Hej,
Jeg har for tre måneder siden diagnosticeret autisme. Jeg stoppede med at gå på min skole da jeg havde det virkelig dårligt. Jeg har ikke været i skole i næsten tre måneder her i den seneste måned er jeg begyndt at få selvmordstanker. Jeg venter på at starte på en Sputnik skole for folk med autisme der har det rigtig svært. Jeg venter også på at jeg skal få et selvforståelsesforløb om autisme, men der er måske vente tid det ved jeg ikke. Jeg tror at jeg har selvmordstanker, fordi at jeg bare er hjemme hele tiden. Jeg er mega angst for tankerne, da jeg ikke ville have dem, men også bange for jeg vil gøre noget ved dem, men det tror jeg ikke. Jeg er bare virkelig angst og bange og jeg forstår ingenting eller hvorfor jeg har sådan nogen tanker. Kh en 13 årig pige

(13 år)
Kære en 13 årig pige
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg: “hold da fast, det er nogle store omvæltninger, der sker i dit liv.” For du har både fået en diagnose, du skal forholde dig til. Og du skal skifte skole, venter på et selvforståelsesforløb og nu kommer de her tanker om selvmord.
Det er rigtigt mange ting på en gang. Og derfor kan jeg godt forstå, hvis du er bange og har svært ved at forstå, hvorfor de her selvmordstanker dukker op i den seneste måned.
Din krop og hjerne reagerer på en kaotisk periode i dit liv
Når kroppen og hjernen bliver overvældet. fx. fordi man har det dårligt og der sker rigtigt mange forandringer på samme tid, så reagerer hjernen nogle gange ved at lave selvmordstanker.
Selvom det måske lyder mærkeligt, så betyder selvmordstanker oftest ikke, at man har lyst til at dø, men derimod at man er udmattet og ikke kan overskue ens liv. Og du beskriver det selv så fint, når du siger, at du tænker, tankerne måske er kommet fordi, du er så meget hjemme. For du er jo netop så meget hjemme, fordi der er en periode, hvor det hele er svært og forvirrende. Og sådan en situation kan godt få sådan nogle tanker til at poppe op.
Jeg læste engang en statistik som sagde, at det var hver 5. ung, som på et eller andet tidspunkt i løbet af deres ungdom oplevede selvmordstanker. Og vi møder rigtigt mange unge i brevkassen, som beskriver lidt det samme som dig
Du skal vide, at selvom tankerne er der lige nu, og at du er bange og forvirret, så betyder det ikke, at det kommer til at være sådan for altid. Oftest sker der det, at når der kommer mere ro på ens liv og man får det bedre, så forsvinder selvmordstankerne af sig selv.
Tanker kan ikke styre dig
Selvmordstanker er ikke farlige, men de er ubehagelige. Men det er tanker på samme måde, som alle andre tanker.
De kan ikke styre dig eller tvinge dig til at gøre noget. Man kan fx også nogle gange få en tanke om, at man har lyst til at gøre noget helt skørt, som at råbe højt i Føtex eller skubbe til en person, man går forbi på gaden. Men man gør det ikke, for det har man i virkeligheden ikke lyst til, når det kommer til stykket.
Så når du skriver, at du ikke tror, at du vil gøre noget ved tankerne, så er det et rigtigt godt tegn. For det er dig og ikke tankerne, som bestemmer.
Du skal fortælle nogen om tankerne og ikke gå med dem alene
En af de ting, som kan være rigtigt hjælpsomt, hvis man har selvmordstanker, er at få fortalt nogen om det. For det er sådan, at hvis man går med tankerne alene, så føles de ofte meget større, uoverskuelige og uhyggelige, end hvis man deler dem med nogle.
Det kan være svært. Det ved jeg godt. Men jeg vil foreslå, at du taler med dine forældre om, hvordan du har det. Herunder har jeg skrevet en sætning, du kan bruge til at åbne snakken.
Du kan fx. sige:
“Mor, jeg har brug for at snakke med dig om noget. Jeg har det svært med, at der sker så mange forandringer lige nu. Og jeg er begyndt at have tanker om selvmord, og jeg har brug for din hjælp til, hvad jeg skal gøre”.
Så kan I nemlig sammen snakke om, hvad der kunne være godt for dig i det næste stykke tid, mens der stadig er så mange forandringer i dit liv. Lige nu står der Mor i sætningen. Men det kunne også være din far eller en anden voksen, som du er tryg ved. Så erstatter du bare ‘Mor’ med ‘Far’ eller deres navn.
Børnetelefonen står altid klar til at hjælpe dig
Hvis du har brug for at snakke lidt mere med nogle, der ikke kender dig, så synes jeg du skal kontakte Børnetelefonen
Du er velkommen til at skrive herind igen, men hos Børnetelefonen kan du både ringe, sms’e og chatte. Så der har du lidt bedre mulighed for at fortælle lidt mere om, hvordan det går end her i brevkassen.
De er så mega søde inde hos Børnetelefonen. Og det er helt gratis og anonymt. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Det er en svær periode i dit liv lige nu. Men jeg håber at mit brev har givet dig lidt håb for, at det snart bliver bedre. Du skal vide, at jeg hepper på dig og krydser fingre for, at det kommer til at gå super godt på den nye skole.
De bedste hilsner fra en Mindhelper