Der er rigtigt mange i min familie, der har det svært. Så jeg føler, at alt går galt for tiden. Og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at få det bedre.
Hej Mindhelper
Min far har rosen i benet, min farmor ligger på hospitalet, min søster har en psykisk lidelse, min bror har en genfejl og min mor skal tage piller hele sit liv for ikke at få depression igen.
Jeg føler at alt går galt for mig lige for tiden, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det bedre. Jeg har en god ven som jeg kan snakke med, men jeg føler ikke at det er nok. Har I nogen råd til hvad jeg skal gøre?

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Hold da op. Det lyder godt nok, som om der er en del, der fylder i din familie lige nu. Så jeg kan virkeligt godt forstå, at du synes, det hele er lidt svært lige nu.
Hold fast i din ven
Du skriver, at du føler, at det hele går galt for dig lige nu. Og det tænker jeg, er en ret naturlig følelse, du har. For der foregår faktisk ret mange ting hjemme hos dig lige nu, som ikke er særligt sjove. Så det er ikke så underligt, at det faktisk er virkeligt svært for dig lige nu. Jeg tror, de fleste ville synes, det var svært, hvis de var i din situation. Derfor er jeg også virkeligt glad for at høre, at du har en god ven, som du kan snakke med og støtte dig op af. Hold fast i ham. For han er mega vigtig for dig lige nu.
Snak med dine forældre
Det bedste råd jeg kan give dig, er faktisk, at du skal snakke med dine forældre om, at du har det svært. Jeg ved godt, at det kan være mega svært, når man er i en familie, hvor der i forvejen er virkeligt mange, der har det svært. For eksempel fordi den ene forælder er syg, eller der er psykisk sygdom i familien. Men det er så vigtigt, at du får snakket med dine forældre alligevel. For det så vigtigt, at der også er plads til, at du bliver set i din familie. Og at du kan dele dine tanker og bekymringer med dine forældre.
Hvis du synes, det er for svært at starte med at snakke med dine forældre, kan du prøve at tænke over, om der er en anden voksen, du ville være tryg ved at snakke med. Det kunne for eksempel være en lærer på din skole. Når der er nogle ting, der er svære derhjemme, er det nemlig rigtigt rart at have en anden voksen, man kan læne sig op af og få støtte fra. Og jeg er næsten sikker på, at dine lærere gerne vil hjælpe dig og lytte til dig.
Hos SIND og Headspace kan de også hjælpe
Nogle gange kan det være lidt nemmere at snakke med nogen, som man ikke behøver se i øjnene bagefter. Hvis du har det sådan, kan du tage fat i SIND. SIND er nemlig en forening, der arbejder for at hjælpe både folk med psykiske lidelser og deres pårørende. Så hvis du har brug for at snakke med nogen om, at din søster har en psykisk lidelse eller, at din mor skal spise piller for ikke at gå ned med depression igen, er SIND virkeligt oplagte at tage fat i. De har nemlig en hel masse super dygtige rådgivere siddende ved deres telefoner, som ved en hel masse om, hvad det vil sige at være pårørende til personer med psykiske lidelser.
Hvis du lige så meget har brug for at snakke med nogen om alle mulige andre ting også, kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace er du nemlig altid velkommen, hvis du har det svært og mangler nogen at snakke med. I Headspace sidder der også en masse dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med unge, der har det svært. Så de ved lige præcis, hvordan de skal gøre samtalen mest tryg for dig. Og så er jeg næsten sikker på, at de også har et par gode råd til dig, som du kan bruge.
Jeg håber, at mit svar har peget dig lidt i retning af nogen steder, du kan gå hen for at få hjælp. Og så håber jeg, at du får snakket med din familie om, at det faktisk også er rigtigt svært for dig lige nu.
De bedste hilsner fra en Mindhelper