Jeg bliver meget hurtigt mentalt udmattet og overstimuleret. Når jeg bliver udfordret mentalt, så kan jeg nemt sove næsten 24 timer efterfølgende.
Hej
Jeg er en kvinde på 20 år.
Jeg har angst, depression og ængstelig evasiv personlighedsstruktur. Jeg bliver meget hurtigt mentalt udmattet og overstimuleret. Jeg laver ikke noget til hverdag, men når der så kommer en dag hvor jeg bliver udfordret mentalt (sammen med andre mennesker, ude i mange timer osv.) Så kan jeg nemt sove næsten 24 timer efterfølgende.
Er dette normalt?
Jeg er bare så træt og overstimuleret at jeg føler mig helt mørbanket.. det føles ikke normalt og jeg er rigtig ked af at have så stort et søvnbehov efter jeg har oplevet noget 😓

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Det lyder rigtigt svært, at du oplever at blive så mørbanket ovenpå dage, hvor der sker meget i dit liv. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Når man oplever angst, depression og ængstelig evasiv personlighedsstruktur, så er det faktisk ret normalt at opleve, at man bliver rigtigt rigtigt træt ovenpå udfordrende dage. Det er simpelthen, fordi din krop er lidt mere på overarbejde end andres menneskers krop er. Og det er helt okay, det skal der også være plads til. Du kan prøve at forestille dig, at hvis alt din daglige energi var et batteri, så har du måske bare et lidt mindre batteri end andre. Og der skal lidt mindre til, før dit batteri løber tør for strøm. Det er helt normalt, når man har lidt flere ting at kæmpe med i bagagen. Det kan selvfølgelig være hårdt og svært at acceptere – det kan jeg sagtens sætte mig ind i.
Men jeg vil prøve mit bedste og komme med lidt råd til dig.
Snak med lægen
Nu spørger du jo, om det er normalt at sove 24 timer efter hårde dage. Og der bliver jeg dig svar skyldig. For det er du nok nødt til at snakke med din læge om.
Det kan være en fornuftig idé lige at tage fat i din læge. For der kan være flere grunde til, at du oplever så meget træthed. Jeg bider især mærke i, at du siger det ikke føles normalt. Og jeg tænker, at det er en god idé, at du reagerer på din intuition. Især hvis du oplever, at trætheden er anderledes end den tidligere har været, så er det vigtigt, at du lige får tjekket op på det. Noget medicin har også den bivirkning, at man kan blive rigtigt træt.
Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal undlade at tage medicin, hvis du gør det. Men det kan være en god idé, at få snakket med lægen om, hvad du oplever, og hvordan du kan håndtere det.
Derfor er mit bedste råd til dig lige nu også, at bestille en tid hos lægen og lige få tjekket op på, at du er sund og rask. For der kan være flere årsager til at du bliver ramt af træthed på den måde. Og det kan lægen have en god løsning til at håndtere.
Planlæg lidt efter trætheden
Nogle mennesker oplever, at de er fuldstændigt kørt over af træthed ovenpå hårde dage. Især mennesker som har lidt mere at kæmpe med end andre. Jeg ved at der er nogle mennesker, eksempelvis folk der har kroniske sygdomme, angst eller bare er rigtigt introverte, som bliver rigtigt gode til at planlægge rundt om trætheden. Det lyder måske ikke så præcist forklaret, men det jeg mener er, at de planlægger deres liv med trætheden i baghovedet. Så hvis de eksempelvis ved, at de skal til familiefødselsdag om lørdagen, så sørger de for, at de ikke har nogle aftaler søndag og mandag. Så de har ro på til at lade batteriet op igen. Det kan være super svært at acceptere, at det kan være nødvendigt for en. For man kan godt komme til at føle, at man er anderledes end andre, fordi man ikke bare kan køre derudaf med 180 i timen og løbe fra det ene arrangement til det andet. Måske er det noget du kan nikke genkendende til? Men der ikke noget galt i, at være den der er nødt til at trække sig. Dit batteri er måske bare lidt mere fintfølende og sensitivt end de andre – og kræver måske lidt mere kærlighed og søvn før det er ovenpå igen.
Prioriter de vigtigste ting
Hvis du oplever at sidde i situationer, hvor der er bare er mange ting i din kalender. Situationer, hvor du måske godt kan se, at det her kan blive udfordrende. Så kan det være en god idé, at gøre op med sig selv, hvad der er vigtigst og så måske sige nej tak til nogle af de andre ting.
Selvom det er vigtigt at komme ud, opleve noget og bruge tid med andre mennesker, så er det også vigtigt, at du passer godt på dig selv. Det er vigtigt, at du husker at have dig selv med og mærke godt efter, hvornår det bliver for meget.
Dit batteri og energi er vigtig – og det er helt okay at sige “Nej tak, ikke lige i dag”. Jeg er næsten sikker på, at folk nok skal acceptere det. Og hvis de ikke forstår det, så kan du jo prøve at forklare dem det, hvis du har lyst. Men du skylder ikke nogen mennesker at blive helt udkørt, for at kunne deltage i forskellige arrangementer.
Det er okay at sige nej tak for at passe på sig selv. Hvis du bedømmer, at der bare er en masse vigtige ting, som du vil med til – så er det også fint. Så kan du jo prøve at planlægge det sådan, at du er klar på at dagene efterfølgende bliver ret trætte, og måske sørge for at have fået handlet ind på forhånd og meddelt diverse forældre og venner, at du ikke har tid til aftaler de dage. De er helt okay at gøre det på den måde.
Jeg håber virkeligt, at du har kunne bruge nogle af mine råd noget. Og så ønsker jeg dig masser af held og lykke fremover.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper