Vi er i gang med de skriftlige eksaminer, og det påvirker mig super meget. Det eneste jeg kan tænke på, er nemlig, hvilken karakter jeg får. Og om det går galt.
Kære brevkasse
Jeg er lige begyndt på de skriftlige eksamener og det påvirker mig så meget, fordi det eneste jeg tænker på er karakteren jeg får og hvis noget går galt. Den første mundtlige vi skal op i er i engelsk allerede d. 27-28 maj, jeg kan ik klare tanken om det, fordi jeg føler mig ikk sikker i engelsk på nogen måde og det at hvis jeg sidder fast i noget og bare går i stå, er det værste. Jeg sidder og græder lige nu fordi jeg er bange for de ting, jeg kan ik klare tanken i mit hovede..

(Pige, 15 år)
Kære du
Det er super hårdt at gå til eksamen, når man virkeligt bare er nervøs for det. Så kan det nærmest komme til at fylde alting. Så jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Når nervøsiteten tager overhånd
Det lyder super ubehageligt, at de her tanker omkring dine eksaminer fylder så meget for dig. Og jeg kan forestille mig, at det må være super hårdt for dig at være i eksamensperioden lige nu, når de her tanker fylder så helt utroligt meget. Men der er faktisk ikke noget underligt i at være lidt nervøs og spændt op til en eksamen. Det er et helt naturligt respons på, at man skal ind og præstere lige om lidt. Så bliver man lige lidt ekstra opmærksom på de ting, man skal huske. Og måske også de ting, der kan gå galt undervejs. Det er ens hjerne der forsøger at hjælpe en med at klare sig godt.
Men når nervøsiteten tager overhånd, så er den ikke hjælpsom længere. Så gør den det faktisk meget mere besværligt at gå til eksamen. Fordi alle de her bekymringer om, hvad der kan gå galt undervejs, og hvad der kan ske, hvis det går galt, kommer til at fylde det hele. Måske tager faktisk de tanker faktisk så meget fokus, at man slet ikke kan fokusere på at huske det, man skal inde til eksamen. Det lyder som om, det er sådan du har det. Og når man har det sådan, så er det ikke sjovt længere.
Du er ikke din karakter
Det lyder som om, det der især fylder meget for dig er, om du får en god karakter for din eksamen. Er det rigtigt forstået? Du er langt fra alene om at have det sådan. Og faktisk tror jeg, at det er noget, der fylder for rigtigt mange. For der er bare kommet et rigtigt stort fokus på karakterer i uddannelsessystemet. Det er for eksempel nogle bestemte karakterer, der låser op for nogle bestemte uddannelser. Og så giver det sindssygt god mening, at man kommer til at bekymrer sig om, om ens karakterer nu er gode nok.
Men det er bare så vigtigt at huske på, at man ikke er sin karakter. Og at man ikke bliver mindre klog, hvis man på et tidspunkt får en dårlig karakter til en eksamen. For den karakter man får til eksamen, fortæller kun noget om, hvad man præsterede lige nøjagtigt den tilfældige dag, man var til eksamen på.  Men nogle gange har man bare en dag, hvor man ikke lige er på toppen og ikke får præsteret det, man ellers kan. For eksempel fordi man var sindssygt nervøs. Andre gange er man mega uheldig og trækker lige nøjagtigt det ene emne, man ikke er særligt stærk i. Men det betyder jo ikke, at man ikke har lært noget i løbet af skoleåret. Eller at man ikke er super dygtig til alt muligt andet. Det betyder bare, at man lige nøjagtigt den dag, man var til eksamen, bare ikke var ens dag.
Det er virkeligt vigtigt at huske sig selv på det, hvis man har været til eb eksamen, hvor det er gået knap så godt, som man havde håbet. Ligesom det er mega vigtigt at huske sig selv på, at der altid er en anden mulighed for at komme ind på den uddannelse, man gerne vil ind på, hvis man ikke helt fik de karakterer, man skulle bruge.
Undersøg dine bekymringer
Når man er super nervøs for sine eksaminer, så kan ens tanker godt løbe af med en. Og man kan få alle mulige katastrofetanker om, hvor meget der kan nå at gå galt, mens man er til eksamen. Ligesom det bare kan komme til at føles som om, alting er tabt på gulvet, hvis man nu får lavet en fejl til eksamen. Men de der katastrofetanker har det altså med at komme med de værste tænkelige scenarier. Og det går meget sjældent så galt, som de her katastrofetanker synes, at det gør. Derfor kan det rigtigt tit hjælpe at undersøge sine bekymringer.
Det gør man ved at skrive sine bekymringer ned. Og så sætter man sig til at kigge på dem med et lidt kritisk blik. Hvor stor er sandsynligheden for eksempel for, at det går så galt, som man frygter? Og hvis det så går galt, hvad er så det allerværste, der kan ske ved det? Når man kigger på de der katastrofetanker på den måde, får man dem nemlig lidt på afstand. Og så bliver det tit nemmere at se, at de måske ikke altid har helt ret i, hvor galt det går, hvis man for eksempel får lavet en fejl. Hvis det er svært at gøre det selv, er det ikke forbudt at kigge på det sammen med en anden. Det kunne for eksempel være en rigtigt god veninde. Eller måske en lærer på din skole, du er tryg ved. Hvis du har lyst, kan du læse mere om, hvad man kan gøre, hvis man er nervøs for eksamen i den artikel, jeg har linket til.
Lærer og censor er der for at hjælpe
Du skriver, at du er super bekymret for at gå i stå, når du skal til engelskeeksamen, fordi engelsk bare ikke er dit stærkeste fag. Og jeg kan godt forstå, at du har det sådan. For det er super ubehageligt at sidde og være gået lidt i stå, fordi man ikke ved, hvad man skal sige. Man kan gå lidt i panik og komme til at føle, at man ikke har sagt noget i en evighed, hvis det sker. Men det er ikke jordens undergang, hvis man går i stå, selvom det føles sådan. Både fordi, det meget ofte føles som om, der er gået meget længere tid, end der egentligt er. Så selvom man føler, at man ikke har sagt noget i to minutter, så er der måske i virkeligheden kun gået 30 sekunder.
Men også fordi, at din lærer og censor godt ved, at det kan være super svært at gå til eksamen. Og de har stensikkert oplevet det før, at der er en elev, der er gået i stået, fordi han eller hun har været nervøs. Så de skal nok gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig i gang igen, hvis de kan se, at du er gået i stå. For selvom det kan føles som om, ens lærer og censor er ens modstandere til eksamen, så er de faktisk totalt det modsatte. De er ens hjælpere, og de er der for at hjælpe en til at klare sig så godt som muligt. Din lærer og din censor vil nemlig også gerne have, at det bliver en god oplevelse for dig at være til eksamen.
Snak med din lærer
Det allerbedste råd jeg kan give dig, er at snakke med dine lærere om, at du er nervøs for eksamen. Hvis dine lærere ved, at du ikke har det særligt godt med at skulle til eksamen, så kan de nemlig også være endnu mere opmærksomme på at hjælpe dig med at få ro på inde til selve eksamenen.
Og selvom det kan føles rigtigt grænseoverskridende, så kan det faktisk også hjælpe rigtigt meget at gøre både lærer og censor opmærksom på, at man er nervøs, når man kommer ind til eksamen. Nogle gange kan man nemlig godt være bange for, at de lægger mærke til, at man er nervøs. Og derfor føle, at man skal skjule det. Jeg ved ikke, om du kender det? Men det kan faktisk gøre nervøsiteten endnu værre, fordi man så også bliver nervøs for, om de nu kan se, at man er nervøs. Men din lærer og din censor skal nok have forståelse for, at du er nervøs. Og hvis du får det sagt til dem, inden du går i gang med din eksamen, skal du ikke også bruge energi på at skjule nervøsiteten for dem.
Snak med nogen
Det næstbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, at du er så bekymret for dine eksaminer. For det er mega hårdt at gå rundt med noget, der fylder så meget helt alene. Og det er faktisk slet ikke meningen, at du skal det. For når der er noget, der fylder så meget for en, så skal man have hjælp og støtte til at klare det. Og den hjælp og støtte kan man få, hvis man fortæller nogen om, de tanker og følelser man har omkring eksamen. Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Så længe du er tryg ved dem. Men du kunne for eksempel snakke med dine forældre. Eller det kan måske være, at du har nogle veninder i din klasse, du føler, du kan snakke om det med. Hvem ved? Måske er der endda nogen af dem, der har det lidt ligesom dig.
Jeg håber, at der var noget i mit svar, du kunne bruge til noget. Og så krydser jeg sådan fingre for, at du får snakket med nogen om de her tanker og bekymringer. Så du ikke skal klare dem helt alene. Og så må du have held og lykke med dine sidste eksaminer. Jeg krydser fingre for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper