Jeg kæmper med nogle skræmmende tanker om at gøre skade på mig selv, og dem jeg holder af. Jeg er dybt ulykkelig, for jeg kunne aldrig drømme om at gøre mig selv eller min familie fortræd.
Hej brevkassen
Jeg er en pige på 20 år, som altid har været livsglad, frisk og med et positivt sind – indtil for ikke så længe siden.
Jeg fik for nogle uger siden, hvad jeg nu tror kunne være et angstanfald på min arbejdsplads. Herefter var jeg overbevist om, at det var noget fysisk, der var i vejen, idet jeg aldrig har oplevet noget lignende før. Jeg kontaktede min læge, men alt var, som det skulle være – intet galt med hverken hjerte eller blodprøve.
Jeg fik det herefter blot mere og mere skidt mentalt, da jeg ikke vidste, hvad der var i vejen, og hvad der skete med mig, og nu er jeg på et stadie, hvor jeg lider af ubehagelige og aldeles skræmmende tanker og at gøre skade på mig selv og dem, jeg holder allemest af. Dette giver mig angst symptomer som hovedpine, svimmelhed, ingen appetit, er let til tårer, og kan ikke sove om natten. Jeg er dybt frustreret og ulykkelig, da jeg elsker min familie overalt på jorden, jeg elsker mig selv om mit liv, og kunne ALDRIG drømme om at gøre hverken mig selv eller dem fortræd.
Jeg har nu læst om ‘aggressive tvangstanker’ på nettet, og jeg er næsten 100% sikker på, at det er det, jeg lider af. Men kan det opstå efter et angstanfald? Jeg har også været meget presset på det sidste i 3.g med eksamener, afleveringer samt en optagelsesprøve til journalisthøjskolen i Aarhus. Har også altid været et ordensmenneske. Kan det derfor opstå som følge af en længere stressperiode eller min trang til perfektionisme?
Jeg har kontaktet min læge igen, og har også taget kontakt til en psykolog.
Jeg vil bare gerne have disse tanker ud af mit hoved, idet de hæmmer min livsførelse og livsglæde i enormt stor grad, da jeg jo som sagt elsker mit liv, mine forældre og min familie. Jeg vil gerne vide, hvordan jeg kommer videre herfra, således jeg kan nyde mit liv fuldt ud igen som før.
Håber I kan hjælpe mig på vej.
Venlig hilsen en meget forvirret og frustreret pige

(Pige, 20 år)
Kære den meget forvirrede og frustrerede pige
Jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret og frustreret for tiden. For det lyder bare som en mega svær periode, du er ramlet ind i. Så jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Tankerne er ikke farlige
Det lyder sindssygt ubehageligt, at du slås med de her tanker om at komme til at gøre skade på dig selv eller din familie. Men faktisk er det ikke unormalt at opleve sådan nogle tanker fra tid til anden. Man kan blive rigtigt forskrækket, når man får tankerne, fordi de føles meget virkelige. Og man kan måske blive bange for, om man kunne komme til at gøre alvor af de her tanker. Men der er det rigtigt vigtigt at vide, at selvom sådan nogle meget påtrængende tanker føles meget virkelige, så er de det ikke. Og de kommer ikke, fordi det er noget, man har lyst til at gøre. Det er faktisk det totalt modsatte. De kommer, fordi det er noget, man virkeligt frygter at komme til at gøre. Så selvom de her tanker er mega ubehagelige, så er de heldigvis på ingen måder farlige.
Øv dig i at acceptere tankerne
Det allerbedste man kan gøre ved de her mega påtrængende tanker er at acceptere, at de kommer. Jeg ved det godt – det er helt vildt meget lettere sagt end gjort. Men jo mere man forsøger at få dem til at gå væk, jo mere bliver de faktisk ved med at poppe op. Det er nemlig sådan med tanker, at jo mere opmærksomhed man giver dem, jo mere kommer de også til at fylde. Så hvis man øver sig i at sige til sig selv: “nu opdagede jeg lige sådan en super påtrængende tanke igen. Den er ikke særligt rar, men den er ikke virkelig, og den forsvinder igen ligesom alle andre tanker,” så vil tankerne også på et tidspunkt begynde at få mindre magt over en.
Jeg ved som sagt godt, at det ikke er noget, man bare lige gør. Men jo mere man øver sig i at lade de her tanker være okay, når man opdager, at de dukker op, jo nemmere bliver det. Det er ligesom at lære at cykle. I starten var det mega svært, og man vælter for det meste en del gange. Men efterhånden som man har cyklet mere og mere, lærer man at holde balancen. Og til sidste cykler man helt uden at tænke over det. Det er præcis det samme med at øve sig i at lade de her tanker være okay. I starten lykkedes det sikkert langt fra hver gang. Men hvis du bliver ved med at øve dig, skal det nok lykkedes.
Snak med nogen
Du har allerede taget nogle virkeligt vigtige skridt i forhold til at få det bedre. Det er nemlig så godt, at du allerede har taget fat i din læge og også har taget fat i en psykolog. Hvis du fortæller psykologen om de her super ubehagelige tanker, er jeg nemlig næsten sikker på, at han eller hun nok skal hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan håndtere de her tanker. Og psykologen har også meget bedre mulighed for at hjælpe dig, end jeg har. Psykologen kan nemlig bedre snakke med dig om, hvad der mon kunne være hjælpsomt for dig.
Derfor er det allerbedste råd, jeg kan give dig lige nu at snakke med nogen omkring dig om de her tanker. Det lyder som om, du har en super dejlig familie, som du er rigtigt glad for. Så jeg tænker på, om du mon kan snakke med dem? Jeg ved godt, at det kan være super svært at skulle snakke med andre om de her tanker. Men det er så vigtigt, at man prøver at gøre det alligevel. For det kan faktisk også hjælpe en med at øve sig i at acceptere tankerne. For det er tit sådan, at jo mere man får sat ord på de tanker, man går rundt med, jo mindre farlige kommer de faktisk også til at føles.
Tag fat i AngstTelefonen
Hvis man slås med angst-lignende problematikker, kan man altid ringe ind til AngstTelefonen. Hos Angsttelefonen sidder der nogle rådgivere klar til at snakke med dig, som ved rigtigt meget om angst. Man behøver ikke at vide med sikkerhed, om man har angst for at kunne ringe til Angsttelefonen. Hos Angsttelefonen er de vant til at hjælpe folk, der slås med angst. Så de ved godt, at det kan være svært at snakke om. Og de skal nok hjælpe dig, så godt de kan, med at få sagt det som du gerne vil sige. Du kan være helt anonym hos Angsttelefonen, hvis du helst vil det. Så den kan du trygt tage fat i.
Der er desuden kommet et spørgsmål ind for nyligt, som minder meget om dit spørgsmål. Derfor linker jeg dig lige til det svar. Jeg tænker nemlig, at du også kan få noget ud af at læse det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at det måske kan berolige dig lidt at vide, at de her tanker altså ikke er farlige, selvom de føles meget virkelige.
De bedste hilsner fra en Mindhelper