Hej,
Jeg er helt drænet fra energi, og kan ikke tage mig sammen, når jeg kommer hjem. Jeg er aktivt deltagende på gymnasiet (går i 3.g), hvor jeg sørger for altid at skrive noter i timen og forsøger at sige noget i hver time. Men skriftlig kan jeg ikke følge med. Jeg har intet overskud, og jeg kan bruge op mod 8 timer på en aflevering (der kun skulle have taget 4 timer) og så stadig kun have skrevet en halv side. Jeg sætter tid af til afleveringer, men jeg kan ikke komme nogen vejne. Jeg har endda fået hjælp fra min danseunderviser, som hjalp ved at motivere mig gennem tidtagning af hver del af en afleveringsopgave. Alligevel kunne jeg ikke finde ud af at blive færdig og få afleveret opgaven, selvom hun sagde, jeg bare skulle aflevere, det jeg så havde. Jeg har ikke fortalt mine forældre om, hvor dårligt det står til, da min mor flere gange har udtrykt en holdning om, at jeg ikke skal få 4 eller derunder i skolen (selv da jeg havde fået konstateret depression i 2.g). Jeg plejede at få 10 og 12-taller. Det gør jeg stadig i nogle mundtlige fag, men skriftligt står jeg nu til at dumpe engelsk og få 02 og 4 i et andet A-fag. Vil ikke leve længere og tør ikke sige det til nogen.

(19 år)
Hej 19 årig
Det lyder til, at du er ramlet ind i en rigtig svær periode lige nu. Og når man er det, kan det godt påvirke ens overskud rigtig meget. Derfor er jeg også glad for, at du rækker ud og har skrevet herind til os.
Det kan godt blive bedre igen
Du skriver, at du sørger for at skrive noter og forsøger at få sagt noget i hver time, når du er i skole. Men når du så kommer hjem, så er du helt drænet for energi. Når jeg læser det, så synes jeg, at det lyder til, at du bruger rigtig meget energi, når du er i skole. Derfor tænker jeg også, at det giver mening, at du føler dig drænet, når du kommer hjem. For al energien er simpelthen gået til at være på og skrive noter i skolen. Og det kan være rigtig hårdt og frustrerende, når man er ramlet ind i en periode, hvor overskuddet til at lave afleveringer og lektier ikke er der. Men det er ikke unormalt at have det sådan fra tid til anden. Det oplever rigtig mange gymnasieelever. Og heldigvis oplever de fleste også, at overskuddet lige så stille kommer igen. Så selvom det er svært lige nu, kan det godt blive bedre.
Man spiser en elefant ved at bryde den ned i mindre bidder
Du skriver, at du har fået hjælp af din danselærer, som hjalp dig med tidstagning af hver del af opgaven. Det lyder til, at du har en rigtig sød og hjælpsom danselærer. Og det gør mig glad at høre. For det kan nemlig være rigtig rart at have nogle søde mennesker, som hjælper og støtter en i det, som er svært. Så du skal endelig blive ved med at snakke med din danselærer om, hvordan du har det.
Men du skriver også, at selvom du fik den hjælp, så kunne du ikke få lavet opgaven færdig og få afleveret den. Det kan godt være helt vildt frustrerende, når man ikke kommer i mål på den måde, som man gerne vil. Derfor kan det også nogle gange være en god ide at sænke kravene lidt og give sig selv plads til at have en svær periode. Og måske gøre som din danselærer siger og så bare aflevere det du nu har fået lavet. Jeg tænker også, at det med at dele opgaven op i mindre bidder kan være en rigtig god ide at blive ved med. Tit kan tingene nemlig blive lidt mere overskuelige, når man fx kun skal skrive en indledning eller analyse, og ikke en hel opgave på flere sider.
I vores artikel Sådan løser du problemer trin-for-trin står der også nogle gode råd og teknikker til hvordan man kan overkomme det der bøvler for en. Så jeg tænker at der måske er noget i den, som kan være hjælpsomt for dig?
Snak med dine forældre selvom det er svært
Du skriver, at du ikke har fortalt dine forældre om, hvor dårligt det står til, fordi din mor tidligere har udtrykt en holdning om, at du ikke skal få 4 eller derunder i skolen. Når din mor har sagt det selv da du havde en depression, kan jeg godt forstå, at du ikke har mega meget lyst til at snakke med dem om det. Men jeg tænker alligevel, at det kunne være en rigtig god ide at gøre. For de er måske nogle af de voksne, som er tættest på dig, og som derfor har god mulighed for at hjælpe og støtte.
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, står der nogle gode råd til, hvordan man får åbnet op for snakken.
Og hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan rådene også sagtens bruges til at snakke med en anden voksen.
Snak med din lærer eller en studievejleder om det
Du skriver at du plejede at få 10 og 12-taller, men at du nu står til at dumpe engelsk og få 02 og 4 i et andet A-fag. Derfor tænker jeg også, at der er en ret god sandsynlighed for at dine lærere måske også har lagt mærke til, at det måske er lidt en svær periode for dig lige nu. Og langt de fleste gymlærere vil rigtig gerne have, at deres elever har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og lytte, når man har det svært. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du snakkede med dine lærere om, hvordan du har det.
Nogle andre på skolen, som kan være rigtig gode at snakke med, er studievejledere. De ved nemlig en hel masse om trivsel, og er vant til at snakke med unge, som er ramlet ind i en svær periode. De fleste gymnasier har en studievejleder tilknyttet, som man kan bestille en tid hos.
Snak med dine venner
Når man går gennem svære ting, kan det også være rigtig rart og lettende at dele det svære med ens venner. Så har du måske en god ven eller veninde, som du kan tale med om, hvordan du har det? Det kan også være, at I kan aftale at sætte jer sammen og lave lektier og afleveringer. Det kan nemlig nogle gange være lidt lettere at komme i gang og få lavet afleveringerne, hvis man har en aftale med en anden om det. For så kan det også samtidig være lidt hyggeligt.
Du er altid velkommen hos Headspace
Her til sidst vil jeg også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor man kan komme og snakke om det, der fylder. Og de søde og dygtige frivillige hos Headspace er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Så dem kan jeg varmt anbefale dig. For du skal bestemt ikke gå med alle de svære tanker og følelser alene. Det er også helt gratis og du kan sagtens være anonym. Der er Headspacecentre rundt omkring i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på deres chat.
Det er hammerhårdt, når man er ramlet ind i en svær periode, hvor man føler sig helt drænet for energi. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg hepper i hvert fald på dig, og krydser fingre for, at ud får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper