Jeg lider rigtigt meget af eksamensangst. Og jeg skal til eksamen snart. Så jeg overvejer at droppe ud, fordi det kommer så tæt på. Hvad gør jeg?
Hej
Jeg lider af ekstrem eksamens angst jeg skal til eksamen om en uge og overvejer helt at droppe ud på grund af eksamen kommer så tæt på og at jeg ikke kan klare det 🙁
Nogle gode råd? Vil gerne igennem det her men det stresser mig bare

(Pige, 20 år)
Kære 20-årige pige
Det er hamrende hårdt at være bange for at gå til eksamen. Særligt når man er i gang med uddannelse, for eksamen er bare en indgroet del af det at studere. Så jeg er glad for, at du har valgt at dele dine tanker, for det lyder til, at det påvirker dig rigtig meget.
Måske har du allerede været til eksamen. Måske er du allerede droppet ud. Men jeg vælger alligevel lige at komme med nogle råd mod eksamensangst, og hvad du kan gøre i din situation. Om ikke andet, kan de måske hjælpe dig fremadrettet.
Angsten vil have dig til at droppe ud
Det kan skabe rigtig meget angst at skulle til eksamen. Og nogle kan endda gå helt i sort, når de er til eksamen på grund af angsten. Derfor er det heller ikke ualmindeligt, at du får lyst til at droppe ud for helt at undgå eksamen. Men der er det vigtigt at huske på, at det er angsten, der vil have dig til at droppe ud. For det er sådan med angst, at den vil have os til at undgå de ting, der gør os bange. Men der er det vigtigt at kæmpe imod, for ellers kan angsten gå hen og begrænse os og påvirke os rigtig meget.
Fortæl om din angst til en på skolen
Som jeg begyndte at skrive i afsnittet ovenfor, er det vigtigt at kæmpe imod angsten. Derfor er det også vigtigt, at du ikke dropper ud, men går til de her eksaminer. Men du skal ikke gå med det her alene. Der er folk omkring dig, der skal vide, at du bokser med eksamensangst. Og i sådan en grad, at du har lyst til at droppe ud. Derfor er mit bedste råd, at du snakker med nogen på din skole. En studievejleder, en lærer eller en helt tredje. Når man er så angst, som du udtrykker i dit brev, skal du have hjælp og støtte til at overkomme det. Og du skal have mulighed for at lufte dine tanker om at droppe ud. Og sammen med den person, du snakker med, skal I finde muligheder for, hvordan man kan gøre de her situationer nemmere for dig at komme igennem.
Du kan også selv gøre noget
Som jeg skrev i starten af brevet, ville jeg give dig nogle råd mod eksamensangst. Derfor linker jeg til vores artikel omkring eksamensangst, så du har mulighed for at læse dig til nogle gode råd og idéer. Så kan du vælge og vrage mellem de ting, du selv synes giver mening i din situation.
Jeg ønsker dig held og lykke med fremtidige eksaminer. Og jeg håber, at du har kunnet bruge mine råd til noget. Hvis ikke i denne omgang, så måske i den næste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper