Hej jeg tror at jeg måske har social angst så for noget tid siden sagde jeg det til min mor men hun sagde bare jeg var genert siden har jeg ikke turde og sige det igen jeg har taget måske 5-7 teste om det og alle er meget høje i procenterne

(13 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært, hvis man føler at man er mere end bare genert, men ikke tør at tale om det.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Der er noget som fylder
Først og fremmest, vil jeg starte med at sige, at jeg ikke kan fortælle dig om du har social angst eller ej.
Men det lyder til, at du har taget en masse test og kan genkende dig selv i mange af symptomerne. Derfor virker det også til, at der er noget inde i dig, som fylder.
Og når noget fylder i ens hverdag, er det vigtigt at man tager det seriøst og får snakket med nogen om det.
For hvis det går ud over ens hverdag og de ting man gerne vil lave, kan det være vigtigt, at man får den hjælp, man måske har brug for.
Genert vs. social angst
Inden jeg kommer med nogle bud på, hvad du selv kan gøre, vil jeg lige bruge noget tid på at forklare forskellen på at være genert, og så have social angst.
Hvis man er genert, kan man ofte opleve, at det er svært at være i sociale situationer. Man bryder sig ikke om for meget opmærksomhed rettet mod en, har svært ved at tale med nye mennesker og kan derfor finde på at undgå situationer, hvor man skal snakke med fremmede.
Hvis man har social angst, oplever man nogle af de samme ting, men ofte i en langt voldsommere grad. Man kan have enormt svært ved at tage ud og handle, spise eller drikke offentlige steder og man kan have rigtig svært ved at være på sit arbejde eller skole.
Det er selvfølgelig kun nogle af symptomerne og forskellen på at være genert og social angst. Hvis du har lyst til at læse mere om, hvad forskellen mellem de to er, så kan jeg varmt anbefale dig at læse Sundhed.dks infoside om social angst.
Er der nogen du kan tale med?
Jeg startede med at skrive, at det er vigtigt at man tager det alvorligt, når der er noget inde i en, som ikke føles rigtigt.
Og den bedste måde at gøre det på, er ved at snakke med nogen om det. Nu skriver du, at du har prøvet at tale med din mor om det, og at hun synes det bare er generthed.
Men kan du alligevel prøve at snakke med hende igen? Måske kan du fortælle hende, at det er noget som fylder meget hos dig og noget, som du godt kunne tænke dig noget hjælp til?
Hvis ikke du har lyst til at tale med din mor om det igen, kan det være der er andre omkring du kan snakke med? Det kan være en onkel, dine bedsteforældre eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at det er en som du stoler på og er tryg ved.
Det kan være, at de har nogle gode råd til hvad du kan gøre eller kan hjælpe dig med at finde noget der hjælper.
Kan du tage til lægen?
Hvis du sidder tilbage med en følelse af at du har social angst, og godt kunne tænke dig noget hjælp, så kan du altid tage et smut forbi lægen.
Læger ved en masse om både kroppen og hovedet, og er derfor ofte rigtig gode at snakke med, hvis der er noget, som går en på.
Hvis det virker lidt skræmmende at tage til lægen alene, kan du jo eventuelt spørge en i din familie, om de kunne tænke sig at tage med dig til lægen.
Selvom du måske ikke synes det er skræmmende at tage alene til lægen, så kan det være rart at have en anden med.
Hvis du kunne tænke dig at læse mere om at tage til lægen og hvad det vil sige, når man er under 18 år, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært
Det kan være svært at vide, hvornår noget er almindelig generthed og hvornår noget er social angst. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper