Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har altid haft svært ved eksaminer og fremlæggesler. Har i nogle virkelig gode teknikker til, hvordan man kan forbedre sig?
Hej Mindhelper
Jeg var nervøs til min nv eksamen i min grundforløb. Også dumbede jeg til den. Og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre fordi jeg har altid haft svært med eksamener eller fremlæggesler. Jeg ville virkelig op på toppen igen men jeg ved ikke rigtigt hvordan. Hvis I har nogle virkelig gode teknikker til hvordan man kan forbedre sig så meget gerne hjælp en i nød. For det gør virkelig ondt.

(Pige, 18 år)
Kære pige på 18
Det kan være mega svært, hvis man dumper en eksamen. Så kan det være svært lige at komme ovenpå igen. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Når jeg læser dit brev, bliver jeg en lille smule i tvivl. For jeg kan ikke helt finde ud af, om dit problem er, at du bliver super nervøs til eksamen og derfor ikke kan få vist hvor god du er? Eller om du har svært ved at få læst op til eksamen og derfor ikke er forberedt nok til eksamen? Uanset hvad, så er det en hammersvær situation at stå i. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du har brug for lidt hjælp på vejen. Du kan prøve at læse artiklerne i vores tema: Skole og uddannelse. Der har vi nemlig nogle super gode artikler liggende, som blandt andet handler om, hvad man kan gøre hvis man dumper en eksamen. Der er også artikler med tips til, hvad man kan gøre hvis man oplever at blive rigtigt nervøs til eksamen eller får eksamensangst. Eller hvordan man kan træne at holde sin koncentration, når man læser. Jeg tror artiklerne og de teknikker, der står i dem kunne være til god hjælp for dig.
Selvom det kan være super ubehageligt, så er det faktisk helt normalt, at have svært ved eksaminer. Det er en super unaturlig situation at befinde sig i og det er noget, som gør de fleste utrygge. Men det er selvfølgelig ikke særligt sjovt, hvis man bliver så nervøs, at det går udover ens præstation. Der er virkeligt mange unge, især gymnasieelever, som er rigtigt plaget af at blive nervøse til eksaminer. Det er selvfølgelig rigtigt ærgerligt, men det betyder faktisk også, at der på mange gymnasier er mulighed for at søge hjælp til at håndtere eksamenssituationerne.
Tag fat i din studievejleder
Når man går på gymnasiet, så kan man faktisk godt få hjælp til nogle af de ting, som du nævner. Hvis du tager fat i studievejlederen på dit gymnasium, så kan de hjælpe dig med at finde ud af, om der er nogle tilbud (eksempelvis hjælpekurser til eksamensangst), som du kan bruge. Nogle steder kan man også få støttende samtaler, som kan være en rigtig god hjælp. Det er studievejlederens job at hjælpe gymnasieeleverne på vej. Derfor kan du også være helt tryg ved at snakke med ham/hende.
Snak med dine medstuderende
Et andet godt råd kunne være at tage fat i nogle af dine gymnasievenner/klassekammerater. Det kan være, at der er nogle af dem, som vil hjælpe dig med at læse op og støtte op om dig, når du skal til eksamen igen. For det er helt normalt at blive rigtigt nervøs, men nogle bliver bare ramt ekstra hårdt. Derfor kan det også være mega rart at have den støtte fra ens studiekammerater. Det kan også være, at du kan sætte dig sammen med nogle og lave en studiegruppe, som i kan bruge fremadrettet.
Det med eksamener kan være mega svært. Og desværre er der nogle, som bliver ramt rigtigt meget af nervøsitet. Men heldigvis kan man træne sig lidt ud af det og ofte også få hjælp på ens skole til, hvordan man kan håndtere det.
Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget. Og så krydser jeg super meget fingre for, at du kommer ovenpå igen og får nogle rigtigt gode gymnasieår.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper