Vi er to piger, der skriver, fordi vi føler, vi er ved at drukne. Vi er helt nede og føler, at alt er imod os. Vi ved slet ikke, hvad vi skal gøre.
hej brevkasse.
vi er to piger som er helt nede, vi kan ikke rigtig se det positive i nogle ting og græder os selv i søvn. vi følger at vi er ved at drukne i lektier og følger at alt er i mod os.
hvad skal vi gøre?
hilsen de to stressede piger

(Pige, 15 år)
Kære stressede piger
Det er aldrig særligt rart, når man er så langt nede, at det bliver svært at se det positive i noget som helst. Så jeg er rigtigt glad for, at I har skrevet herind og delt jeres tanker.
Pres fra skole kan påvirke humøret
Det lyder sindssygt hårdt, når I har så meget arbejde oppe i skolen, at I føler, at I nærmest er ved at drukne i lektier. Og det er faktisk ikke unormalt, at det kan påvirke humøret, hvis man føler, at man har alt for travlt. Men det er et tegn på, at man har for meget over hovedet. Og at man skal skrue lidt ned for tempoet og passe på sig selv. Derfor skal I tage det alvorligt, når I oplever, at I er så pressede i skolen, at det går ud over jeres humør. Hvis det får lov til at stå på i alt for lang tid, kan det nemlig udvikle sig til stress. Så det er vigtigt, at I får fortalt nogen, at I har det sådan. Så I kan få hjælp til at få det bedre igen.
To gode råd
Der er også nogle ting, man kan gøre selv, som kan hjælpe lidt på tristheden. Derfor vil jeg prøve at give jer to gode råd, som I måske kan bruge. Det første gode råd er at lægge en plan for dagen. Altså simpelthen planlægge, hvornår I skal gøre hvad i løbet af dagen. Når man for eksempel har rigtigt mange lektier at lave, kan det nemlig være nemt at miste overblikket over, hvad man skal nå i løbet af en dag. Og der kan en plan over, hvad man skal i løbet af en dag hjælpe med at skabe overblik. Det er en rigtigt god idé at få en anden til at hjælpe jer med at lave planen. De kan nemlig hjælpe jer med at vurdere, hvad der er realistisk at nå i løbet af en dag.
Det andet råd er at skrive dagens gode oplevelse ned i slutningen af dagen. Jeg forstår godt, hvis I tænker, at jeg da heller ikke forstår noget. I skriver jo, at I har svært ved at se det positive i nogle ting. Og det er helt normalt, når man er presset og ked af det. Men det er derfor, det faktisk hjælper at træne sig selv i at få øje på de små gode ting, der sker i løbet af en dag. Det behøver nemlig ikke være store ting. Det kan for eksempel være, at I fik en mega god frokost. Så skriv det ned. Begge de to artikler jeg har linket til er målrettet mod unge med depression. Men I kan sagtens bruge dem alligevel. I kan også prøve at læse vores artikel med flere gode råd til, hvad man kan gøre ved tristhed.
Snak med jeres forældre
Men det allervigtigste I kan gøre er at snakke med jeres forældre om, hvordan I har det. I har selvfølgeligt hinanden at snakke med. Og det er super godt. Men det er også vigtigt, at jeres forældre ved, hvordan I har det. Det er nemlig dem, der er allertættest på jer. Så det er dem, der har bedst mulighed for at støtte jer, når det bliver svært. For eksempel, når I bliver rigtigt ked af det om aftenen. Men det er også bare vigtigt, at det er nogle voksne tæt på jer, der ved, at I ikke har det godt. For det er nemlig de voksne, der har bedst mulighed for at hjælpe jer. Og de kan de ikke, hvis de ikke ved, hvad der foregår indeni jer. Hvis det er lidt svært at fortælle jeres forældre, kan I prøve at starte med at skrive det til dem i et brev. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.
Snak med jeres lærere
Jeg kommer også til at tænke på, om I har prøvet at snakke med en lærer på jeres skole om, at I føler, at I er ved at drukne i lektier? Hvis ikke I har det, synes jeg, I skal prøve at gøre det. De fleste lærere har nemlig forståelse for, at det kan være drønhårdt at gå i skole med alle de lektier og afleveringer. Og de vil sikkert rigtigt gerne hjælpe jer med at finde ud af, hvordan det kan blive lidt mindre hårdt. Det kunne jo for eksempel være, at jeres lærere kunne hjælpe jer med at lave en plan for, hvordan I skal nå alle jeres lektier?
Jeg håber meget, at mit svar har hjulpet jer. Og så håber jeg, at I får snakket med nogen om, hvordan I har det. Så I kan få hjælp til at få det bedre igen.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper