Hej brevkasse
Jeg skriver fordi jeg er bekymret for min lillebror som stadig bor derhjemme ved min mor og stedfar. Min stedfar er lidt speciel og bliver hurtig sur og jeg ved at han ikke altid er så sød ved min lillebror og kalder ham ofte grimme ting. Min lillebror er begyndt at være meget ked af det og vil ikke i skole og jeg er bange for det går ud over hans karakterer i gymnasiet. Jeg er flyttet hjemmefra fordi jeg ikke kunne holde det ud derhjemme, men min lillebror bor der stadig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Vil gerne hjælpe min lillebror, men jeg ved ikke hvordan. Er bange for han får det værre og begår selvmord. Ikke at han har sagt han vil det, men jeg er stadig bange for det fordi han er så ked af det og deprimeret.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Du lyder virkeligt som en god og omsorgsfuld storesøster, som bare gerne vil have, at din lillebror har det godt. Derfor kan jeg godt forstå, det er svært at se på, at han er så ked af det for tiden. Og jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Din lillebror kan få hjælp
Du skriver, at din lillebror er begyndt at være meget ked af det og blive væk fra skolen. Og at han samtidigt stadig bor hjemme hos en stedfar, der ikke altid er lige sød ved din lillebror. Derfor kan jeg sagtens forstå, du er bekymret for ham. For når man ser nogen, som man holder rigtigt meget af være ked af det og have det rigtigt skidt. Så kan nemt blive bange for, hvad der kommer til at ske med dem, hvis de ikke får det bedre. Og man kan måske også blive bange for, om man kan ende med at miste dem, fordi de begår selvmord.
Men du skal vide, at vi mennesker som udgangspunkt er ret seje. Vi kan klare meget og stadig komme mere eller mindre hele igennem det. Derfor behøver man heller ikke tage livet af sig selv, fordi man er meget ked af det og har det svært. Samtidigt så er der rigtigt mange steder, hvor både du og din lillebror kan få hjælp, sådan så I ikke skal klare jer igennem det her alene. Jeg skriver noget mere om, hvor det er længere nede i svaret.
Snak med din lillebror
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal prøve at snakke med din lillebror om, hvordan han har det for tiden. For selvom det måske bliver en lidt tung samtale, fordi din lillebror har det svært for tiden. Så kan det måske alligevel hjælpe lidt på bekymringerne at høre din lillebror fortælle med sine egne ord, hvad han går og kæmper med. Og hvis du rækker en hånd ud og forsøger at snakke med din lillebror om, hvordan han har det. Så kan du hjælpe og støtte ham, mens det er svært. Og du kan måske hjælpe ham med at taget fat i nogen, der kan hjælpe ham med at få det bedre igen.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal starte samtalen, så kan du prøve at kigge i vores artikel om at snakke med sine venner om de svære ting. Selvom den er skrevet om venner, så tænker jeg nemlig, der er mange af rådene, du sagtens kan bruge alligevel.
Hvor kan din lillebror få hjælp?
Som jeg skrev i det første afsnit, så er der hjælp at hente for din lillebror. Og der er flere forskellige steder, som I kan prøve at tage fat i for at få den hjælp. Du kan se et udpluk af dem i den liste, som jeg har lavet nedenunder:
• Hans gymnasium: de fleste gymnasier ved godt, at man kan støde ind i svære perioder af livet, når man er ung. Derfor har de fleste gymnasier også mulighed for, at man kan få hjælp og støtte, hvis man har det svært. Det kan man for eksempel få hos en studievejleder, og mange gymnasier har også psykologer ansat, som man kan komme til at tale med. Du kan læse mere i vores artikel om at få hjælp på sin uddannelse.
• Headspace: I kan også prøve at tage fat i Headspace. Der er man nemlig altid velkommen, hvis man er ung og har brug for nogen at snakke med. Det er nogle super dygtige rådgivere, der sidder i Headspace. Og så kan man samtidigt være helt anonym, så der er ikke nogen i Headspace, der behøver at vide, hvem man er.
• Lægen: I kan også altid tage fat i din lillebrors læge. Ens læge er nemlig uddannet til at hjælpe både, når det er noget fysisk, og når det er noget psykisk, der er svært. Din lillebrors læge kan tage en snak med ham om, hvordan han har det. Og så kan lægen også hjælpe ham med at finde ud af, hvor han kan få hjælp.
• Åben Anonym Rådgivning: når man har det svært derhjemme, så kan man også få hjælp hos kommunen. Og alle kommuner har et tilbud, der hedder Åben Anonym Rådgivning, hvor man kan komme og snakke med nogen fra kommunen helt anonymt. Du kan finde ud af, hvor Åben Anonym Rådgivning ligger i din kommune ved at taste dit postnummer ind i vejviseren herunder.
Find hjælp i din kommune
Kan din mor hjælpe?
I sidste ende så er det i virkeligheden dine forældres ansvar at sørge for at hjælpe din lillebror, hvis han er under 18 år og bor hjemme. Men sådan ved jeg godt, det er svært at tænke, når man er en bekymret storesøster. Især når et af problemerne netop er, at det er svært for din lillebror at være derhjemme. Jeg kommer dog alligevel til at tænke på, om der kan være noget hjælp at hente hos din mor?
Hvis du tænker, det giver mening. Så kan du nemlig også prøve at fortælle din mor, at du er bekymret for din lillebror, fordi du ser ham være ked af det og have det rigtigt svært. Så kan man jo håbe, at din mor også tager fat i din lillebror og prøve at snakke med ham og hjælpe ham.
Har du nogen at snakke med?
Du er en mega sød og omsorgsfuld storesøster, der bare gerne vil passe på din lillebror. Men det er også vigtigt, at du husker at passe på dig selv. For det er hammer-hårdt at være den, der prøver at hjælpe, når nogen man holder af, har det rigtigt svært. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon har nogen, som du kan dele dine tanker og bekymringer omkring din lillebror med. Sådan så du ikke skal gå med det hele alene? Det kunne være en rigtigt god veninde, en rar faster eller en helt tredje person, som jeg ikke har tænkt på.
Du kan også selv prøve at tage fat i Headspace, hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen om alt det her, som ikke er blandet ind i det hele. Ellers så ved jeg, at Sind også har et tilbud, som man kan tage fat i, hvis man er pårørende til en, som har det svært. Der kan man komme til at snakke med nogen, som ved en masse om, hvordan det kan være, når nogen man holder af, har det rigtigt svært psykisk.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at din lillebror får den hjælp. som han har brug for. Sådan så han kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper