Hej,
Jeg skriver, da jeg er en ung pige der kæmper med angst i visse situationer. Jeg har rigtig svært ved F.eks at tage på arbejde, fordi jeg frygter at miste kontrol. Dette kan F.eks omhandle min kæreste, da jeg er bange for at jeg ikke har kontrol over vores forhold. Jeg er altså bange for at der skulle ske noget, fordi jeg laver noget andet. Jeg er så i tvivl om hvad jeg skal gøre – om jeg skal tvinge mig selv på arbejde, eller om jeg skal sige op, og gå derhjemme lidt i mit sabbatår. Angsten påvirker virkelig min hverdag, da jeg konstant er bange for at miste en bestemt kontrol over noget. Derfor kan jeg også godt lide at planlægge mine uger og aftaler, så jeg ved hvad der skal ske.. Jeg ved at vejrtrækningsøvelser hjælper, og at det hjælper at tænke andre tanker, men det er bare så svært at holde sig selv oppe hele tiden, når ens hjertebanken tydeligt kan mærkes.

(19 år)
Kære Du
Det lyder til at angsten fylder en del hos dig for tiden. Det kan være mega hårdt at kæmpe med angst. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For dem skal du bestemt ikke gå med alene
Angst
Det lyder til, at angsten fylder og påvirker dig meget. Du skriver også, at det er svært at holde sig oppe, når hjertebanken tydeligt kan mærkes. Det kan jeg sagtens forstå. For det kan være hammerubehageligt, når hjertet pumper derudad, pulsen stiger, og man begynder at svede. Når det sker sætter kroppen og hjernen gang i hele alarmberedskabet. Det er noget, som sidder i os fra den gang, hvor vi levede ude i vildmarken. Der var det nemlig rigtig vigtigt, at man reagerede på farer, så man fx ikke blev spist af et vildt rovdyr. Selvom vi ikke længere lever i risiko for at blive spist af vilde dyr, så sidder den mekanisme stadig i os i dag. Og så kan hjernen godt komme til at fortolke nogle helt ufarlige ting som farlige og sætte gang i hele alarmberedskabet.
Det kan være mega opslidende at gå og kæmpe med angst, fordi man bruger hammer-meget energi på at være på vagt hele tiden. Men heldigvis kan man godt få det bedre og få angsten til at fylde mindre. I denne artikel, kan du læse lidt mere om angst. Der står også en masse gode råd til, hvad man kan gøre, når angsten fylder meget. Vi har også et angstforløb, som består af nogle små videoer og øvelser, som måske også kunne være hjælpsomt for dig. Hvis du har lyst kan du tage et kig på forløbet her.
Snak med din leder
Du skriver, at du kæmper med angst i visse situationer og derfor gerne vil have kontrol. Det kan være rigtig svært at have det sådan. For når angsten banker rundt i kroppen, så er hele ens system på overarbejde. Og så kan tanken og behovet for kontrol godt poppe frem. For det er ikke rart at have angst, og man kan godt komme til at føle, at hvis man har kontrol over tingene, så kan man undgå angsten. Derfor giver det også god mening, at du godt kan lide at planlægge, for det bliver en måde at have kontrol på. Men det kan sommetider komme til, at blive en selvforstærkende spiral, for der er rigtig mange ting, som man ikke kan kontrollere. Og når man ikke kan det, så kan angsten godt poppe frem. Og det er ikke rart, og så bliver behovet for kontrol måske endnu større. Giver det mening?
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du blev ved med at arbejde, også selvom det er mega svært. For hvis du stopper med at arbejde, kan du komme til at bekræfte angsten i, at det er farligt at gå på arbejde.
Jeg kommer derfor også til at tænke på, om du har snakket med din leder om, hvordan du har det? For hvis du ikke har gjort det, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide. Så kan det også være, at I kan finde en løsning, hvor du måske kan gå lidt ned i tid eller tage en fem minutters pause, hvis du kan mærke, at angsten fylder alt for meget. Det fleste ledere vil rigtig gerne have, at deres medarbejdere har det godt. Derfor sætter de ofte også pris på, at man er ærlig overfor dem, når der er nogle ting som er svære. Så de kan hjælpe med at finde en løsning, som er rar for en at være i.
Snak med din kæreste
Du skriver også, at angsten påvirker dit forhold til din kæreste, fordi du gerne vil have kontrol over jeres forhold. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din kæreste om, hvordan du har det. For det kan være rigtig svært at gå og have det sådan. Og så kan alt det svære og bekymringerne godt komme til at ligge og ulme i maven. Derfor kan det også være rart at få snakket om, og det kan måske også være med til at punktere nogle af alle de svære tanker og bekymringer, som fylder hos dig.  Det tænker jeg måske kunne være lidt rart, så du ikke skal gå og have det sådan og føle dig så ængstelig.
Snak med nogen omkring dig
Det kan være mega svært at gå og kæmpe med angst. Og vi mennesker er slet ikke lavet til at gå med alt det svære alene. Vi er lavet til at have brug for andre, når livet bliver svært. Derfor tænker jeg også, at det ville være en rigtig god ide at du snakkede med nogen omkring dig om, hvordan du har det. Det kan være en god veninde, dine forældre, eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse super søde og rare frivillige klar. Der er intet som er for stort eller småt til Headspace, og de vil altid gerne lytte. De er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle svære ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym.
Tag et smut til lægen
Når man kæmper med angst, og det fylder rigtig meget, kan det være en rigtig god ide at tage et smut forbi lægen. For læger ved en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er de også rigtig gode til at hjælpe, når man har det svært. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der vil være den rigtige hjælp for dig. Og læger er vant til at snakke med unge om svære ting. Derfor ved de også godt, at det måske kan være lidt svært. Men de gør som regel deres allerbedste for at hjælpe og sørge for, at det er rart for dig.
I vores artikel om at snakke med lægen om svære ting, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at gå til lægen, når man har det svært.
Det kan være hammerhårdt at kæmpe med angst. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper