Hej
Jeg har tidligere lidt af depression, og har stadig angst og OCD. På det seneste har min angst været virkelig voldsom, og jeg har en konstant migræne i panden.
Jeg har alle symptomer på stress, men jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre for at få det til at falde ned inden det går helt galt. Jeg har lige fået ny kæreste og nyt job, og jeg overtænker alting rigtig meget. Det er både med til at forværre stressen og ødelægger forholdet til min kæreste. Hvad kan jeg gøre?.
Vh

(20 år)
Hej 20 årig
Det lyder til, du er ramlet ind i en svære periode lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Det er normalt at føle sig stresset, når der sker nye ting
Det lyder som om, der er sket en masse nye ting i dit liv på det seneste og, at det har fået dig til at føle dig rigtigt stresset. Er det rigtigt forstået? Når der sker nogle nye ting i ens liv som, at man har fået nyt job, så er det helt normalt, at man kan komme til at føle sig stresset. For når man starter på et nyt job, så er der mange nye ting, man skal lære. Og man kan måske også føle, at man gerne vil præstere lidt ekstra og vise, at man har styr på tingene. Og stress er noget, der bliver aktiveret i os, når vi skal præstere.
Det gør det, fordi den kortvarige stress kan hjælpe os med at arbejde mere effektivt og klare os bedre i den periode, vi skal præstere. Men stressen skal helst falde til ro igen på et tidspunkt. Hvis ikke den gør det, så er det vigtigt at tage det alvorligt. For der er ikke nogen mennesker, der kan holde til at være stresset hele tiden. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel med gode råd til at skrue ned for presset i hverdagen. Det kan være, der er nogle råd deri, der kan hjælpe dig med at få skruet lidt ned for følelsen af stress.
Får du hjælp til angsten?
Du skriver, at din angst har været virkeligt voldsom for tiden. Det tænker jeg, giver rigtigt god mening. For stress kan påvirke ens angst og gøre, at den kommer til at fylde endnu mere. Samtidigt kan angsten også nemt gøre, at man kommer til at føle sig endnu mere stresset, så det kan hurtigt blive en rigtigt ond cirkel. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon får noget hjælp til din angst?
Hvis ikke du gør det, så er mit bedste råd til dig, at du skal snakke med din læge om din angst. For hvis man både kæmper med angst og føler sig stresset, så kan man godt have brug for noget hjælp fra en professionel for at få det bedre. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om det måske kunne være godt for dig at få noget hjælp til at klare stressen og angsten. Samt hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få den hjælp henne.
Hvis du allerede går i noget behandling for din angst – for eksempel hos en psykolog eller en psykiater. Så synes jeg, at du skal prøve at snakke med din behandler om, at din angst er blevet meget mere voldsom for tiden. For din behandler er der for at hjælpe dig. Og jeg tænker, at din behandler kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre for at få ro på både angsten og følelsen af at være stresset.
Snak med din kæreste
Når man ikke har det godt, så kan det godt komme til at påvirke ens forhold til ens kæreste. For når man føler sig stresset, så har man måske mindre overskud til at være sammen med sin kæreste og gøre ting sammen. Måske har man også en kortere lunte og har lettere ved at blive sur eller ked af det. Derfor giver det rigtigt god mening, at du oplever, at dit forhold til din kæreste bliver påvirket af, at både stressen og angsten fylder rigtigt meget for dig for tiden. Men det er rigtigt hårdt, når det går udover ens forhold på den måde. Især når forholdet er helt nyt.
Jeg tænker, det bedste du kan gøre, er at snakke med din kæreste om, hvordan du har det for tiden. For så ved din kæreste nemlig, hvorfor du ikke har så meget overskud for tiden. Samtidigt så kan I også få snakket om, hvad I begge to kan gøre for, at det ikke bliver så hårdt for jeres forhold, at du har meget om ørene for tiden. Hvis der er nogle tanker eller bekymringer i forhold til jeres forhold, som også er med til, at du føler dig stresset for tiden. Så kan I også få snakket om dem. Det kan nemlig tit hjælpe en del at få sat ord på de bekymringer og få snakket om dem. På den måde finder man nemlig tit ud af, at virkeligheden slet ikke er lige så slem, som man måske frygtede.
Sæt ord på dine tanker
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med nogle andre om, hvordan du har det for tiden? Det kunne for eksempel være nogle gode veninder, dine forældre eller en helt tredje person, som du er tryg ved. Vi mennesker er nemlig ikke bygget til at skulle klare os igennem de svære periode alene. Og når man overtænker og har en masse tanker, der fylder meget, så hjælper det tit at sætte ord på dem. Så får man dem nemlig ud af hovedet og bare det gør tit, at de kommer til at fylde lidt mindre.
Når man skal sætte ord på sine tanker, så bliver man tvunget til at tænke dem til ende i stedet for, at de bare kører i ring oppe i ens hoved uden, at man får tænkt tankerne færdige. Hvis det er svært for dig at finde ud af, hvordan du skal starte samtalen, så kan du læse vores artikel om at snakke med sine venner om de svære ting og om at snakke med sine forældre om de svære ting. Der er nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan få sat ord på de svære ting. Du kan også kigge i vores artikel om at bryde tunge tanker, når de kører i ring, hvis du har lyst. Det kan være, der også er noget i den, der kan hjælpe dig med at få ro på tankerne.
De kan hjælpe hos PsykInfo
Jeg tænker på, om du mon kender til PsykInfo? Det er et tilbud, der findes i alle regioner, som man altid kan tage fat i, hvis man for eksempel kæmper med en psykisk sygdom som angst eller OCD. Hos PsykInfo sidder der nemlig nogle dygtige rådgivere klar til at snakke, som eksempelvis kan hjælpe en med at finde ud af, hvad man kan gøre, hvis man har fået det værre. Hvis du godt kunne tænke dig at få en snak med en fra PsykInfo, så kan du skrive dit postnummer ind i vejviseren nedenunder. Så viser den hvilken PsykInfo, der er tættest på dig.
Find hjælp i din kommune
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har givet dig nogle idéer til, hvad du kan gøre. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvordan der kan komme lidt mere ro i dit liv. Sådan så du ikke skal gå og føle dig hammer-stresset hele tiden, for det fortjener du ikke.
De bedste hilsner fra en Mindhelper