Kære Mindhelper
Jeg hedder S og på 15 år Drengen. Jeg har føler mig rigtig meget ensom i 3 år og Jeg har også være deprimere i 3 år. Jeg har ikke nogen venner og Jeg føler mig ensom i skolen og derhjemme. nogle gange Jeg føler mig også stresset, Jeg blev også bekymre for min fremtiden og hvad vil der ske i fremtiden. Jeg snakker ikke rigtig med nogen båd i skolen og der hjemme. mest jeg føler mig stresset derhjemme og Jeg får skældud hver aften og hver morgen. jeg har lavet selvværd og mindre selvsikker. da jeg begyndte blev teenager også begyndte jeg blev ensomhed ca. 14-15 år. Jeg er stadigvæk ensom. generel i min familie vi snakker ikke rigtig sammen og i min familie der er ikke nogen sammen situation ligesom mig. der er ikke nogen kan forstår mig og i skolen jeg sidder alene i frikvarter. jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gør, Jeg håber i hver falde måske i kan hjælp mig
Kh. S 😀

(15 år)
Kære S
Det er mega hårdt, at føle sig ensom. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Jeg vil lige starte med at sige, at jeg har slettet dit navn fra spørgsmålet. Det er for, at du kan være sikker på at være anonym. Det håber jeg er okay.
Det giver mening
Du skriver, at du har følt dig ensom i 3 år. Det er længe at gå med sådan en svær følelse. De fleste unge prøver at være ensomme på et tidspunkt. Ensomhed er nemlig en naturlig følelse. Dengang i urtiden, da vi stadig levede på savannen, var ensomheden med til at hjælpe os mennesker med at overleve. For hvis man ikke var en del af flokken, så dukkede ensomheden op. Og det fik en til at søge tilbage til de andre. Og på den måde skulle man ikke kæmpe mod vilde dyr alene. Derfor var ens chancer for at overleve bedre, hvis man kunne føle sig ensom. Giver det mening?
Selvom det er mange år siden, at vi levede på savannen, så sidder det stadig i os idag. Derfor giver det også god mening, at ensomhed føles ubehageligt. Og derfor skal man heller ikke gå med følelsen alene. Vi mennesker er nemlig slet ikke designet til at klare os igennem svære ting selv.
Du kan læse mere om ensomhed i artiklen Bryd ensomheden: 11 råd til dig, der føler dig ensom. I den er der nogle råd, som måske kan hjælpe. Du kan både læse artiklen, eller vælge at få læst den højt.
Man kan få det bedre
Når ensomhed og tristhed fylder, kan der godt dukke en masse bekymringer op. For hvis man i forvejen ikke er i det bedste humør, så har svære tanker lettere ved at snige sig ind og fylde. Heldigvis kan man godt arbejde på at få dem til at fylde mindre. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget som kan hjælpe i artiklen I kulkælderen? Få 10 gode råd til at håndtere din tristhed.
Få hjælp af andre
Det er vigtigt at tale med andre om det, når man føler sig ensom eller har det svært derhjemme. For det er ikke rart, når man ofte får skældud.
Nogen som er gode at snakke med, er ens lærere. Lærerne er der nemlig ikke kun for at undervise. De er der også for at sørge for, at eleverne har det godt. Derfor vil de fleste lærere også gerne hjælpe en, hvis man fortæller dem, at man er ensom og sidder alene i frikvartererne. Så er der en lærer på din skole, du kan snakke med?
Ring til Børnetelefonen
Hvis du mangler en voksen at snakke med, så kan du også altid ringe til Børnetelefonen. Børnetelefonen er både for børn og unge. De voksne som arbejder der, er vant til at tale med unge. Derfor er de også gode at snakke med, når man føler sig ensom, eller har det svært derhjemme. Det er gratis at ringe til Børnetelefonen, og du kan være anonym.
Mød andre hos Ventilen
Ventilen er et sted for unge, som føler sig ensomme. Her kan man komme og møde andre unge. Der arbejder også nogle søde frivillige, som sørger for, at alle føler sig velkomne. Og så laver de en masse fede ting sammen, som for eksempel at spille spil eller lave mad sammen. Så hvis du har lyst, kan du prøve at tjekke ud, om der ligger et mødested tæt på dig. Det er også gratis at komme i Ventilen.
Det er hårdt at føle sig ensom. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber, at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper