Hej Mindhelper
For 2 år siden blev jeg ramt af en stress, efter det fik jeg angst syntomer, jeg er bange for alting nærmest, og så har jeg også nogle tanker konstant fx når jeg kigger på et træ, tænker jeg på at det falder ned over mit hus, og slår mig ihjel. Jeg ved det bedste er at snakke med mine forældre om det, men jeg føler det simpelthen er for åndssvagt, jeg har altid ikke været så positiv over sådan noget følelser snak. Desværre er jeg også typen der skjuler dem.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe
Kh

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det kan være rigtigt svært, at få fortalt sine forældre om, hvordan man har det. Også selvom man måske godt ved, at det kan være en rigtig god idé. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det.
Angst
Man kan godt opleve at få angstsymptomer, hvis man har været ramt af stress. Det er helt normalt at opleve og kan komme, fordi kroppen kommer til at tro, at der er noget, som er farligt og så sætter i alarmberedskab. Og hvis man så har været rigtigt stresset, så skal der ikke så meget til, at den alarm går igang i kroppen. Men selvom angst er rigtigt ubehageligt, så er det heldigvis ikke farligt. Du kan læse meget mere om angst og hvad det er for en størrelse i vores artikel om angst.
Du har helt ret – men det kan være svært alligevel
Du skriver det selv så fint, når du siger, at det bedste er at snakke med sine forældre om det. For det er nemlig tit ens forældre, som har den bedste mulighed for at hjælpe ens, når man oplever noget svært, som eksempelvis angst. Men det er nogle gange nemmere sagt end gjort. Vi mennesker kan nemlig godt komme til at tro, at vores problemer er åndsvage eller at vi burde kunne klare dem selv.
Men alle mennesker har brug for hjælp engang imellem. Det har dine forældre helt sikkert også selv prøvet, dengang de var på din alder. Derfor er det også fuldstændigt okay at komme og fortælle, at man har brug for en hånd til noget. De fleste forældre elsker nemlig deres børn og vil rigtigt gerne hjælpe. Derfor vil de også rigtigt gerne have det at vide, når der er noget, der er svært, så de kan hjælpe.
Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting. Du er nemlig langt fra den eneste unge, som synes det er rigtigt svært. Derfor har vi prøvet at samle en masse gode råd til, hvordan man kan få sagt de ting, som fylder for en. Jeg kan især godt lide rådet om, at man gerne må skrive sit problem ned og give det til sine forældre. For hvis det er svært at få ordene ud af munden, så kan det nogle gange være nemmere at skrive dem ned. Og det er fuldstændigt okay, at fortælle det på den måde. Det vigtigste er bare, at man får det sagt.
Hvis du har en veninde, lærer eller anden bekendt, som du er tryg ved at snakke med. Så kan du også fortælle dem om angsten og så spørge, om de vil hjælpe dig med at få det fortalt til dine forældre. For nogle kan det være en rigtig rar måde, at gøre det på.
Ring til Angsttelefonen
Jeg tænker også, at det kunne være en god idé, hvis du prøvede at kontakte Angsttelefonen. Angsttelefonen er en frivillig rådgivning, man kan ringe til, hvis man har spørgsmål om angst eller brug for hjælp til angst. De er super søde og mega dygtige og jeg er næsten helt sikker på, at de har snakket med mange unge, som også synes det er svært, at få snakket med deres forældre om det. Hos Angsttelefonen kan man også få rådgivning til, hvad man selv kan gøre for at få ro fra angsten og hvor man kan få hjælp til at behandle angsten. For selvom angsten måske fylder rigtigt meget lige nu, så er der hjælp at hente derude. Dine forældre er også mere end velkomne til at ringe til Angsttelefonen.
Tag en tur til lægen
Hvis man oplever angst, så er det også altid en god idé, at tage en tur til lægen. For lægen vil kunne hjælpe en med at finde et sted at få hjælp til at behandle angsten og vil kunne sørge for, at man bliver sendt i rigtig retning. Du kan eventuelt tage en af dine forældre med til lægen, så de kan være med til at hjælpe. Det kan være super rart, at have ens forældre med sig.
Det kan være mega svært, at få fortalt sine forældre, at man oplever angst. Men som du selv så fint siger, så er det noget af det bedste, man kan gøre. Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og du har fået mod på, at få snakket med dine forældre. Vi hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper