Jeg er begyndt at spille rigtig meget. Det begynder at tage overhånd, for det går ud over alt andet. Jeg aner bare ikke, hvad jeg skal gøre.
Hej
Jeg er en dreng på 14. Jeg er begyndt at spille rigtigt meget, og det gået ud over alt. Hvad skal jeg gøre?

(Dreng, 14 år)
Kære dreng på 14 år
Det lyder bestemt ikke særlig sjovt, det du oplever for tiden. Det kan nemlig være rigtig hårdt, når gaming går ud over alt andet. Derfor er jeg glad for, at du har valgt at dele det, så du ikke går med det alene.
Hvad kan du selv gøre?
Du spørger til, hvad du skal gøre, nu hvor dit gaming går ud over alt. Først vil jeg lige sige, at det ikke er unormalt, at gaming hurtigt kan tage overhånd, når man spiller rigtig meget. Der går simpelthen bare tid fra andre ting. Men det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at det går ud over alt andet. Det er første skridt til at ændre det.
Næste skridt er at finde ud af, hvad du godt kan lide at fylde dit liv med. Hvad drømmer du om? Hvad synes du er vildt interessant? Det skal du begynde at gøre mere af. Det kan være svært at skrue ned for gaming, hvis man ikke har noget at fylde hullerne ud med. Men hvis man finder frem til noget, man gerne vil lave, kan det blive en del nemmere. Så mit råd til dig er, at du skal sætte dig ned og skrive alt det, du godt kunne tænke dig mere af i dit liv. Og så start med at lave det i stedet for gaming én gang om ugen. Når det kører fint, kan du gøre det to gange om ugen. Så tre, så fire og så videre.
Tag fat i dine forældre
Den her ændring kan være svær at gøre helt alene. Derfor synes jeg, at du skal snakke med dine forældre og få dem til at give en hjælpende hånd. Snak med dem om, at du kan mærke, at gaming går ud over en masse. Og at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Det bliver nemlig langt nemmere for dem at hjælpe og støtte dig, når de ved, hvordan du har det.
Læs mere om, når gaming har taget overhånd
Her til sidst vil jeg lige linke til vores artikel om gaming. Den kommer med noget viden, som måske kan hjælpe dig. Du skal dog være opmærksom på, at vi kalder det afhængighed i artiklen. Men det, der er humlen i det, er, at gaming har taget overhånd og er blevet svær at styre. Som det også lyder til at være problemet for dig.
Jeg håber, at du får snakket med dine forældre, så du kan få hjælp til igen at styre dit gaming. Det skal nemlig ikke have lov til at bestemme over dig og dit liv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper