at du helt kan undgå, at komme op og skændes med din mor. Men jeg tænker, at du kun kan gøre dit bedste for at i kan snakke godt sammen. Og hvis din mor så stadigvæk bliver rigtig vred, så ved du i hvert fald, at du har forsøgt dit allerbedste. Og så kan din mor ikke forlange mere af dig.
Andre du kan snakke med
Det lyder til, at du føler dig lidt alene med dine tanker i øjeblikket og der ikke er så mange omkring dig, som du kan snakke med. Men jeg vil prøve at komme med nogle forslag til, hvem du ellers vil kunne snakke med, hvis det bliver ved med ikke at fungere med mor.
Snak med din far
Du nævner slet ikke, om du har en far, som du vil kunne snakke med? Hvis du har det, så kan du måske prøve at snakke med ham om, hvordan du kan blive gode venner med din mor. Det kan være, at han kan mægle lidt mellem dig og din mor. Og hjælpe jer lidt på vej, så det ikke ender i skænderier. Måske vil han også kunne forstå, hvorfor det kan være rigtigt svært at snakke med din mor nogle gange.
Kan du løse konflikterne med vennerne?
Det lyder rigtigt svært, at du er blevet uvenner med dine venner. Men er det måske noget, som vil kunne løses? Ofte så kan man godt blive gode venner igen, hvis man snakker sammen og prøver at løse sine konflikter. Hvis du synes det lyder rigtigt svært, så kan du eventuelt læse den her artikel om, hvordan man kan løse konflikter med sine venner. Nogle gange kan det være nødvendigt, at man er den, som rækker ud til sine venner. Også selvom det måske ikke var ens skyld, at man blev uvenner. Men så ved du i hvert fald, at du har gjort en indsats for at få det til at fungere.
Tag fat i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogle, som ikke er i din omgangskreds, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan snakke om det der fylder for dem. Deres frivillige er super søde og dygtige. Dem er du velkommen til at kontakte. Normalt kan man dukke op i deres Headspace-lokaler, men pga. Corona kan man kontakte dem på telefon og chat.
Tag fat i Børnetelefonen
Jeg kan også varmt anbefale Børnetelefonen. Børnetelefonen er også et tilbud til børn og unge, hvor man kan få hjælp og rådgivning til de problemer man oplever. De er så dygtige og helt vant til at snakke med unge om alt det svære. Man kan både kontakte dem på telefonen, brevkasse, chat og sms. De er super søde og du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Selvom det måske føles rigtigt svært lige nu, så behøver du ikke gå alene med dine tanker. Både Headspace og Børnetelefonen sidder klar til at hjælpe dig med dine problemer og de har rigtig god mulighed for at kunne gå endnu mere i dybden med det du oplever, end vi kan er på brevkassen.
Jeg håber, at mit brevkassesvar har været hjælpsomt for dig og at du finder nogen at snakke med. Jeg hepper i hvert fald på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper