hej
ved virkelig ikke hvordan jeg skal forklare det her, men jeg er færdig med livet, jeg gider ikke mere
mine forældre er ligeglade med mig, jeg får at vide at jeg svigter min mor fordi jeg vil holde kontakten med min far, hver dag bliver jeg kaldt egoistisk, modbydelig, og faktisk bare et frygteligt menneske
min mor slår mig næsten aldrig, men lige for tiden truer hun meget med det, jeg indrømmer at jeg er bange for hende nogen gange.
jeg kan ikke tage hjem til min far, fordi så vil resten af min familie droppe kontakten med mig, og ikke kendes ved mig.
jeg gider ikke mere nu, jeg er træt af det hele

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det er svært at være dig for tiden. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp, og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det kan blive bedre
Det lyder som om, du bor i et hjem, hvor det ikke er særligt rart for dig at være. Derfor giver det også rigtigt god mening, at det er rigtigt svært at være dig for tiden. For det er meningen, at vores hjem skal være en slags tryg base, hvor vi altid kan komme tilbage og få støtte og kærlighed fra vores forældre, når vi har brug for det. Hvis det ikke er det, så bliver det nemlig utrygt og ikke særligt rart at være derhjemme. Men det er vigtigt, at du ved, at selvom det er sådan lige nu, så kan det godt blive bedre.
Det er ikke okay
Når du skriver, at din mor næsten aldrig slår dig. Så får jeg det indtryk, at hun slår dig ind imellem også selvom, det ikke sker særligt tit. Er det mon rigtigt? Hvis det er, så skal du vide, at uanset hvor sjældent hun slår dig, så er det på ingen måder okay. Ligesom det heller ikke er okay, at hun truer med at slå dig. For selvom det ikke kan mærkes på huden som et fysisk slag, så er det også en slags vold at true.
At true er nemlig det, som man kalder psykisk vold, fordi det gør ondt indeni, når ens mor for eksempel truer med at slå. Og som du selv så fint skriver, så kan det gøre, at man bliver bange for sin mor. Derfor er både fysisk og psykisk vold i hjemmet også forbudt i den danske lovgivning, fordi man i Danmark gerne vil kunne passe på børn og unge og beskytte dem fra at opleve vold derhjemme.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med en voksen om, hvordan du har det derhjemme. For det her er ikke noget, som du skal klare alene. Det er noget, som du skal have hjælp til. Men for, at du kan få den hjælp, så bliver du nødt til at fortælle nogen, hvordan du har det. For det er desværre ikke altid, at andre kan se på en, at man ikke har det særligt godt derhjemme. Nedenunder har jeg prøvet at komme med nogle forslag til, hvem du måske kan snakke med.
Kan din far hjælpe?
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, du har et lidt bedre forhold til din far, end du har til din mor. Er det rigtigt forstået? Hvis det er, ville din far så kunne hjælpe dig, hvis du fortalte ham, hvordan du har det? For hvis han kan det, så kunne det måske være en god idé at prøve at snakke med din far om, hvordan du har det hjemme hos din mor. For så kunne I måske sammen finde ud af, hvad I kan gøre for, at du kan få det bedre.
De kan hjælpe på skolen
Hvis det ikke dur at snakke med din far, så tænker jeg på, om du går i skole eller på en uddannelse? Hvis du gør det, så kan du nemlig også finde nogen at snakke med der. For selvom skolen måske mest føles som et sted, der er sat i verden for at lære en dansk og matematik. Så har de faktisk også et ansvar for at hjælpe en, hvis de finder ud af, at man ikke har det særligt godt. Du kan læse vores artikel om at få hjælp på sin skole eller sin uddannelse, hvis du har brug for lidt inspiration til, hvem du kunne snakke med der.
Tag fat i Åben Anonym Rådgivning
Hvis man ikke har det godt derhjemme, så har den kommune, man bor i også et ansvar for at hjælpe. Hos kommunen kan de for eksempel prøve at hjælpe ens mor eller far med at forstå, at det ikke er okay, at de truer eller slår. Derfor kan du også prøve at tage fat i din kommune, hvis du har mod på at starte der. Det kan du for eksempel gøre ved at tage fat i Åben Anonym Rådgivning. Det er et tilbud, der findes i alle kommuner, hvor man kan komme ind og få anonym hjælp, hvis man for eksempel ikke bliver behandlet godt derhjemme. Du kan finde Åben Anonym Rådgivning ved at skrive din kommune ind i vejviseren nedenunder.
Find hjælp i din kommune
Kender du Bryd Tavsheden?
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender til Bryd Tavsheden? Det er nemlig en organisation, der arbejder for at hjælpe børn og unge, der bliver udsat for vold derhjemme. De har også en rådgivning, som du kan tage fat i, hvis du har brug for det. Rådgiverne hos Bryd Tavsheden er vant til at snakke med unge, som ikke har det godt derhjemme. Og så kan du også være helt anonym hos Bryd Tavsheden, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Har du selvmordstanker?
Du starter med at skrive i dit brev, at du er færdig med livet og, at du ikke gider mere. Når jeg læser det, så bliver jeg bekymret for dig, fordi det får mig til at tænke på, om det er et udtryk for, at du har selvmordstanker? Det er nemlig ikke unormalt, at man kan få selvmordstanker, når man har det svært. De popper tit op, fordi man er i en situation, der er så svær, at det kan være umuligt at forestille sig, at det nogensinde kan blive bedre. Og så kan døden lige pludseligt komme til at føles som den eneste måde, man kan få fred på. Men du skal vide, at døden ikke er den eneste måde, det kan blive godt igen.
Der er hjælp at få, når man har det ligesom dig. Og der er heldigvis mange, som har haft det svært derhjemme, der har fået den rigtige hjælp og har fået rigtigt gode liv. Derfor er det også vigtigt, at du fortæller det til nogen, hvis du har selvmordstanker. Og du kan altid tage fat i Livslinien, hvis du har brug for det. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om dine tanker om, at du er færdig med livet. Ligesom hos Bryd Tavsheden så kan du være helt anonym hos Livslinien, så dem kan du også trygt tage fat i, hvis du har brug for det, og det skal du endelig bare gøre. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Det er hammer-svært at vokse op i et hjem, hvor man ikke bliver set og, hvor man ikke bliver behandlet ordentligt. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med en voksen, som kan hjælpe dig med at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper