Hej Mindhelper
Hvad skal man for at komme væk fra gaming hvis man synes det er hyggeligt og ens forældre gider ikke og man synes det er hyggeligt og underholdene

(Dreng, 15 år)
Hej Dreng på 15 år
Jeg er en lille smule i tvivl om, hvad du helt præcis mener? Som jeg forstår det, så spørger du, hvordan du kan stoppe med at game, fordi dine forældre ikke synes om det – men du synes faktisk det er hyggeligt. Er det rigtigt forstået?
Kan i gå på kompromis?
Det er selvfølgelig rigtigt irriterende, hvis man selv er super glad for at game, men ens forældre synes man bør lade være. Så kan det være en god idé, at prøve at finde på et kompromis. Et kompromis betyder, at man finder en løsning, som både er god for en selv og ens forældre, ved at mødes lidt på midten. Du skriver ikke så meget om, hvor meget du gamer? Men hvis det er mange timer hver eneste dag, så kan det godt komme til at gå ud over hverdagen. Så kan ens forældre godt ønske, at man brugte tiden på andet end gaming – eksempelvis på at være sammen med dem. Hvis det er det der sker for dig, så kan du jo prøve at danne dig et overblik over, hvor meget tid du bruger på gaming hver dag. Bagefter kan du prøve at snakke med dine forældre om, hvor mange timer om dagen, de synes er en god idé og sammenligne det med, hvor mange timer du synes er en god idé. Og så kan i måske mødes et sted i midten? For gaming er super sjovt og derfor tænker jeg heller ikke, at du behøver stoppe helt.
Som du selv skriver, så kan gaming også være super hyggeligt og underholdende. Hvis du synes det er rigtigt svært, at skrue ned for gamingen, så kan du prøve at læse vores artikel om gaming. Der står nemlig nogle super gode råd til, hvordan man kan game uden at det tager overhånd og fylder hele ens dag. Måske kan den være til hjælp for dig?
Snak med dine forældre om det
Det kan være en god idé, at prøve at snakke med sine forældre, hvis man har svært ved at skrue ned for gamingen. For det er ikke altid, at man har lyst til at skrue ned, men nogle gange kan det være en god idé. Eksempelvis hvis gamingen kommer til at fylde hele ens dag og alle ens fritimer går med gaming. Så kan det nemlig godt komme til at gå ud over ens sociale liv og ens skole. Så kan det være rart at få ens forældres støtte og hjælp til at skrue ned for gamingen. Jeg er næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe dig.
Det kan være super svært at skrue ned for ens gaming, hvis den er begyndt at sluge alt ens tid. For det er super hyggeligt og underholdende. Så kan det være en god idé, at få hjælp og støtte fra sine forældre, så man ikke behøver gøre det alene. Jeg håber, at jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt og mit svar har været en hjælp. Ellers må du prøve, at skrive herind igen.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper