Hej jeg er en pige på 16 år og jeg har i nogle år kæmpet med ocd og angst og det sidste halve år har det gået godt men så for nogle uger siden blev det slemt igen og det kom op lige pludselig uden jeg egentlig vidste at det var min ocd og nu har jeg bare underlige tanker om at jeg måske tænder på børn fordi jeg så et billede af et lille barns kønsdele så nu vil mit hoved gerne have at jeg tænder på det osv og jeg syndes det er helt vildt svært at være i. Og det føler jeg ikke rigtig at man kan sige til nogle fordi det er sådan en underlig ting.

(16 år)
Hej med dig
Det lyder til, at du står i en situation lige nu, hvor din hjerne driller dig rigtig meget. Derfor er det også rigtig godt at du rækker ud og skriver herind. Det er bestemt ikke nogle tanker, som du skal gå med alene.
Vi styrer ikke altid selv vores tanker
Jeg tror vi alle sammen kender det. Vi sidder og er i gang med noget og så pludselig popper der en tanke ind i hovedet, som man overhovedet ikke havde set komme. Hvad skal den betyde og hvorfor lige den tanke?
Vores tanker kommer og går i løbet af dagen, og derfor kan vi heller ikke altid styre hvad vores hjerne tænker på og hvorfor.
Ofte er det noget vi laver, som så minder os om noget andet, men andre gange er det også helt tilfældigt.
OCD og tvangstanker
Du skriver, at du det sidste halve år har kæmpet med angst og OCD. Det var begyndt at blive bedre, men her på det sidste, har det været rigtig slemt og er kommet ud af ingenting.
En af de symptomer, som er typiske for OCD, er tvangstanker. Tvangstanker er, som navnet hentyder til, tanker som tvinger sig ind i vores hoved. Det er altså med andre ord tanker, som man ikke selv har kontrol over.
Og faktisk så er tanker som “socialt uacceptable” nogle af de mest almindelige tvangstanker. Det vil altså sige: seksuelle tanker om familiemedlemmer eller børn, voldelige tanker eller lignende.
Da tankerne er socialt uacceptable, betyder det ofte, at man går med dem for sig selv og ikke siger dem højt. Men du skal vide, at der er mange med OCD som har prøvet at have de samme tanker som dig.
Hvis du kunne tænke dig at læse mere om tvangstanker og OCD generelt, kan jeg varmt anbefale dig Psykologer i Danmarks artikel: OCD med voldelige eller seksuelle tvangstanker.
Der er håb
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg ikke at du tænder på børn. For når du skriver herind, at det er rigtig svært at være i og ubehageligt, så tænker jeg, at det er et tegn på, at det ikke er noget som du rent faktisk har lyst til.
Så selvom jeg godt forstår du bliver rigtig bekymret og måske synes det er ubehageligt, så tror jeg mere, at det er din hjerne og OCD der driller dig, end at du rent faktisk tænder på børn.
For ofte når man har OCD, ser man, at jo mere man gør for ikke at tænke på noget bestemt, jo sværere bliver det at lade være. Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du har haft svært ved at få billederne ud af hovedet.
Har du hørt om headspace?
Hvis du har fået blod på tanden og fået lyst til at drøfte dine tanker og bekymringer med nogen, kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man har tanker, som man er forvirret over. De dømmer aldrig og vil altid lytte.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være enormt ubehageligt at gå med en masse tanker og billeder i hovedet, som man ikke kan lide. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper