Jeg er begyndt at blive bange for at blive syg. Så jeg spritter f.eks. mine hænder af, når jeg har rørt ved fremmede dørhåndtag. Er det mon en form for OCD?
Kære mindhelper
Jeg er en ung pige på 20 år. Jeg skriver til jer fordi jeg er bange for at jeg lider af en form for OCD. Det startede, da jeg var ganske ung, omkring 8 års alderen. Jeg havde det meget svært da jeg var barn, jeg var meget indelukket og det eneste positive jeg havde dengang, var min mor. Det startede i den forbindelse med at hun fik nyt job. Hun var derfor meget væk, både dag, aften og nat. Dette havde jeg meget svært ved. Der begyndte derfor at dukke ubehagelige tanker op i hovedet på mig konstant. Tankerne sagde at jeg skulle, sige noget grimt om min mor, og så ville jeg få ro. Jeg ignorerede dem så godt jeg kunne. Men de cirkulerede rundt i baghovedet konstant og de ville ikke forsvinde. Når jeg skulle i seng, havde jeg et fast ritual i hovedet. Jeg skulle be aftenbøn med min mor og jeg skulle sige til hende 3 gange hvor meget jeg elskede hende. Hvis ikke jeg sagde det 3 gange, ville min verden bryde sammen også ville jeg ligge vågen hele natten. Tankerne stoppede da jeg kom op i 13 års alderen. Jeg har det godt i dag. Men nu er jeg begyndt at få nye tanker. Jeg er bange for at blive smittet af virus sygdomme. Jeg er på ingen måder bange for at dø. Men derimod ganske uskyldige virussygdomme som influenza og forkølelse. Jeg tager mig selv i at tænke på at det er vigtigt at jeg vasker hænder, og spritter, hver gang jeg har rørt ved fremmede dørhåndtag. Når jeg er ude på offentlige toiletter, smider jeg det første stykke toiletpapir ud, og tørrer brættet af. Først når jeg har gjort dette kan jeg gå på toilettet. Der kommer en masse tanker op mht smittefare der kan være tilknyttet præcis dette toilet, hvis ikke jeg tørrer det af. Når folk omkring mig er syge, så læser jeg alt om sygdommen, hvordan den smitter, hvor lang tid der går før symptomerne går i udbrud. Jeg ved ikke om disse to ting har en tilknytning til hinanden, eller om det overhovedet er ocd. Jeg håber at I kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20 år
Det lyder som nogle virkeligt ubehagelige tanker, du har kæmpet med, da du var yngre. Og som nogle super ubehagelige tanker, du er begyndt at slås med nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Hvis frygten kommer til at fylde for meget
Du skriver, at du er begyndt at frygte at blive syg. Det kunne for eksempel være, at du frygtede at blive forkølet eller influenzasyg. Det er en frygt, der er helt normal. Og det er en frygt, som de fleste af os kender til. Det er nemlig bare ikke særligt fedt at være syg. Når man mærker til den frygt, er det også helt normalt, at man bliver lidt ekstra opmærksom på lige at huske at vaske hænder, hvis man har givet hånd til en, der var forkølet.
Men hvis frygten begynder at fylde i ens tanker hele tiden. Og man for eksempel begynder at vaske sine hænder rigtigt mange gange i løbet af en dag, selvom det egentligt ikke er nødvendigt. Eller måske slet ikke tør tage fat i et dørhåndtag med sine hænder, hvis man ikke kan komme til at spritte sine hænder af bagefter, så kan det være et tegn på OCD. Jeg kan ikke svare dig på, om det er OCD, du kæmper med. For det er en fagperson, der sidder sammen med dig, der skal hjælpe dig med at finde ud af det. Men du kan prøve at læse vores artikel om OCD. Måske kan det hjælpe dig lidt?
Det er som sagt helt normalt at have nogen af de tegn, der er beskrevet i artiklen en gang i mellem. Men hvis de er der hele tiden. Og de er der så meget, at de spænder ben for, at man kan leve sin hverdag ordentligt, så er det en god idé at tage det lidt alvorligt. Jo hurtigere man får hjælp, jo nemmere er det nemlig at få det godt igen.
Udfordr frygten
Den bedste måde at komme af med sådan en frygt på, er ved at udfordre den lige så langsomt. Så man starter et sted, hvor man er lidt bange. Men hvor frygten ikke er fuldstændigt overvældende. Det kan for eksempel være, at det gør dig bange at skulle tage fat i et håndtag uden at spritte dine fingre bagefter. Men det gør dig ikke lige så bange som, hvis du skulle sætte dig på et toilet uden at tørre brættet af først. Så kunne du starte med at øve dig i at tage fat i håndtag uden at spritte af bagefter. I starten vil frygten for at blive syg og tankerne i dit hoved sikkert begynde at blive rigtigt urolige. Men efterhånden som de finder ud af, at du ikke bliver syg af ikke at spritte dine hænder af, vil de slappe lidt mere af og falde til ro.
Den teknik kalder man for eksponering på fagsprog. Og det er en af de mest effektive teknikker mod frygt og angst. Men det kan være en rigtigt god idé at have nogen til at hjælpe sig, når man går i gang med det. Hvis man ikke er helt vildt hårdt ramt, kan det nogen gange være nok at have en allieret veninde med, som kan hjælpe med at tale ens tanker til ro, hvis de bliver for meget. Men for det meste er det en rigtigt god idé at gøre det sammen med en fagperson, som både kender til eksponering. Men som også kender til angst og frygt. Det kan for eksempel være en psykolog. Så kan fagpersonen nemlig hjælpe en med at gå stille og roligt frem. Sådan så man ikke ender med en dårlig oplevelse med det og derfor bliver endnu mere bange.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du nogensinde har snakket med nogen om de her tanker, du går og slås med? Hvis ikke du har det, synes jeg nemlig, at du skal gøre det. Det kan godt være, at det ikke direkte hjælper på at få tankerne til at forsvinde. Men rigtigt tit hjælper det på, hvor meget de fylder, hvis man snakker med nogen om det. For hvis man går med dem alene, får de tit bare lov til at køre rundt og rundt oppe i ens hoved. Men hvis man snakker med nogen, får man lidt luft fra dem. Og så er der også den person, man snakker med til at bremse dem lidt og undersøge dem på en anden måde, end man måske selv har gjort. Det hjælper også tit lidt. Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Så længe det er nogen, du er tryg ved at snakke med. Men du kunne for eksempel snakke med din mor. Eller måske dine veninder
Tag fat i din læge
Hvis du går rundt og er bange for, at du har OCD. Og de her tanker bliver ved med at fylde helt vildt meget for dig, så synes jeg, at du skal tage det alvorligt og snakke med din læge. Det er nemlig ikke nogen særligt rart at blive ved med at gå rundt at være bange for at blive syg. Og uanset om det er OCD eller ej, så er det noget, man godt kan gøre noget ved. Din læge kan hjælpe både hjælpe dig med at finde ud af, om det mon er OCD, du slås med. Og så kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvem du skal tale med, hvis du gerne vil have hjælp til at komme af med den her frygt for at blive syg.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har givet dig en lille smule svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, at du kæmper lidt med de her tanker. Både så du ikke skal gå alene med dem, men også så du kan få noget hjælp til at håndtere dem. Så de ikke fylder så meget for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper