Hej Mindhjælper
Jeg er 25 år og længe har det svært under nedlukningen.
Jeg føler mig ensom og jeg føler mine venner har har for travlt.
Jeg ved ikke Hvrofor jeg skal få det bedre igen og var svært ved at sove om natten.
Hilsen Mig

(Pige, 20 år)
Kære Du
Det lyder super hårdt, at du er begyndt at føle dig ensom under nedlukningen. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du er ikke alene
Du skriver, at du har følt dig ensom under nedlukningen. Det kan jeg godt forstå, er svært. For ensomhed er en super hård følelse. Men jeg tænker også, det giver rigtigt god mening. For under nedlukningen er vi slet ikke lige så meget sammen med mennesker, som vi plejer at være. Vi går i skole hjemmefra, og måske arbejder vi også hjemmefra. Sport og fritidsinteresser er aflyst, og restauranter og caféer er lukkede, så vi kan ikke bare lige tage ud og drikke en kop kaffe med en ven eller veninde.
Så muligheden for at se andre mennesker er bare ikke særligt stor. Derfor er det helt naturligt, at man kan komme til at føle sig ensom midt i alt det her. For vi mennesker er flokdyr. Vi er lavet til at være sammen med andre mennesker, og når vi ikke kan komme til det, kommer vi nemt til at føle os alene og ensomme. Og jeg ved, at der er en del unge, der har det på samme måde som dig. Så du er absolut ikke alene.
Det er en midlertidig situation
Selvom corona efterhånden har været her et stykke tid. Og det måske derfor kan være svært at se en ende på det nogle gange. Så er det vigtigt at huske på, at det her heldigvis er en midlertidig situation. På et tidspunkt har vi fået vaccineret så mange, at vi langsomt kan begynde at vende tilbage til vores normale hverdag igen. Og så letter ensomheden forhåbentligt lidt igen, fordi det bliver lettere at se venner, familie og kollegaer igen.
Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du passer lidt ekstra godt på dig selv i den her tid, hvor landet stadig er lukket mere eller mindre ned. Og også giver dig selv plads til at synes, at det hele er træls og svært. For hele den her nedlukning har bare været virkeligt æv, og det er helt okay at synes det. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om selvomsorg. Der er nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan passe lidt på sig selv, når hverdagen er blevet træls.
Tag fat i dine venner
Du skriver, at du føler, at dine venner har haft for travlt under nedlukningen. Det er en rigtigt øv følelse at have, når man sidder derhjemme og føler sig ensom. Men jeg kommer til at tænke på, om du har prøvet række ud til dine venner og fortælle, at du godt kunne tænke dig at lave noget sammen med dem? Det kunne for eksempel være et gå en tur i det fri, hvor risikoen for at blive smittet med corona ikke er så stor.
Hvis ikke du har det, så tænker jeg nemlig, det kunne være en god idé. For nogle gange kan man nemlig godt få følelsen af, at ens venner har for travlt til at være sammen med en, hvis de ikke rigtigt tager fat i en. Men for det meste kan folk godt finde tid i deres kalender til at lave nogle, hvis man bare spørger, og som regel vil folk også gerne. Måske der endda er nogle af dine venner, der faktisk har haft det lidt på samme måde som dig under nedlukningen.
Kan du udvide din vennekreds?
Jeg ved godt, det har lidt svære vilkår lige nu. Men hvis du har lyst, kan du også prøve at udvide din vennekreds og lære nogle nye mennesker at kende. Sådan så du har nogle flere venner at række ud efter, hvis dine gamle venner lige har travlt i en periode.
Nu begynder samfundet efterhånden at lukke en smule op. Derfor tænker jeg på, om du mon har en hobby eller noget, som du synes, er sjovt at lave? Det kan være at male, at spille fodbold eller noget helt tredje. Hobbyer kan nemlig være en god måde at lære nye mennesker at kende.
På den måde ved man nemlig, at man har noget tilfælles, som man altid kan starte en samtale op omkring. Så hvis du har en hobby, så kan du jo undersøge, om der er en klub eller et sted i nærheden af dig, hvor der er andre, som laver det samme. Du kan finde andre tips til at lære nye mennesker at kende i den artikel, jeg har linket til, hvis du har lyst.
Snak med nogen om ensomheden
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, at du føler dig ensom og har det svært for tiden? Det kunne for eksempel være dine veninder, men det kan også være dine forældre eller en helt tredje person, du føler dig tryg ved at snakke med. Ensomhed er nemlig sådan en følelse, der godt kan vokse sig større og større, hvis man går med den alene. For så er man jo faktisk alene med ensomheden og alt det svære. Derfor hjælper det tit lidt på det hele at få fortalt nogen, hvordan man har det.
Tag fat i Ventilen
Du kan også prøve at tage fat i Ventilen. Det er et sted, hvor man kan komme og møde andre unge, der også føler sig ensomme. Her under nedlukningen har de også lavet forskellige online-ting, så det stadig er muligt at komme, selvom man ikke kan møde fysisk op.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber, at du får snakket med nogen omkring dig om ensomheden. Sådan så du ikke skal gå med den alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper