Hej Mindhelper
Jeg kan ikke holde ud at være hjemme. Jeg kan ikke være sammen med mine forældre i mere end et par timer uden at vi bliver uvenner. De piller mig ned hele tiden når vi skændes. Og det er ikke en rar følelse. Jeg græder hver gang jeg har været uvenner med dem. Jeg er lige startet i 10 klasse og jeg har virkelig svært ved at følge med i skolen jeg er altid bagefter når ikke rigtig at lave lektier til tiden. Så jeg har virkelig ikke lyst at bo hjemme mere. jeg får også tit af vide at jeg kun skaber problemer og om jeg ikke bare kan skride fra familien. Men på den anden side vil jeg bare gerne blive boende men jeg vil også virkelig gerne bare væk her fra. Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal sige det til dem. Jeg syntes bare at det er svært for jeg har en lillebror og der er aldrig problemer med ham. De er altid mig der er problemer med.

(16 år)
Kære Du
Det lyder mega hårdt, at der er så mange konflikter derhjemme. For det kan være hammersvært, når det er sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Ens hjem skal være et rart sted
Det lyder til, at konflikterne mellem dig og dine forældre fylder rigtig meget hjemme hos jer. Det kan være mega hårdt, når man hele tiden skændes med sine forældre. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du bliver rigtig ked af det og synes, at der er en ubehagelig følelse. For ens hjem skal helst være et sted, hvor det er rart at være, og hvor man kan slappe af. Og det lyder det ikke til, at det er for dig lige nu.
Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kan føle, at du ikke har lyst til at bo hjemme mere. For når det ikke er rart derhjemme, kan tankerne om at komme væk godt dukke op. Men det betyder ikke nødvendigvis, at man gerne vil flytte hjemmefra. Det kan også betyde, at tingene er så svære lige nu, at man har svært ved at se, hvordan det skal blive bedre. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du gerne vil blive boende og væk på samme tid.
I vores artikel Skændes du med dine forældre? 6 råd til færre sammenstød, kan du læse lidt mere om konflikter med forældre og finde nogle gode råd til, hvad man kan gøre, når konflikterne fylder meget. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kan være hjælpsomt for dig?
Det er dine forældres ansvar at sørge for, at du har det godt
Du skriver, at dine forældre piller dig ned, når I skændes. Det lyder mega hårdt, for det gør rigtig ondt, når andre mennesker, som er tæt på, piller en ned. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du bliver ked af det og græder, når du har været uvenner med dem. For når ens forældre gør noget, som gør en ked af det, kan det godt komme til at sætte sig som en knude i maven. Derfor er det heller ikke okay, at dine forældre piller dig ned. Dine forældre er de voksne, og derfor er det også deres ansvar at sørge for, at du har det godt, og at det er rart at være derhjemme.
Snak med en anden voksen
Når man går og bøvler med nogle svære ting, er det en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For vi mennesker er slet ikke lavet til at klare alt det svære alene. Vi er lavet til at have brug for andre, når livet er svært.
Det lyder til, at det måske er lidt svært for dig at snakke med dine forældre om det lige nu. Derfor tænker jeg, at det kunne være rigtig godt, at du snakkede med en anden voksen om, hvordan du har det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Det kan fx være en lærer på din skole, som du er tryg ved. De fleste lærere vil nemlig rigtig gerne have, at deres elever har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe, når man fortæller dem, at der er nogle ting som er svære. Det kan også være, at du kan snakke med din lærer om det med lektier og at være bagud. For måske din lærer også kan hjælpe dig med at finde en løsning på det.
I vores artikel om at få hjælp på skolen, kan du læse lidt mere om, hvordan skolen kan hjælpe, når man har det svært.
Hvis det overhovedet ikke dur at snakke med en lærer, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan være en venindes mor, en faster eller en helt tredje. For det vigtige er bare, at du får snakket med en voksen om det, og ikke går med det alene.
Åben anonym rådgivning
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender til Åben anonym rådgivning? Det er et tilbud som alle kommuner har, hvor man kan få råd og vejledning, når der er nogle ting, som er svære derhjemme. Du kan finde kontaktoplysninger på Åben anonym rådgivning ved at google Åben anonym rådgivning og din kommunes navn. Det er nemlig lidt forskelligt fra kommune til kommune, hvad de tilbyder, og hvad deres åbningstider er. Men fælles for alle Åbne anonyme rådgivninger er, at der sidder en masse søde, rare og dygtige mennesker klar til at hjælpe, lytte og rådgive. Derfor kan jeg også varmt anbefale dig at tage fat i dem.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få en snak om, hvordan du har det. Det er intet som er for stort eller småt til Headspace, og de vil altid gerne lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. Du kan både chatte med dem eller få tid til en samtale.
Det er mega hårdt, når man skændes meget med sine forældre. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender dig en masse varme tanker og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For det skal du ikke gå med selv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper