Hej, jeg er pissehamrende forvirret jeg snakkede om at komme ind på en 3 ring hf gerne d 3 marts og har nu fået advide at jeg simpelthen er for deprimeret til at starte selvom jeg fortalte dem at jeg var ret godt i gang med behandling af depression, men er det overhovedet muligt af give et afslag pga depression? Altså det virker som diskrimination men jeg er lidt for sur til selv og tænke helt logiskt om det selv så jeg ville bare vide om det her er noget jeg burde slå i mod og spørge om en ny samtale eller om de bare godt må sige nej på den måde?

(17 år)
Kære du
Det lyder som en rigtig svær situation. Jeg kan godt forstå, at det er hammer frustrerende, og at det føles som en uretfærdig grund til at få et afslag.
Må man give afslag pga depression?
Jeg ville ønske jeg kunne give dig et ja/nej svar til, om det er lovligt eller ej, at give et afslag pga. Depression.
Men det ved vi desværre ikke nok om her hos Mindhelper.
Få hjælp hos Uddannelsesguiden
Til gengæld så ved jeg, at Uddannelsesguiden ved utroligt meget om netop sådan noget.
Hos uddannelsesguiden hjælper de nemlig mennesker hver uge med alt fra job til uddannelse.
De har en mega god eVejledning, som jeg varmt kan anbefale dig at skrive til.
Her kan du tale direkte med en vejleder, som forhåbentlig kan give dig et svar omkring, hvad du kan gøre.
Du kan både ringe til dem, eller skrive med dem over mail eller i chatten.
Husk at få luftet tankerne
Det lyder til at det fylder meget for dig, at du har fået afslag til uddannelsen.
Det kan jeg godt forstå er rigtig nederen, når du gerne ville i gang.
Derfor er det også vigtigt, at du overvejer at tale med nogen omkring dig om, hvordan du har det.
For hvis vi bare går med vores frustrationer alene, så kan de ende med at fylde rigtig meget.
Og selvom det er frustrerende, så behøver det ikke at være noget der fylder hele tiden.
Hvem kan du snakke med
Derfor kommer jeg til at tænke på, om der er nogen omkring dig, du kan snakke med det om.
Det kunne for eksempel være en ven, en i din familie eller en god lærer.
Det vigtigste er bare, at det er en du føler dig tryg ved at snakke med.
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man får afslag på en uddannelse. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper