Hej Minderhelper!
Jeg er en pige på 14 år og går i 8 klasse. Jeg går og bekymre mig rigtig meget om eksamen til maj. På ingen måde på grund af det faglige for jeg klare mig godt og jeg er ikk bange for at dumpe. Jeg får det så skidt af at tænkte over det og har bare lyst til at ja ende det på en eller anden måde. Jeg var til eksamen en gang tidligere i år. Det var nok en af de mest forfærdelige ting jeg nogensinde har prøvet. Jeg kunne slet ikk spise noget og var så bange seriøst Så det bar jeg virkelig ikk lyst til at prøve igen.
Jeg har også et andet problem og det er skole. Jeg bor i hovedstads regionen så jeg skal have en dag om ugen hver uge og det er egentlig meget dejligt men… jeg har nogle problemer med det. For også inden Corona lockdown nr. 2 var jeg hjemme fordi jeg fik angst anfald hver gang vi tog afsted. Så det er jeg rimelig bange for. Jeg har også svært ved at se mine veninder på grund af mit angst. Jeg har ikk set dem i flere måneder på grund af det. Jeg skal prøve at være sammen med en i morgen (glæder mig helt vildt) og jeg håber selvfølgelig at det lykkes. Foresten går jeg til psykolog med mit angst men jeg synes ikk rigtig det hjælper.
Kh mig!

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder til, der med eksamen og skulle tilbage i skole igen fylder rigtig meget for dig. Og det kan være rigtig svært og ubehageligt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Det er naturligt at blive nervøs når man skal til eksamen
Det lyder til, at det var rigtig ubehageligt sidste gang, du var til eksamen. Og du er langt fra alene om at have det sådan. Jeg tror, at de fleste mennesker kender følelsen, af at hjertet begynder at hamre hurtigere, og man bliver helt vild nervøs, når man skal til eksamen. Det er nemlig kroppens måde at gøre sig klar til, at skulle præstere på. Og på den måde kan det hjælpe en med at skærpe fokus, så man kan klare udfordringen endnu bedre.
Men sommetider kommer nervøsiteten til at fylde alt for mege,t og så kan det have den helt omvendte effekt. Og man får måske alt for ondt i maven og kan slet ikke kan holde ud at være i situationen. Det er noget som sidder i os mennesker fra dengang, hvor vi levede ude i vildmarken. For der var det rigtig vigtigt, at vi holdte os væk fra farlige situationer, så vi kunne overleve. Den ting sidder stadig i os i dag, og sommetider kommer vores hjerner til at tolke nogle helt ufarlige situationer som eksamen, som en trussel og derfor sætter den gang i hele systemet. Når det sker, er det derfor helt naturligt, at man får lyst til bare at komme væk fra situationen.
Vores hjerner husker ubehagelige ting
En anden ting som også har hjulpet vores forfædre med at overleve ude i vildmarken, er det med at vores hjerner husker de ubehagelig ting, så vi holder os væk fra lignende situationer. Det er også en ting, som vi stadig har med os i dag. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du bekymrer dig om eksamen og slet ikke har lyst til at skulle op igen. For sådan nogle ubehagelig situationer, kan godt sidde i os mennesker lang tid efter.
Heldigvis er det også sådan, at selvom noget er rigtig ubehageligt, så man godt klare det. Vi mennesker kan nemlig ofte klare meget mere end vi tror. Og når vi gør ting, som vi egentlig er bange for, og som måske ikke er særligt sjove, så lærer hjernen, at den ikke behøver at være bange.
I vores artikel om eksamensangst står det en hel masse gode råd til, hvad man kan gøre når eksamensangsten fylder rigtig meget. Måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej?
Snak med din lærer
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med din lærer om, hvordan du har det med eksamen. For de fleste lærere vil rigtig gerne hjælpe, når man fortæller at nervøsiteten omkring eksamen fylder rigtig meget. Jeg er næsten også helt sikker på, at du ikke vil blive den første elev, som din lærer har hjulpet med eksamensangst. For det er noget som rigtig mange unge oplever.
Det kan også være at I sammen kan finde ud, hvordan din lærer kan hjælpe og støtte dig på eksamensdagen. For så kan det måske også kan være med til at give dig lidt ro i maven, at vide, at der også er en anden til at hjælpe og støtte, når det bliver svært.
Snak med dine forældre
Når man går med en masse tanker og bekymringer er det rigtig vigtigt, at man får delt dem med nogen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, at du snakkede med dine forældre om, hvordan du har det. De er måske nogle af de mennesker som er tættest på dig. Og derfor tænker jeg også, at de rigtig gerne vil hjælpe og lytte, når du fortæller dem at du bøvler med nogle ting. Og de fleste mennesker har prøvet at blive rigtig nervøse inden en eksamen. Så jeg tænker, at det også kan være at dine forældre har prøvet at have det sådan. Så måske I kan snakke lidt om, hvordan det var for dem, og hvad de gjorde når nervøsiteten tittede frem. Og om hvad du kan gøre, når du bliver hammernervøs inden eksamen.
Det kan også være, at dine forældre kan hjælpe dig med at få snakket med din lærer, hvis du synes, at det er en lidt stor mundfuld at stå med helt selv.
Hvis du synes, at det er lidt svært lige at finde ud af, hvordan man får snakket med sine forældre, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. Der står nemlig en hel masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an.
Snak med dine veninder
Jeg tænker, at der måske også er nogle af dine veninder, som har prøvet det der med at blive vildt nervøse inden en eksamen. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakke med dine veninder om, hvordan du har det med eksamen. For så kan det være at I kan snakke lidt om det, og om hvad de gør, når nervøsiteten kommer snigende. Og måske der også er noget af det, som du kan bruge, når du kan mærke nervøsiteten omkring eksamen.
Det er OK at sige til sin psykolog, hvis er noget som ikke virker
Du skriver, at du allerede går til psykolog med din angst, og det er rigtig godt. Derfor vil jeg heller ikke komme med en masse råd i forhold til det. For det kan være usmart at komme med mere oven i hatten, når du allerede får behandling for det. Så kan det nemlig være mere forvirrende end hjælpsomt.
Du skriver ikke noget om hvor længe, du har gået hos psykologen? Når man starter hos psykolog, er det ofte fordi, at der er nogle ting, som er rigtig svære. Og så kan det måske være, at man ville ønske, at det blev bedre lige med det samme. Men sådan nogle ting tager desværre lidt tid. Det er også meget forskelligt, hvad der lige virker for en.
Derfor er det også helt okay at sige til sin psykolog, at man ikke synes, det virker så godt for en. For så kan dig og psykologen også snakke om det og finde ud af, hvad der er hjælpsomt for dig, og hvad der ikke er. De fleste psykologer bliver også rigtig glade, når man fortæller dem, at der er noget som ikke helt fungerer. For så kan psykologen også justere, så de bedst muligt kan hjælpe en.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som har været hjælpsomt for dig. Det der med eksamensangst er rigtig svært, derfor håber jeg også, at du får snakket med nogen om det, så du ikke skal gå med det helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper