Hej
Jeg er pige på 15 år
Jeg har det rigtig svært i skole fortiden
Jeg har ik så mange venner og slet ikke henne i skolen
Jeg er begyndt at føle mig nervøs hvis folk de så endelig snakker til mig
Jeg føler mig usikker og ka ik kende mig selv længere fordi jeg opføre mig helt mærkeligt i skolen fordi jeg ik ved hvad jeg skal gøre
Eller hvad jeg skal sige til læren og om jeg skal sige det , for hvad kan de overhovedet hjælpe med

(15 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du står i en rigtig svær situation, hvor det svært at vide hvad du skal gøre.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Det kan være rigtig hårdt ikke at have så mange venner generelt, men også i skolen. For hvem skal man så snakke med, og hvem skal man lave opgaver med?
Det kan godt gøre en usikker på sig selv, og man kan få en fornemmelse af, at man ikke ved, hvad man skal gøre.
Derfor giver det også rigtig god mening, at du har synes, at du har det svært i skolen for tiden. Sådan tror jeg, de fleste af os ville have det.
Hvorfor bliver man nervøs og usikker?
Du skriver, at du føler dig usikker, og at du er begyndt at blive nervøs, hvis folk taler til dig i over i skolen.
Det kan være svært at vide, hvorfor man lige pludselig bliver nervøs eller usikker.
Men faktisk er det helt naturligt.
Vi mennesker er nemlig flokdyr. Det betyder, at vi fra naturens side, helt automatisk bruger en masse kræfter på at tænke, hvad andre omkring os, tænker om os.
Derfor er det også naturligt at blive lidt usikker, hvis nogen vi normalt ikke snakker med, pludselig snakker til os.
Selvom det er en naturlig del af at være menneske, så betyder det ikke, at det ikke kan ændre sig.
Sådan bliver man bedre til det sociale
Det kan være svært at være super imødekommende og ekstrovert, hvis man har det rigtig svært eller føler sig usikker.
Men heldigvis er der en masse ting du kan gøre for at få det nemmere med at snakke med andre på din skole.
En af de bedste ting du kan gøre, hvis du gerne vil starte et venskab med én, eller godt kunne tænke dig at lære nogen bedre at kende, er at smalltalke.
I vores artikel: Sådan bliver du bedre til at smalltalke, kan du læse en masse gode råd til, hvordan du bliver bedre til at hyggesnakke.
Her kan du øve dig på altid at have noget at sige, hvis nogen begynder at snakke til dig. På den måde undgår du ikke kun at blive nervøs og usikker, hvis nogen taler til dig. Det kan også være at du ender med at skabe nye venskaber.
Søg andre fællesskaber
Hvis du synes det kunne være rart, at have nogle flere venner, så er der heldigvis en masse forskellige ting du kan gøre.
En af de bedste måder at gøre det på, er ved at starte til en fritidsinteresse.
Det kan være en skakklub, fodboldklub, gymnastik, bogklub og så videre. Det er ikke så vigtigt, hvad det er, men nærmere, at det er noget som du interesserer dig for.
For det er oftere nemmere at snakke med folk, hvis I har en fælles interesse at snakke om.
På den måde kan du både dyrke en hobby du måske har men også møde nye mennesker og skabe nye venskaber.
Hvis du kunne tænke dig flere gode råd som dette, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Bryd ensomheden – 11 gode råd til dig, som føler dig ensom.
Kan læren hjælpe?
Du skriver, at du ikke ved hvad du skal gøre, og om din lærer overhovedet kan hjælpe dig?
Det er altid en god ide at fortælle sin lærer det, hvis man har det svært.
Det er nemlig ikke kun lærens job at undervise jer, men også deres job at sørge for, at deres elever har det godt.
Derfor vil de fleste lærere også gøre alt for at hjælpe dig så meget som muligt, så du får det bedre med at komme i skole.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal sige det til din lærer, så kan jeg anbefale dig at læse vores guide: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting.
Selvom din lærer ikke er dine forældre, så kan rådene stadig bruges.
Har du hørt om Girltalk?
Her til sidst, vil jeg lige høre dig om du kender til Girltalk?
Hos Girltalk kan du både chatte med dem eller melde dig til en af deres pige-fællesskaber.
Her sørger Girltalk for, at du mødes med andre piger, som har det svært, og som synes det kunne være fedt at være i et fællesskab med andre.
Det er et trygt og rart tilbud, som har hjulpet rigtig mange piger på 13-16 år.
Du kan læse mere om det på Girltalks hjemmeside under EmpowR.
Det kan være mega svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man først føler sig usikker og nervøs. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper